Test-drive BMW 328i xDrive M Performance

Sãptãmâna asta am testat un model pe care ne doream de ceva vreme sã punem mâna.

 

Nu ştiam exact de ce, în lumea realã mi se pãrea a fi o decizie extrem de proastã, mult prea extravagantã şi adresatã unui public care oricum nu are încã vârsta necesarã pentru a conduce. Adãugarea de praguri, spoilere şi eleroane pe o maşinã are de obicei rolul de a strica imagine acelui automobil. E vreo diferenţã dacã se apucã cei de la BMW şi fac treaba asta cu mâna lor? Eram convins cã nu. Voiam sã testez neapãrat motorul de sub capotã, şi aşa am petrecut 3 zile şi 900 de kilometri cu BMW 328i xDrive M Performance.

 

 

De principiu, ar trebui sã vã spun câte ceva despre design, dar am testat deja Seria 3, puteţi citi acolo despre linii şi forme inovatoare. Aici, în cazul maşinii de acum este vorba despre pornografie pe roţi. Care e prima coniţie pentru a putea aspira la premiile adresate industriei? Adãugarea silicoanelor. OK, în cazul de faţã este alt material compozit, fibra de carbon, alcãtuind ostentativ capacele oglinzilor şi eleronul de pe portbagaj. Apoi, kit-ul exterior aerodinamic care sunt convins cã nu are realmente rol în cum ruleazã maşina, mã îndoiesc cã existã vreun fel de apãsare la sol, dar coboarã garda pânã la nivelul la care orice bordurã devine o problemã. Roţile… 20 de ţoli de barbarie de aluminiu acoperit de un strat fin de vopsea neagra cauciucatã pe care BMW are neruşinarea de a-l numi pneu cu talon îngust, sport, minunate pe şoselele patriei. Imaginea completã de “când cresc mare eu vreau sã fiu un M3” costã în jur de 12.000 de euro cu tot cu manoperã.

 

 

Astea erau lucrurile pe care le ştiam când m-am dus sã iau maşina de la importator. Eram convins cã voi distruge ceea ce consideram a fii porcãrii aruncate pe un automobil foarte bun de la sine, doar cu rolul de a strica acel model; pânã când dai cu ochii de metal. Faţã în faţã cu pachetul complet nu ai cum sã nu faci un pas înapoi, sã admiri agresivitatea cu care te priveşte exemplarul şi brusc apreciezi prezenţa impunãtoare pe care ai ocazia s-o conduci. Senzaţia asta nu a dispãrut, nu s-a diminuat deloc pe parcursul testului, de fiecare datã mã fãcea sã zâmbesc când plecam la drum şi mã fãcea sã mã întorc de vreo 3 ori sã mã mai uit la ea dupã ce ajungeam la destinaţie. Are un soi de personalitate maleficã, tipul de maşinã care mãnâncã modele sport, umileşte hot-hatch-uri şi sperie serios orice alt participant la trafic.

 

 

Acum, toate îmbunãtãţirile estetice sunt pentru tine, dar şi pentru ceilalţi. In primul rând ai de luptat cu oamenii care pretutindeni vor poze cu maşina, care mai de care mai urcat pe maşinã, pe capota, sub maşinã, lângã ea, în poziţii cât mai dubioase. Apoi, dacã nimereşti într-un grup de tineri juni cu ale lor Corsa 1.2 şi Clio 1.4 tunate cu piese de la ruşi, vei cãpãta instantaneu statutul de mare maestru, atotştiutor, sau pur şi simplu vreo similitudine cu vreo deitate pentru cã tipul ãsta de oameni te vor venera atât pe tine cât şi maşina. Existã situaţia în care te dai jos ca sã cumperi un buchet de flori pe care ştii cã ai da doar vreo 30 de lei în alte circumstanţe. Nu şi acum, acum dai 100 de lei, pentru cã vânzãtoarea te-a vãzut şi “pentru dumneata, buchetul ãsta e decât 100 , mamã”. Totuşi, senzaţia cea mai puternicã de superioritate o primeşti în mers: dacã tu vrei sã circuli mai tare decât restul participanţilor la trafic, ei îţi vor face loc pur şi simplu. Nu am întâlnit nicio maşinã care sã nu schiţeze o manevrã la dreapta în momentul depãşirilor şi promit cã nu e din cauza stilului meu de condus. Dacã e sã compar modelul ãsta cu ceva foarte cotidian, este insul masiv lângã care nu te aşezi la pişoar, ci laşi vreo 2 spaţii libere, aşa, sã fie.

