Jaguar F-Type (2013)

În mod oficial, cetățenii care tocmai și-au comandat un 911 Cabrio sau un Vantage Convertible au mari probleme cu inima. Fibrilații bănuiesc. Pentru că de undeva dintr-o cușca din Marea Britanie, a evadat o felină care și-a pierdut capul. Poartă numele F-Type și se anunță a fi un nou succes marca Jaguar, asemeni legendarului E-Type.

Deși sunt un mare fan Porsche, în special al modelului 911, trebuie să recunosc : F-Type arată excepțional. Ca de obicei, Ian Callum s-a întrecut pe sine, scoțând din joben încă un design de zile mari. Și priviți cu câtă pasiune vorbește despre creația sa : “To me the definition of sports car design is being fit for purpose, wrapping up the occupants and mechanicals in the most exciting, beautiful and sensual package possible with no unnecessary surfaces or adornment. A piece of design should tell a story and this is why every line in the F-Type has a start, a direction and a conclusion. If you approach every line individually and get it as aesthetically correct as possible, get the dimensions right, it will stand the test of time.”

Mă întreb unde se termină imaginația acestui om.

Prima dată când am luat contact cu F-Type a fost în mod inconștient atunci când am văzut conceptul C-X16. Știu, cu toții am gândit în felul următor – E doar un concept. Să vedem rezultatul finit și apoi discutăm. Ei bine, iată-l. F-Type este pur și simplu un C-X16 decapotabil. Practic, britanicii au lansat spre producție un automobil mai reușit decât conceptul. Cât de des vezi așa ceva?

Interiorul cabrioletului britanic pare ușor spartan, deși mă tem că termenul nu este tocmai potrivit pentru a-l descrie. Nu regăsim aceeași atmosferă high-life ca într-un XJ, dar poate chiar aceasta a fost intenția englezilor. Până la urmă, F-Type este o mașină gândită și creată pentru a-ți oferi emoții sportive, nu pentru a te răsfăța. Am remarcat cu o plăcere deosebită orientarea consolei spre șofer și marcarea teritoriului acestuia cu un mâner ‘Oh shit!’ sau ‘Doamne Dumnezeule!’ pe limba noastră. Prin intermediul acestui cockpit, britanicii împart oamenii în două categorii : șoferul și restul.

Pentru a se ridica la nivelul rivalelor din clasă, F-Type beneficiază de întreg know-how-ul inginerilor britanici în materie de aluminiu. Și credeți-mă, Jaguar are un portofoliu serios bazat pe acest metal ușor. Astfel, structura mașinii oferă cu 30% mai multă rigiditate structurală decât un cabriolet clasic de 1600 kg. Șasiul asigură o distribuție a greutății de 50-50, iar dimensiunile anunțate sunt cel puțin interesante : F-Type este cu 2 cm mai scurt decât un 911, dar este mai lat și are un ampatament mai mare. Nu știu de ce îmi tot fuge mintea la MX-5. Oare asta să fie mesajul transmis de Jaguar?

La capitolul propulsoare, vorbim despre o ofertă extrem de generoasă din partea producătorului britanic. F-Type vine în trei versiuni diferite, principalul factor de diferențiere fiind motorul. Astfel, cel mai ‘slab’ model, intitulat simplu F-Type are un V6 supraalimentat de 3 litri, ce generează 340 CP. Accelerarea până la 100 km/h durează 5.3 secunde, iar viteza maximă anunțată este 260 km/h. Fratele mai agitat, F-Type S, are sub capotă același motor, dar scoate din el 380 de cai. Timpul până la sută scade la 4.8 secunde, iar viteza maximă crește până la 275 km/h. Rebelul gamei, F-Type V8 S, este propulsat de un V8 supraalimentat de 5 litri, capabil de 500 CP. Fiind cel mai puternic, are nevoie doar de 4.2 secunde ca să-ți indice în bord suta de kilometri și nu se oprește decât la borna de 300 km/h.

Nu încape nicio îndoială, Jaguar are în vele un vânt care suflă cu putere. Tocmai de aceea, a pregătit această armă universală, care se vrea a fi F-Type-ul. Cabrioletul britanic are în vizor o multitudine de rivali, de la agilul Boxster sau musculosul Z4 până la legendarul 911, și modelul care-l orbitează pe acesta : Aston Martin V8 Vantage.

Să fie oare Jaguar felina care poate să alerge după mai mulți iepuri? Asta doar vânzările o vor dovedi.

Galerie Foto:

[Sursa : CarScoop / Autoblog]