Monday, November 24, 2014
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Home » Feature » Le Mans devine din ce în ce mai interesant: Ford readuce la viață GT40

Anul acesta a fost unul foarte important pentru Porsche. Au aniversat 50 de ani de existenţã a modelului 911, iar toatã lumea i-a sãrbãtorit, i-a lãudat, i-a preaslãvit. Noi, fiind un site foarte mic, nu am fost incluşi în aceste festivitãţi. Am plecat capul şi am scrâşnit din dinţi, ne-am agitat şi acum vã prezentãm o altã sãrbãtoritã. Nu , aceastã companie nu aniverseazã jumãtate de secol al unui model, ci un veac întreg de manufacturã! Faceţi cunoştinţã cu testul anului pentru auto23: Aston Martin V8 Vantage Roadster.

Din moment ce avem pozele fãcute de expertul Nicky, nu prea are sens sã vã vorbesc despre design. Ce sã vã spun? Cã maşina aratã biblic? Cã nu existã fiinţã care sã nu întoarcã ochii dupã ea? Cã de obicei restul activitãţii se opreşte în jurul tãu atunci când apari în trafic? Nu voi face decât sã profanez formele perfecte ale modelului descriindu-le, dar de dragul cuvintelor o voi face: faţa este deosebit de impunãtoare cu grila imensã, farurile agresive şi capota angulatã. Lateralul îţi dezvãluie o siluetã perfectã, fie cã plafonul textil este coborât, fie cã este ridicat. Roţile de 19 ţoli se integreazã perfect cu liniile maşinii, linii care nu sunt întrerupte nici mãcar de  mânerele uşilor, acestea sunt ascunse în portiere. Apropo de uşi, deschiderea lor se face citez “asemeni unor aripi de lebãdã”… cam atât de britanicã e maşina asta.

Spatele (partea pe care o vei vedea cel mai des) este armonioasã dar debordeazã la rându-i de agresivitate. De la difuzorul integrat în spoiler la eleronul discret ce completeazã capacul portbagajului sau la profilul de 285 milimetri al cauciucurilor spate, toate aceste detalii sunt aici nu de dorul Lelii, ci din necesitate! Bine, asta nu i-a oprit pe insulari sã contopeascã totul într-o formã memorabilã. Surpriza stã în dimensiunile totale ale maşinii: deşi are o amprentã latã (datoritã ecartamentului necesar îmblânzirii bestiei), maşina nu este mai lungã decât un BMW Seria 3, deci te vei descurca fãrã probleme în trafic. Oricum toatã lumea îţi va face loc, doar eşti într-un Aston!

Motorul… ah motorul! Modelul testat de noi a fost echipat cu un propulsor V8 de 4,3 litri benzinã normal aspirat ce dezvoltã 385 de cai putere la 7300 de ture şi un cuplu motor de 409 Nm trimişi toţi cãtre puntea spate prin intermediul unei cutii manuale automatizate cu 7 rapoarte. La nivelul punţii existã bineînţeles un diferenţial mecanic cu alunecare limitatã. Toate astea se traduc aşa: prima sutã de kilometri la orã este atinsã în 4,8 secunde iar viteza maximã (afişatã de vitezometru) este de 300 km/h. Niciuna dintre valorile astea nu îţi va putea mãsura zâmbetul de pe faţã în momentul în care, sã presupunem aleator cã te gãseşti în pasajul de la Unirii şi apeşi acceleraţia adânc în mochetã. Pot sã jur cã evacuarea este suficient de puternicã încât sã rupã tencuiala de pe blocurile bucureştene sau sã porneascã avalanşe în Munţii Fãgãraş. Nu exagerez, uitaţi-vã la filmul zilei, existã o înregistrare realizatã de noi cu acest motor.

Apoi cutia zboarã prin rapoarte, schimburile sunt violente, indiferent dacã urci sau cobori o treaptã. Mi s-a pãrut ciudat faptul cã nu existã o poziţie “Park” a cutiei sau cã padelele din spatele volanului nu se mişcã odatã cu el, dar m-am obişnuit urgent.  La retrogradãri ai şi plãcerea de a asculta motorul turat de cutie pentru a egaliza rotaţiile dintre cele douã tabere. Experienţa acceleraţiei dintr-un Aston, acompaniatã de acel sunet glorios este depãşitã de doar douã alte sentimente trãite în aceastã maşinã.  Primul dintre ele este cel al frânãrii; maşina îşi propune sã te exorcizeze în momentul în care ai apãsat pedala conectatã la imensele etriere cu 6 pistonaşe pe faţã respectiv 4 pe spate ce apasã pe 4 discuri ventilate, profilate, perforate, la fel de impresionante.

