Test Drive – Dacia Duster

Primul Volkswagen a fost produs cu gândul de a oferi fiecãrui cetãţean al Germaniei o maşinã cu care sã îşi facã treaba cotidianã, iar costurile sã nu mãnânce prea mult din buzunarele şi aşa prea goale ale unui popor  îngenuncheat de Primul Rãzboi Mondial. De ce fraza asta? Sã venim în prezentul post crizã economicã europeanã, crizã care a lãsat urme adânci în orgoliul naţiunilor considerate odatã puternice. VW face acum maşini “de o anumitã clasã”, nu se mai adreseazã omului de rând actual. Perfect! O face Dacia şi o face genial. Noul Duster pãstreazã toate calitãţile vechiului model şi aduce îmbunãtãţiri pe ici, pe colo, în aşa fel încât pragmatic vorbind, modelul românesc este acum cea mai bunã maşinã de pe continent. PUNCT! Cine susţine altceva este invitat sã plece cu tot cu venitul lui peste medie şi sã facã o excursie prin Europa. Pe noi, restul, ordinarii, ne bucurã Duster încã o datã.

 

Design-ul este în continuare un punct ceva mai slab al românului pentru simplu motiv cã liniile maşinii urmãresc utilitatea, nu invers. Dacã pe lista ta de prioritãţi “felul în care aratã maşina din care te dai jos” este foarte important, vei fi dezamãgit. Du-te şi fã-ţi rate pentru un X5. Pentru cei care ştiu cã existã frumuseţe şi în forme simple, veţi aprecia noile blocuri optice (care acum au şi faruri permanente de zi), grila redesenatã, scuturile solide, pragurile, oglinzile şi barele de plafon satinate, stopurile cu un desen modern, precum şi roţile din aliaj de 16 ţoli. Maşina aratã decent ca atare, dar aratã genial plinã de noroi, sau de zãpadã, sau de praf. De ce? Pentru cã acel desen simplu a permis obţinerea unor unghiuri de atac şi degajare foarte bune, arcurile umflate ale roţilor permit o cursã lungã pentru suspensii, iar scuturile din plastic vor proteja componentele metalice vitale pe care le acoperã. Duster este unul dintre cele mai capabile modele în afara asfaltului datoritã acestei forme nu tocmai frumoasã. Te intereseazã cã nu e arãtoasã? Nici pe noi!

 

Motorizãrile au rãmas în mare parte aceleaşi. Drept, foarte curând vom putea comanda un propulsor 1,2 turbo benzinã cuplat la o automatã cu dublu ambreiaj. Sfatul nostru? Mergeţi tot pe diesel-ul 1,5 turbo cu 110 cai, cuplu de 240Nm şi cutie manualã în 6 trepte, fãrã sã uitaţi cã este obligatoriu sã optaţi pentru modelul 4X4. Pot sã vã spun cã motorul este suficient de puternic, cã datoritã cuplului poţi rula cu treapta a 5-a prin oraş, cã vizitele în benzinãrii vor fi rare şi mai ieftine decât v-aţi aştepta (8 litri la 100 de km în condiţiile unui traseu montan greu, 4X4 cuplat permanent şi ture multe în propulsor). Pot sã vã spun de asemeni cã acelaşi motor se regãseşte şi sub capota mai multor modele Mercedes-Benz, iar orice contra-argument devine redundant.

Cutia cu 6 trepte trebuie tratatã de fapt ca una cu 5 trepte şi una de “greu”. Astfel, în viaţa de zi cu zi, plecãrile de pe loc se vor face direct din treapta a 2-a. Treapta 1 este rezervatã acelor momente în care ai nevoie de fineţe şi cuplu maxim la urcare, sau de o frânã de motor potentã la o coborâre foarte abruptã. Ultima treaptã din cutie îţi va permite rularea cu 140 km/h cu un consum instantanu de 8 litri la sutã.

Nu vom spune cã nu existã şi defecte, dar ele nu ţin de pragmatism. Astfel, motorul este gãlãgios şi puţin agricultural, iar cutia cloncãne la schimbãri. Asta nu bate însã argumentul suprem: motoarele şi cutiile noilor genraţii de Dacia sunt printre cele mai fiabile de pe piaţã.

