Test Drive – Audi A3 Sedan

Pentru cã în acest moment existã zeci de modele, mii de specificaţii şi nişe sau paranişe, bineînţeles cã ne trebuia încã un model de sine stãtãtor de la Audi, A3 sedan, care se adreseaza… celor care vor un A4 dar nu au bani de el (daca e sa fii rau) sau celor care au nevoie de un portbagaj mai mare decât cel al A3-ului hatchback dar nu vor A4. Apoi, poate nu îţi place statutul de “coupe” pe care şi-l asumã Mercedes-Benz CLA iar bancheta din spate va transporta ocazional şi adulţi. Eu nu am reuşit sã identific un rival direct pentru maşina asta, dar am gãsit undeva în istoria mãrcii un predecesor ce s-a bucurat de un succes enorm: vã mai aduceţi aminte de Audi 80?

 

Pe vremea când vârsta mea era exprimatã într-o singurã cifrã, tata conducea un Audi 80 S 1.8. Acum, dacã traduc valorile maşinii-istorie pentru cea prezentã, ea trebuie sã fie destul de elegantã cât sã-ţi permitã o ieşire la teatru dar destul de tinereascã încât sã poţi merge la iarba verde cu familia, fãrã sã fii penibil când scoţi o tricicletã din portbagaj. A3-ul sedan nu este doar o variantã 85% a unui A4. Personal, mi se pare mult mai dinamicã, mai agrsivã, iar dacã adaugi pachetul S-line se apropie de gradul de frumuseţe al CLA-ului (dar nu-l depãşeşte). Paradoxal, mi se pare mult mai închegatã decât varianta hatch, de parcã ordinea apariţiei ar fi fost inversã. La nivelul detaliilor, farurile full-LED îţi oferã prestanţã pe şosea neegalatã nici de ochelarii BMW, iar stopurile spate lungi şi subţiri sunt pur si simplu superbe. Dar…  cam atât. Restul maşinii este frumos, dar banal. Fãrã spoilerele suplimentare sau roţile opţionale de 18 ţoli, majoritatea ar spune cã e doar un alt A4 mai ciudãţel.

 

Ghici ce motor ai sub capotã? Eternul, veşnicul 2.0 TDI (turbo diesel) ce dezvoltã o putere de 150 de cai şi un cuplu motor de 320Nm de foarte jos în repertoriul turaţiilor. Roţile ce asigurã lucrul mecanic sunt cele de pe puntea faţã, conectate la motor prin intermediul unei cutii manuale cu 6 rapoarte. Ca de fiecare datã, Audi îţi va arunca în faţã cifre de consum foarte scãzut şi grame de CO2 la kilometru ce te vor convinge cã eşti membru Greenpeace. Dar fişa tehnicã nu spune toatã povestea: livrarea cuplului destul de jos împreunã cu puterea suficientã şi greutatea nu foarte mare a maşinii vor face ca pedala din stânga sã te conducã pânã la 100km/h în 8,7 secunde. Dacã nu eşti impresionat de asta, îţi zic sigur, din viaţa realã, odatã ce ai plecat de pe loc, eşti extrem de rapid în maşinuţa asta cu motorul diesel. Noi am obţinut un consum mediu de 5.3 litri la 100 de km în condiţiile în care în oraş am avut parte de trafic lejer şi un sistem start-stop, iar în afarã am mers cu pânã la 130 km/h. Dacã forjezi fãrã milã motorul, consumul mixt nu sare de 8 (oraş 9,5), dar vei obosi şi tu la un moment dat.

Cutia de viteze este atât de nemţeascã în tot ceea ce face încât nu e nevoie sã spui mai mult decât ţara de origine: totul este foarte exact, de fiecare datã, fãrã niciun fel de ratare, dar totul este lipsit de sentiment. Preferãm cutia cu dublu ambreiaj şi 7 trepte pe care am avut plãcerea sã o maltratãm pe A3-ul normal.

 

Dinmica maşinii este, deloc surprinzãtor, impecabilã. Audi reuşeşte (spre deosebire de Mercedes cu CLA) sã ofere în acelaşi timp o cãlãtorie confortabilã, fãrã sã compromitã calitatea suspensiilor pe viraje. Nici mãcar pe bancheta din spate nu te simţi pedepsit, aici comparaţia cu un frate mai mare din gamã este beneficã. Dacã toate sistemele de control al tracţiunii rãmân active, maşina nu deviazã deloc de la traiectoria impusã de volan. Dacã decuplezi tot, iniţial vei avea parte de un comportamen subvirator, iar dacã pe vârful virajului ridici piciorul de pe acceleraţie, maşina se neutralizeazã. Totuşi, nu pleacã niciodatã mai mult de dos, nu trebuie sã contravirezi, ci doar sã aduci volanul la punctul mort.