Cel de-al doilea lucru care te acapareazã pur şi simplu este felul în care se conduce maşina. Mã aşteptam sã fiu intimidat de marcã, de putere, de puntea motorie, însã nu e cazul.  Direcţia este grea, dar transmite absolut tot cãtre şofer, fiecare rid al şoselii, fiecare schimbare de aderenţã, în timp ce volanul face 2 ture şi jumãtate de la cap la cap. Apoi avem suspensia rigidã dar nu într-atât încât sã devinã obositoare, ci suficient cât sã te ţinã neclintit pe viraje abordate în vitezã. Spuneam ceva despre un diferenţial spate cu alunecare limitatã. Vã mai spun acum cã existã un sistem de control al tracţiunii foarte inteligent cu o setare “track” care îţi permite sã te joci dar sã rãmâi pe şosea chiar şi atunci când situaţia a depãşit de mult nivelul talentului tãu. Este de-a dreptul incredibil sã pleci în derapaje într-o maşinã atât de specialã, la fel de uşor pe cât pleci într-un BMW Seria 1. Datoritã (sau din cauza, dupã cum vrei sã citeşti) valorilor de cuplu şi puterii maxime atinse foarte sus în turaţii, vei fi tentat sã conduci tot timpul cu timpanele sângerânde. Pentru proprietarii de VW Passat, am şi un consum mediu de 17 litri la 100 dacã eşti decent, sau 35 de litri dacã te bucuri de maşinã.

Dacã stai sã analizezi la rece lista de dotãri ale maşinii, vei crede cã nu se întâmplã nimic extraordinar la interior, dar te înşeli. Adevãrat, ai parte de climã, senzori de ploaie şi luminã, pilot automat, faruri adaptive, controlul tracţiunii, sistem audio Hi-Fi sau tapiţerie din piele. Diferenţa se vede totuşi la detalii: piele este cusutã de oameni, nu de roboţi, deci atinge un nivel al perfecţiunii pe care doar o minte organicã (nu silicon-compozitã) o poate atinge; cheia are în componenţa sa cristale, consola centralã este construitã din aluminiu zincat în timp ce toate butoanele de pe suprafaţa ei sunt din aluminiu şlefuit. Bordul este acoperit integral în piele iar mocheta este croitã doar din fibre naturale. Acoperişul este dublu sau triplu capitonat, în funcţie de ce îşi doreşte proprietarul iar sistemul audio vine de la Bang&Olufsen. Toate aceste detalii fac ca interiorul unui Aston Martin sã fie cu adevãrat extraordinar. Poate surprinzãtor, chiar şi pentru un ins de staturã micã (1.75), cabina pare… strâmtã, dar nu înghesuitã.

Lucrurile pe care nu le vezi însã sunt cele care urcã preţul maşinii foarte mult: pentru a fi la fel de rigidã ca şi coupe-ul, decapotabila a trebuit ranforsatã puternic fãrã a pierde din performanţe. Apoi, braţele suspensiilor au un sistem foarte inteligent (imposibil de explicat pe înţelesul tuturor, aşa cã îi credem pe cuvât pe britanici) care nu permite maşinii sã dea cu botul de pãmânt la frânãri excesive sau sã lase fundul jos în cazul unei acceleraţii demne de marcã. Mai departe, direcţia a fost pãstratã servo-asistatã mecanic, nu s-a optat pentru un sistem electric pentru a nu pierde din senzaţii. Plafonul poate fi coborât sau montat în 18 secunde pânã la viteze de 50 km/h iar pânã pe la 240 vântul nu te deranjeazã (presupunând cã ai montat deflectorul de vânt). Sunt prea multe detalii, toate gândite pentru ca maşina sã execute exact ceea ce îi ceri, exact ceea ce promite cã face.

Concluzia acestui test a fost în felul urmãtor: 1. Aston Martin V8 Vantage Roadster este de departe cea mai specialã maşinã cu care am mers pânã acum şi foarte probabil va rãmâne o perioadã lungã pe aceastã poziţie; 2. Preţul unui astfel de automobil (variazã mult în funcţie de specificaţii, modelul testat a costat nou 120.000 de euro) este justificat nu numai de performanţe, calitate, dotãri, inginerie, ci şi de istoria colosalã şi prestigiul din spatele mãrcii; 3. Echipa auto23 cautã oficial cumpãrãtor de suflete, avem vreo 5 la preţul de 120.000 de euro…

 

Aparatura foto oferită de www.yellowstore.ro.

Galerie foto Aston Martin V8 Vantage Roadster

Categories: Aston Martin, Feature, Teste

Comments

  1. […] așa se face un promo pentru Aston Martin. Data viitoare când mai punem și noi mâna pe unul, zău că […]

  2. […] sport, pe deasupra cãruia priveşti la un kilometraj şi turometru care urcã în sensuri opuse (vezi Aston Martin), iar numãrul butoanelor de pe consola este de… doar 5? Restul funcţiilor sunt îndeplinite de […]

  3. […] Vezi aici testul nostru cu unul din modelele britanicilor, Aston Martin V8 Vantage Roadster. […]

  4. […] din spatele volanului sunt plasate pe coloana de direcţie, nu pe volan, aşa cum am întâlnit la Aston Martin de exemplu. Pentru 99% dintre şoferi, cutia asta automatã este mai bunã decât orice […]

  • PRIETENI

    YellowStore-Nikonsmall

    ONS4 Adevarul sigla black

  • ATENȚIE!

    © Materialele de tip multimedia (fotografii, videoclipuri) și text de pe acest site sunt protejate de Legea Drepturilor de Autor şi pot fi reproduse numai cu acordul scris al autorului. Încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală se pedepseşte conform Codului Penal.

  • Taguri populare

  • CATEGORII