 

 

Modelul testat este propulsat de un motor de 2 litri benzinã biturbo cuplat la o cutie automatã cu dublu ambreiaj sport cu 8 trepte, toate roţile participâd la propulsie. Date aride despre motor ar fi 245 de cai, 5.7 secune pânã la 100 de kilometri la orã, o vitezã maximã de 250 km/h limitatã electronic şi un consum mediu de 11 litri la 100km. Viaţa realã acum: Doamne Isuse Hristoase! O clasicã replicã: Aşa ceva nu existã! Am mers cu 335i pe Z4, cred sincer cã 328i xDrive este mai rapid acolo unde conteazã: pe viraje. Motorul creşte în ture frenetic pânã la 7000, evacuarea pocneşte la schimburile de viteze iar turbinele sunt prezente şi ca senzaţie mecanicã, şi auditivã. E pur şi simplu un asallt asupra simţurilor. Nu ai timp sã te gândeşti la altceva în afarã de condus, virajele vin şi pleacã într-un ritm care poate fi descris în cel mai bun caz drept alarmant.

 

 

Sistemul de tracţiune integralã îţi permite sã conduci tot timpul cu restul sistemelor electronice de siguranţã oprite, indiferent de suprafaţa de rulare. Vei împinge maşina mult peste limita la care considerai cã ar trebui sã atârni de copacul adiacent drumului, dar ea va rãmâne pe şosea, exact pe traiectoria impusã de volan. Vei crede cã la un moment dat va trebui sã cedeze şi aderenţa, şi da, va ceda, iar atunci te vei îndrãgosti iremediabil. Este atât de uşor sã pleci în derapaje pe viraje imposibile, la viteze demne de looney-toons, în unghiuri care te-ar terifia în orice model cu tracţiune spate. Aici, maşina are grijã de tine, distribuie puterea acolo unde trebuie în aşa fel încât tu sã poţi intra în cartea recordurilor pentru cel mai tâmpit zâmbet la volan. Din nou nu te vei abţine şi vei merge ca ultimul descreierat, vei ţipa, vei dori sã nu se mai termine virajele şi sã nu fi uitat Strepsils-ul acasã.

 

 

Oricât de mult ţi-ar plãcea pedala din dreapta şi alaiul de senzaţii pe care ţi-l prezintã, în egalã mãsurã va trebui sã apeşi şi pedala de frânã. Alte forţe, de data asta mai brutale, etrierele şi discurile sport ventilate şi perforate au ca scop eviscerarea ocupanţilor. Este primul BMW cu care merg şi care nu prãjeşte frânele dupã 10 minute de folosire serioasã. Da, fumegã, miros, scârţie, dar nu te lasã la greu.

 

 

Cutia de viteze este foarte bunã în modul comfort, cu excepţia retrogradãrilor la kick-down (schimbã vreo 2-3 trepte şi poţi pierde ocazia de a depãşi), este extraordinarã în modul sport şi telepaticã în modul manual. Te poţi ajuta de trepte pentru a frâna şi din motor când situaţia devine rapid periculoasã. Urcãrile în rapoarte sunt imperceptibile în setarea moale şi similare unei palme dupã cap în modul sport plus.

 

 

Sasiul şi direcţia depind de selectorul de pe consola centralã: comfort îţi oferã clasicul Serie 3 în timp ce Sport+ îţi etaleazã o suspensie rigidã şi o direcţie cu 2 ture cap la cap. Asta înseamnã cã nici mãcar pe serpentine nu trebuie sã schimbi poziţia mâinilor pe volan, extrem de util dacã nu te numeşti Porcişteanu.

 

 

Majoritatea elementele descrise se regãsesc şi pe modelul 328i xDrive de bazã, dar în cazul de faţã îţi promit cã nu te vei abţine şi vei profita de toţi cãluţii, de toţi cei 255 milimetri de cauciuc de pe puntea spate respectiv 225 faţã, de direcţia extrem de rapidã sau şasiul perfect setat pentru a parcurge drumurile într-un stil cât mai agresiv, cât mai la limitã, la dracu’, te vei da jos cu pulsul accelerat ca dupã alte activitãţi ce implicã cuvinte murdare.