Per total, maşina te instigã la mers la limitã, fãrã a o depãşi, cât mai curat, cât mai delicat; în felul ãsta vei mânca viraje pur şi simplu (nu greşesc dacã spun cã primeşti 9,5/10 din varianta hatch). Totuşi, niciodatã nu te simţi cu adevãrat implicat, indiferent de modul de condus selectat. Direcţia este grea artificial şi nu ştii exact ce fac roţile faţã. Un comportament tipic pentru motorizarea asta (nu l-am întâlnit la 1.8TFSI): la ieşirea din viraje şi accelerare puternicã, volanul revine violent la punctul 0, poate puţin prea violent.

Nu ai ce reproşa acestei maşini pe niciun fel de suprafaţã sau tip de drum, dar din pãcate, nu prea ai de ce te îndrãgosti. Vechiul Audi 80 era mult mai prost dinamic, dar tu ca şofer erai mult mai implicat. Aici, maşin se comportã exact ca un microscop: e foarte exact, dar eşti în mare parte doar un observator a ceea ce se întâmplã.

 

Ambianţa interioarã este tipicã şi, deşi Irinel nu este de acord cu mine, eu sunt de pãrere cã Audi are cele mai bune cabine din toate punctele de vedere (excepţie clasa S de la Mercedes… acolo e altã treabã). Din nou, pe hârtie nu diferã cu nimic de rivali, dar atingerea materialelor te va convinge cã aici a existat un Fritz în plus care a mãsurat forţa cu care trebuie apãsat fiecare buton în parte sau cã stofa de pe scaune e puţintel mai moale decât cea a rivalilor. Apoi, aici nu ai pe bord acea tabletã omniprezentã de pe bordul concurenţei; nu, aici, acel ecran central poate fi ascuns, lãsând un bord suplu, simplu şi frumos.

Ca şi dotãri, bineînţeles cã beneficiezi de climã pe 2 zone cu aeratoare pentru pasagerii de pe bancheta spate, sistem audio compatibi AUX, USB şi Bluetooth, senzori de ploaie şi luminã, comenzi audio pe un volan îmbrãcat în piele, un sistem de infotainment foarte uşor de folosit, controlabil de pe consola centralã. Apoi, ai parte de frânã electromagneticã, o multitudine de sisteme de control al tracţiunii, geamuri electrice şi oglinzi electrice şi încãlzite şi aşa mai departe. Treaba e cã acum majoritatea producãtorilor consideraţi inferiori Audi oferã toate aceste dotãri. Atunci, nemţii îţi aratã o listã nesfârşitã de opţionale, care îţi poate ridica preţul maşinii periculos de aproape de un A5. Dacã totuşi eşti cumpãtat, vei alege doar esenţialele, precum farurile full-LED care includ şi proiectoare de ceaţã integrate. Modul ãsta de iluminare chiar nu e o fiţã, e pur şi simplu genial comparativ cu becurile cu halogen. Pachetul S-line este însã o fiţã pe acest model, el aratã foarte bine de la sine, nu ai nvoie de praguri şi spoilere. Vrei sã te vadã lumea? Cumpãrã un CLA. Roţile în schimb îţi oferã atât prestanţã pe şosea, cât şi o amprentã mai mare (225 faţã de 205 milimetri) şi deci o aderenţã mai bunã.

 

Concluzia noastrã este împãrţitã… Irinel considerã cã Mercedes-Benz oferã pachetul mai bun prin CLA, iar eu aştept cu nerãbdare noul BMW Seria 2. Problema acestor 2 maşini este lipsa versatilitãţii, sunt doar coupe-uri, în timp ce în Audi poţi trimite la drum întins 4 adulţi cu toate bagajele lor (portbagajul de peste 400 de litri va înghiţi cu succes destule valize). Apoi, imediat ce apare un membru foarte tânãr în familie, nu-ţi mai arde de priviri întoarse dupã maşinã (CLA) sau derapaje pe Cheia (Seria 2), ci de o cabinã liniştitã şi solidã, de o maşinã impecabilã, exact la fel de rapidã ca şi concurenţa, dar fãrã penele de pãun desfãcute. A3 sedan este pentru tânãrul adult, fostul adolescent, este singur, fãrã concurenţã, iar cu un preţ începând de la 26.431 Euro (aproximativ 37.000 euro pentru varianta testatã), nu pot decât sã vã îndemn sã o cumpãraţi.

 

Galerie Foto Audi A3 Sedan

Echipament Foto oferit de YELLOW STORE