Thursday, October 23, 2014
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Home » Feature » Le Mans devine din ce în ce mai interesant: Ford readuce la viață GT40

Jaguar XF 3.0 AWD – Gentleman cu iz de brută

Nu știu de ce, dar primul lucru care-mi venea în minte când mă gândeam la Jaguar era un clip funny de la Top Gear. Nu Sir William Lyons, nu Jaguar E-Type, nu Le Mans. Probabil ceva era în neregulă cu mine, pentru că marca de lux britanică are o istorie atât de bogată, încât merită să pierzi nopți întregi cu nasul în reviste vechi cumpărate din Marea Britanie și cu ochii în monitorul calculatorului. Pur și simplu mă îmbolnăvisem, de la prea mult entertainment. Din fericire, această boală s-a vindecat instantaneu în prima miime de secundă petrecută în facelift-ul modelului XF.

Povestea despre dorința mea de a testa un Jaguar este lungă, dar am să încerc să vă lămuresc rapid și să vă mențin interesul, ca să nu vă uitați pe canalele de știri, unde tocmai se anunță încă o acciză pentru combustibil (afirmație valabilă cel puțin două zile pe lună, în fiecare lună a ultimilor 5 ani).

Imediat ce am aflat de transferul companiilor Jaguar și Land Rover către indienii de la Tata, m-am gândit la o abruptă pantă descendentă a vânzărilor, abordată de englezi fără frână de motor și cu frâne pe tamburi. N-a fost să fie așa. Miliardele de rupii trimise de coloniști în Insulă (ironică situația, Capitala Imperiului devenind proprietate a Coloniei), alături de viziunea unui om genial, în persoana lui Ian Callum, au transformat marca de lux din Coventry într-un succes de proporții.

XF a fost scânteia care a aprins flacăra mistuitoare numită Jaguar în ultimii ani și a pavat calea pentru modele precum XJ sau F-Type, precum și o sumedenie de bestii ce au primit indicativul “R”. Recent, felina care a deschis drumul a primit un sistem de tracțiune 4×4, ovaționat de majoritatea specialiștilor din domeniu, ceea ce ne-a trezit brusc interesul (exista suficient și înainte, vă asigur).

Așa că am pus mâna pe un XF 3.0 AWD și l-am biciuit mai ceva ca la circ. Rezultatele au fost la fel de dramatice, vă asigur. De ce?

Să le discutăm pe rând. Motorul de sub capotă, un V6 de trei litri, ventilat de un compresor mecanic, aruncă pe șosea 340 CP și 450 Nm. Evident, nu o face cu lejeritatea unui motor diesel, așa că va trebui să plumbuiți bine accelerația. Ceea ce aduce după sine sunet, prestanță și priviri întoarse. Și era să uit, emisii de 224 g/km. Iar consumul anunțat, de 9.6 litri/100 km, va fi atins doar dacă purtați pantofi din puf de gâscă. Evident, controlați ca atare.

În schimb, performanțele oferite de ansamblul propulsor-transmisie (medierea cu sistemul AWD se face prin intermediul cutiei ZF cu 8 trepte, care surprinzător, este mai bine configurată decât pe 328i-ul xDrive testat de Bogdan) respectă numele companiei. Accelerația până la 100 km/h, ce durează doar 6.4 secunde, este absolut surprinzătoare și dacă scaunele nu te-ar îmbrațișa cu o căldură tipic englezească, probabil ți-ai programa de urgență un RMN de coloană vertebrală și un consult la neurochirug. Dar nu senzația de accelerație este cea care te împinge să apeși pedala din dreapta de parcă viața ta ar depinde de asta, ci sunetul. O simfoniei a Operei Tehnologice, cântată cu patos de o orchestră compusă din aluminiu și oțel, sub îndrumarea atentă a Maestrului Benzină. Iar tu ai bilet în primul rând. Singurul bilet!

Aparent, puriștii judecă downsizingul Jaguar pentru că V6-le înlocuiește un V8, mult mai gutural. Băieți, Jaguar nu este muscle car! Relaxați-vă și bucurați-vă de senzații.

Un aspect care m-a surprins mai mult decât mă așteptam a fost ținuta de drum a mașinii, puternic modulată de sistemul de tracțiune integrală, o premieră pentru Jaguar. Eram foarte curios cum se raportează acesta la concurența trio-ului german quattro/ xDrive/ 4Matic. Ei bine, curiozitatea asta m-a costat scump: abordarea virajelor și parcurgerea acestora cu o viteză demnă de luat în seamă mi-au transformat coloana vertebrală în graficul funcției sinus, frânele mi-au relocat viscerele iar euforia condusului mi-a înecat creierul cu un tsunami de endorfine. Pe scurt, m-am simțit ca într-un roller coaster aflat în interiorul craniului unui jaguar care vânează. Senzația se diminuează și devine brusc frică brută dacă lași bucuria să conducă automobilul, depășind astfel limitele bunului simț în materie de viteză și aderență. Mașina este totuși grea, iar controlul necesită cunoștințe temeinice. Nu este pentru circuit, dar se poate savura! Pentru mai mult, vă recomand XFR. Și cursuri serioase de pilotaj.