 

 

Toatã orgia asta se întâmplã în timp ce tu eşti înconjurat de unul dintre cele mai stilate cockpit-uri disponibile. Aluminiu şi piele finã peste tot, tehnologie sub fiecare buton. De la faza lungã adaptivã, la navigaţia prefesionalã, la scaunele reglabile pe un milion de direcţii şi cu 2 memorii doar doar vei vrea sã împarţi experienţa. Deşi, tind sã cred cã de fapt memoriile sunt tot pentru tine: una pentru drumul întins, alta pentru Transfãgãrãşan. Aruni ochii mai departe şi te bucuri de head-up-display, de clima pe 2 zone, de sistemul I-drive cu toate tipurile de conectivitate pentru orice telefon sau I-pod precum şi conexiune la internet. Farurile cu xeonon îţi vor lumina calea şi vor face loc pe autostradã prin simpla lor agresivitate, fãrã sã fie nvoie de meltenisme. Pilotul automat te va scuti de crampe în gamba dreaptã iar sistemul audio te va bucura la fel de uşor şi cu Prodigy, şi cu Sinatra. Ajuns la destinaţie te vor ajuta senzorii de parcare şi camera pentru mersul cu spatele.

 

 

Eram conştient cã Seria 3 este în continuare tãticul berlinelor executive mici, dar 328i xDrive este pur şi simplu altceva. Este probabil maşina pe care o cumperi dupã ce Z4 devine neîncãpãtor din pricina unui nou membru al familiei iar banii trebuie acum împãrţiţi între benzinã şi scutece. Este maşina care te va duce în siguranţã deplinã peste tot, inclusiv pe ploaie, vei ajunge întotdeauna înainte de ora la care ţi-ai proups, vei stârni invidie sau admiraţie de-a lungul drumului, vei lãsa urme de cauciuc în fiecare viraj, vei muri mai repede pentru cã pulsul va fi întotdeauna mai sus decât în mod normal, vei depãşi în cele mai mici spaţii disponibile doar pentru cã motorul îţi permite iar companiile petroliere îţi vor mulţumi pentru fiecare plin. Apropo, ştiu cã am menţionat un consum mai sus, dar mai am unul: Curtea de Argeş – Sibiu 60 de litri de benzinã. Faceţi voi calculele, pe mine m-au speriat.

 

 

Mai sunt câteva cifre demne de teamã: preţul de achiziţie pentru modelul de bazã cu acest motor este de 43.500 de euro, opţionalele atât de bine venite te costã încã 20.000 de euro, iar întregul kit M mai ridicã preţul (fãrã manoperã) la aproximativ 73.000 de euro… Este o sumã destul de mare care se apropie vertiginos de preţul de pornire al vechiului M3.

 

 

Totuşi, dacã ai posibilitatea de a cumpãra aceastã maşinã, dacã te lasã portofelul sã faci un plin la fieecare 350 de kilometri, atunci îţi promit cã nu vei regreta niciun moment achiziţia fãcutã. Am plecat hotãrât sã mã plâng de bani şi de cât de nfolositoare e maşina, am fost contrazis peste tot, am parcurs vreo 500 de kilometri în plus faţã de ce îmi propusesem şi am regretat momentul în care a trebuit sã duc maşina înapoi la importator. E adevãrat, e foarte scumpã, dar nu cumperi doar o masã amorfã de metal, ci toatã aura din jurul ei, toate privirile, toate senzaţiile, toate experienţele ce vin cu un astfel de model.

 

 

 

Galerie Foto BMW 328i xDrive M Performace

 

 

 

Comments

  1. […] prin intermediul cutiei ZF cu 8 trepte, care surprinzător, este mai bine configurată decât pe 328i-ul xDrive testat de Bogdan) respectă numele companiei. Accelerația până la 100 km/h, ce durează doar 6.4 secunde, este […]

  2. […] face orice depãşire sã parã joacã de copii. Deşi pe hârtie se apropie de performanţele unui BMW 328i, în viaţa realã nu are nicio şansã, aşa cum în viaţa realã un 328 va fi alimentat cu […]

  3. […] de grabã cãtre capabilitãţi off-road. Nu… sistemul este la fel de sportiv ca cel întâlnit pe 328xi, puterea se duce predominant pe puntea spate, iar atunci când maşina începe sã alunece, se […]

  4. […] cutii automate cu 8 trepte. Culmea, am mai avut parte de combinaţia asta la un moment dat (BMW Seria 3 M Performance), moment la care am fost daţi pe spate complet. Trecut-a timpul şi amalgamul ãsta nu s-a […]