 

Comportamentul rutier este bun, trecând prin mediocru şi ajungând la excelent. Defalcat, Dusterul este suficient de mic pentru ca în oraş sã se simtã exact ca un hatchback, suspensiile foarte moi şi garda la sol generoasã asigurându-ţi  posibilitãţi de trecere peste orice şinã de tramvai sau bordurã mai rãzleaţã. La drum întins, românul se menţine foarte confortabil pânã la viteze de 110 km/h. De aici încolo, zgomotul este destul de puternic, atât de la motor, cât şi de la vânt. Suspensiile moi vor absorbi toate denivelãrile şi gropile din asfalt, dar lasã impresia cã maşina nu se aşeazã pe şosea (pe o şosea în valuri, faci exact asta, mergi cu barca). Pe viraje maşina nu surprinde şi te domoleşte cu o subvirare de toatã frumuseţea, deci chiar şi cel mai nãtâng şofer va avea nevoie de multe încercãri pânã sã dea autovehicolul de vreun gard (mai ales cã tot timpul eşti vegheat de ESP).

Ok, nu este cea mai rafintã maşinã de pe piaţã, dar nici nu îşi propune sã fie. Lasã bocancul cu talpã grea acasã, calmeazã puţin şoferul din tine, iar Dusterul nu va gãsi nicio şosea pe care sã nu se descurce suficent de bine. Momenul în care pãrãseşti asfaltul însã este revelator. Acolo unde toate Tiguan-urile şi GLK-urile se opresc împotmolite, Dacia va continua fãrã sã mârâie. Te ajutã posibilitatea de a comuta între tracţiunea faţã, 4X4 respectiv 4X4 blocat electronic. Dacã te gãseşti brusc într-un râu pânã deasupra capotei, sau în gropi cât maşina de mari, sau pe rampe de peste 30 şi ceva de grade, sau în zãpadã de gradul erei glaciare, Dusterul este sus între reprezentanţi mult, mult mai scumpi (uneori mai puţin capabili). Puţine modele îţi oferã acest sentiment de invincibilitate, noi ne-am fãcut fantezii despre cum am parcurge un tur de lume într-o expediţie cu vreo 3 Dustere.

 

Chiar dacã rafinamentul nu este punctul forte, dotãrile maşinii sunt! Noi ne-am bucurat de un model full-option Laureate, dotat cu sistem de navigaţie, pilot automat şi limitator de vitezã, scaune încãlzite, tapiţerie din piele (inclusiv volanul), jante din aluminiu cu aspect închis la culoare de 16 ţoli, senzori de parcare spate, geamuri electrice şi fumurii pe spate, faruri de ceaţã şi vopsea metalizatã.  Toate astea în combinaţie cu motorul mai sus lãudat duc la un preţ de 19.200 euro cu tot cu TVA. Ok, suprafeţele din plastic rigid nu sunt cele mai plãcute la atingere, dar ai 4 airbag-uri ascunse pe sub ele. Aerul condiţionat este manual, dar are puterea de a rãci sau încãlzi toatã maşina în mai puţin de 3 minute. Pilotul automat se porneşte de pe consola centralã, dar odatã pornit este foarte intuitiv de folosit (spre deosebire de grupul VW de exemplu)

 

Care e ideea? Renunţi la o parte din confort pentru lucruri care conteazã cu adevãrat. Dacã rãmâi blocat în zãpadã la 50 de kilometri de cel mai apropiat oraş, nu te va linişti cu nimic nişte decor de aluminiu pe bord. Stii ce o va face? O tracţiune 4X4 extraordinar de potentã şi o maşinã destul de robustã care sã te poarte acei 50 de kilometri.  Care e concluzia noastrã? La 19.200 de euro pentru modelul echipat complet, Dacia Duster nu are concurent. Este singurul model care oferã atât de mult pentru atât de puţin; este aproape indestructibil, iar dupã 3 zile şi 800 de kilometri ne-am îndrãgostit toţi de simplitatea şi sinceritatea lui. Dacã îţi lipseşte orice dozã de ipocrizie, nu existã maşinã mai bunã. Din pãcate, aparenţele conteazã prea mult în zilele noastre, altfel am conduce cu toţii câte o Dacie.

Galerie foto DACIA DUSTER

Aparatura foto: YELLOWSTORE