Puternicul impact cauzat de felul în care se conduce este potențat de aspectul exterior, conturat în aluminiu de o fantezie nocturnă a designerului-șef Ian Callum, amintit mai sus. Proporțiile caroseriei, dispunerea liniilor de forță de lungul caroseriei, eleganța formelor, integrarea farurilor și stopurilor LED și culoarea metalizata Caviar transformă facelift-ul modelului XF într-o sărbătoare a design-ului auto. Iar prezența nocturnă pe stradă este un adevărat spectacol. Cu siguranță te vei face remarcat. Timpul stă în loc, privirile se întorc, iar când demarezi de la semafor, inimile se opresc. Pentru asta nu există resuscitare.

Imaginea unui Jaguar XF noaptea, ce plutește constant și tăcut pe asfalt, se întipărește adânc în minte, exact lângă imaginea primei tale iubiri. Și nu mai pleacă de acolo. Amândouă devin parte din tine.

 

 

 

 

 

 

 

Dacă exteriorul și dinamica îți oferă senzațiile unei goane după pradă, habitaclul te scaldă cu familiaritatea și afecțiunea unei mame jaguar care își adoră puiul. Luxul este definit prin utilizarea unor materiale de calitate, îmbinate cu atenția la detalii a unor cercetători din domeniul nanotehnologiei, dar care inspiră în același timp căldura unui lucru făcut manual, care îți lasă impresia că se conturează după forma și nevoile tale. Ambianța descrisă de amestecul materialelor precum lemn, piele și aluminiu îți coboară pulsul până aproape de limita bradicardiei și netezește activitatea cerebrală până aproape de linia izoelectrică. În limbaj non-medical, veți experimenta o liniște și un calm demne de limuzine germane cu mult mai scumpe și mai pretențioase.

Însă nu numai pensionarul din voi va fi stimulat, ci și adolescentul hiperactiv și pluriconectat și tehnologizat. Constructorul britanic a reușit să găsească o tranziție foarte fină între vechi și nou, habitaclul modelului testat beneficiind de o sumedenie de sisteme și gadget-uri. Spre exemplu, auzul ne-a fost mângăiat de un sistem audio Meridian de 380W, conectivitatea asigurată de sistemul Bluetooth, iar confortul definit prin intermediul scaunelor încălzite, din piele soft grain Barley/Truffle, reglabile electric și cu functie de memorare pentru scaunul șoferului, coloana volan ajustabilă electric, ornamentele interioare din lemn Satin Rosewood, ornamentele Knurled Aluminium pe bord, unde am întâlnit în porțiunea superioară piele soft grain și lista poate continua. Simt că pentru descrierea adecvată a interiorului trebuia să urmez niște cursuri de arhitectură/ decor interior a palatelor britanice.

De luat în seamă: aspectul interiorului pe timp de noapte, când lumina ambientală cu tentă albăstruie te va teleporta într-o lume serenă, deplin controlată de tehnologie, în care singurul rol al pasagerului este acela de a se bucura de lux și spectacol. Refuz să-mi imaginez cum este într-un XJ …

Însă toate acestea costă. Habitaclul definit de lux, ținuta de drum surprinzătoare (se putea și mai mult confort, dacă nu s-ar fi optat pentru masivele jante din aliaj Caravela 19″), motorul puternic, creator de senzații, vise și dependențe (în principal de benzinării) și alura urbană a mașinii te vor stoarce de bani cu rapiditatea de care dă dovadă un britanic autentic atunci când se îndreaptă spre tradiționalul Ceai de la ora 5.

Un Jaguar nu este ieftin de întreținut, nu este ieftin de rulat (în special versiunea 3.0 AWD, care poate afișa parametri impresionanți pentru consum) și cu siguranță nu este ieftin de achiziționat. Exemplarul testat de noi, XF 3.0 AWD în echiparea Premium Luxury, pleacă de la 60.140 euro și configurat ca în test costă nu mai puțin de 79.535 euro cu TVA inclus. Întrebarea este, oare merită un automobil de dimensiunile XF-ului o mică avere?

Orice om, indiferent dacă deține sau nu această sumă, va spune un DA categoric! Jaguar este o prezență ce denotă stil, eleganță și lux, calități pe care puține persoane le pot etala. Tocmai de aceea mă tem că mașina în cauză este mai degrabă folosită să reflecte un statut social, decât pasiunea pentru o marcă plină de tradiție. Însă oricare ar fi motivele achiziției clienților Jaguar din țara noastră, nu trebuie să ignorăm faptul că XF sare de bariera “minunat” și apropie limitele termenului “excepțional” pe o scară a evaluării automobilelor ca tot unitar.

 

Galerie foto – Jaguar XF 3.0 AWD

Categories: Feature, Jaguar, Teste

Comments

  1. […] Imaginile spion subliniază ideea că sistemul AWD va fi disponibil pe modelele F-Type R Coupe, F-Type V6 S Coupe și noul F-Type R Convertible. Sistemul all-wheel drive va fi dezvoltat de divizia SVO Jaguar (Special Vehicle Operations) și își are rădăcinile în sistemul întâlnit și pe mai pământeanul XF 3.0 AWD. […]

  • PRIETENI

    YellowStore-Nikonsmall

    ONS4 Adevarul sigla black

  • ATENȚIE!

    © Materialele de tip multimedia (fotografii, videoclipuri) și text de pe acest site sunt protejate de Legea Drepturilor de Autor şi pot fi reproduse numai cu acordul scris al autorului. Încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală se pedepseşte conform Codului Penal.

  • Taguri populare

  • CATEGORII