Lansare națională – Peugeot 2008

Peugeot 2008 s-a lansat pe data de 30 Iulie în cadrul unui eveniment / test /road-trip care ne-a dus din Bucureşti pânã la Vulcanii Noroioşi şi înapoi în ideea de a ne familiariza cu modelul. Vom reveni cu un test-drive tipic în 2 saptãmâni, pâna una alta, vã oferim datele concrete:
2008 se vrea un crossover de talie micã bazat pe platforma noului 208 ce concureazã direct cu Opel Mokka, Renult Captur sau Nissan Juke. Totuşi, spre deosebire de aceste modele, cei de la Peugeot nu s-au mai complicat cu o dotare 4×4 pentru cã oricum 95% dintre persoanele care cumpãrã un astfel de model nu vor avea nevoie vreodatã de tracţiune integralã. Alternativ, existã un sistem inovator de control al tracţiunii disponibil opţional cu mai multe setãri (zãpadã, noroi, nisip sau asfalt) menit sã extragã potenţialul maxim al tracţiunii faţã.
Ca şi design, personal mi se pare marginal mai arãtoasã decât concurenţa, dar aş putea gãsi o combinaţie de culori pe Captur care sã bucure mai mult retina decât cromul de pe 2008. Cumva, Peugeot se vrea varianta mai versatilã, dar în acelaşi timp mai elegantã, în timp ce restul concurenţilor par mai “adolescentini”. Fiecare vede maşinile altfel, nu daţi cu pietre dacã nu rezonaţi cu parerea asta.
Motorizãrile disponibile sunt 2 pe benzinã respectiv 2 turbo-diesel-uri ce acoperã o plajã de putere de la 68 la 120 de cai, toate îndeplinind normele de poluare Euro5. Mai târziu în acest an vor fi lansate şi 2 motorizãri în 3 cilindrii turbo benzinã cu 110 respectiv 130 de cai. Totodatã, majoritatea motorizãrilor vin cu sistemul start-stop pentru economisirea cât mai eficientã a combustibilului, care pleacã de la 3,8 litri/100km; în cazul motorului 1.6 eHDI pe care am avut ocazia sã-l maltratãm, dupã o rulare mai mult decât evervescentã, am obţinut un consum mixt de 5,6 litri la 100 de km, în condiţiile în care oraşele au fost aglomerate, iar drumurile de munte libere şi “incitante”.
La aceste propulsoare se pot ataşa cutii manuale cu 5 sau 6 trepte respectiv o cutie robotizatã cu 6 rapoarte. Noi am avut o manualã în 5, etajatã evident pentru un consum cât mai mic, cu o cursã lungã a schimbãtorului şi un ambreiaj confortabil, dar vag… senzaţie asemãnãtoare cu cea regãsitã pe 301.
Chiar dacã garda la sol a crescut cu doar 2 cenimetri faţã de 208, a fost suficient pentru a ne cocoţa la baza vulcanilor noroioşi, iar sistemul de control al tracţiunii s-a dovedit suficient pentru pretenţiile maşinii.
Pe şosea, maşina este mai mult axatã cãtre confort (modelul va înlocuii vechiul 207SW), astfel cã drumurile patriei nu deranjeazã prea tare. Consecinţa imediatã este cã dinamic modelul prezintã ruliu şi tangaj pe viraje, dar departe de ce am întâlnit pe 301. Este dacã vreţi o medianã între 301 şi 208, preluând caracteristici de la ambele. Totodatã, comportamentul depinde foarte mult de nivelul de echipare şi motorizare; motoarele mici primesc o punte spate rigidã, în timp ce motoarele mai mari primesc suspensie spate independentã.
La interior depinde din nou de nivelul de dotare al maşinii: Access îţi oferã tot ce impune Uniunea Europeanã sã existe pe o maşinã în termen de siguranţã, şi confort, dar vei vrea întotdeauna mai mult. Motiv pentru care nivelul recomandat de noi este Active, care îţi oferã aer condiţionat, ecranul tactil central şi senzori de luminã, în timp ce pentru cei pretenţioşi existã nivelul Allure care oferã printre altele climã pe 2 zone, scaune faţã sport, oglinzi rabatabile electric, jante din aliaj de 16 ţoli sau plafonul specific cu LED-uri (noi îţi recomandãm totuşi sã alegi trapa, niciun beculeţ nu egaleazã cu lumina pe care ţi-o oferã un geam de aproape un metru pãtrat).
Preţurile pentru 2008 încep de la 11.237 euro (TVA si prima de casare incluse) şi pot urca pânã peste 20.000 de Euro pentru un model cu cea mai mare motorizare în dotare Allure. Brusc, meritã sã arunci un ochi şi pe piaţa crossover înaine sã te hotãrãşti la un hatchback. Serios, nu ţi-ai dori mai tare un 2008 decât un 208?
Revenim cu testul adevãrat în câteva sãptãmâni.