Test drive – BMW Seria 2 Active Tourer (225i)

Mașina din testul ce urmează poartă o povară imensă pe umeri. Seria 2 Active Tourer este mai mult decât degetul băgat timid într-un ocean de îndoieli. Pentru BMW, Active Tourer este Atlas-ul gamei. Chiar dacă mulți dintre voi susțin opusul, că rolul de a purta pe umeri imensa povară a brandului bavarez revine hibridului i8, sau electricului i3, sau sălbaticelor M-uri, eu îmi mențin ferm afirmația.

Prin Active Tourer, BMW a adunat într-un pachet două dintre anti-calitățile magistrale Bayerische Motoren Werke: caroseria MPV, departe de imaginea de marcă sportivă și tracțiunea față, departe de celebra propulsie spate care a ajuns să se confunde cu însăși marca BMW.

Cum au văzut specialiștii această manevră? Ca și cum ai bea nitroglicerină în loc de apă de gură, iar după aceea ai face gargară. La gura sobei. Iar fanii? Ei bine, 70% din fanii BMW au văzut în această strategie o sinucidere a imaginii BMW, o alterare a ADN-ului sportiv și o vindere a sufletului pentru volume considerabile. Restul de 30% au văzut altceva: au văzut puterea de adaptare a brandului pe care îl adoră, au văzut responsabilitatea unei manevre capitale și au văzut o continuitate a succesului BMW. Pentru că dacă Seria 2 Active Tourer înscrie masiv la capitolul clienți, BMW tocmai și-a asigurat un coș de trei puncte (posibil câteva sute de milioane de euro încasări, absolut necesare continuității). BMW nu ar putea supraviețui numai din M-uri, oricât de bune le-ar face. Are nevoie de volum! Are nevoie de flux constant de bani și acesta poate fi obținut doar printr-o acoperire cât mai completă a cererii publicului capabil de achiziții auto. Nu te poți adăposti de ploaie sub o umbrelă parțial completă!

Poate veți râde la următoarea afirmație, dar să știți că nu-i departe de adevăr: fanii Porsche au zâmbit când au văzut Active Tourer-ul. Și nu în dispreț, vă garantez. Ei știu mai bine ca oricine ce înseamnă puterea unei surse constante de venit din partea unor modele parțial reprezentante pentru ADN-ul sportiv al mărcii. Ei au trăit pe propria piele criticile specimenelor Cayenne, Cayenne diesel sau Panamera ca mai apoi să zboare dincolo de al nouălea cer mulțumită unor modele senzaționale precum 911, Cayman sau 918 Spyder.

DSC_2211

Dar să lăsăm la o parte filosofiile cosmice despre echilibrul în universul BMW și să revenim la obiectul discuției noastre: Seria 2 Active Tourer (225i). Cu siguranță, 25i-ul din coada terminologiei are un efect de sperietoare pentru mica piață autohtonă denumită România. Nu suntem fani ai benzinarelor și întotdeauna vom prefera consumul și autonomia în detrimentul puterii. Până la un punct e de înțeles: ai mai multe șanse să rămâi blocat pe drum iarna sau să parcurgi zeci de kilometri de drum național neasfaltat în e.n. fără să întâlnești o benzinărie decât să ai autostrăzi pe care să le parcurgi cu o viteză medie de peste 90 km/h. Și totuși ce este atât de special sub capota unui 225i Active Tourer?

Pentru început, motorul. Greu de crezut că inima unui MPV ar putea atrage atenția, dar e bine de știut că propulsorul turbo în 4 cilindri și 2.0 litri capacitate pune la roată 231 CP și 350 Nm. Vă sună cunoscut, nu? Normal, pentru că e motorul de pe Cooper S John Cooper Works! Ciudați cardiologi în Munchen, așa-i?

Raportat la concurența cu stea în frunte, 225i livrează 20 CP în plus și consecutiv un timp 0-100 km/h de 6.6 secunde, mai bun cu 0.2 secunde decât cel al rivalului din Stuttgart. Dar să fiți siguri că oamenii care își vor lua oricare din cele două MPV-uri menționate mai sus nu prea vor avea pretenții de Launch Control.

Foarte interesant la Seria 2 Active Tourer este faptul că BMW a renunțat la arhilegendara ZF în 8 trepte și a adoptat o transmisie Aisin cu același număr de rapoarte. Deși nouă în gama bavarezilor, cutia niponă aduce după sine un comportament nou, plăcut de previzibil, parcă ideal pentru oamenii care tocmai au spus “Hello!” familiei din Munchen. Perechea motor-transmisie face o treabă excelentă, asigurând unui MPV o mobilitate felină într-un București sufocat de traficul de vreme rea. Dincolo de barierele urbane, 225i-ul își descoperă latura de Tourer și dovedește că este capabil să acopere fără pauză distanțe cel puțin medii.

DSC_2068

Bineînțeles, confortul poate beneficia de câteva discount-uri dezavantajoase dacă ești larg la pungă și bifezi direcția sport variabilă (365 euro), suspensia M Sport (354 euro), jantele din aliaj de 18″ (834 euro) sau scaunele sport pentru șofer și pasager (511 euro). Dincolo de alterarea confortului maxim disponibil în acest model, opțiunile de mai sus au harul de a te duce cu gândul că nu ești la volanul unui Renault Espace cu “extra-piele” și extra-preț. De acord, Active Tourer nu este și nu va fi niciodată un M235i, dar cu siguranță nu va lăsa impresia unui MPV leneș. Sub caroseria cu un centru de greutate relativ înalt se ascunde un șasiu dezvoltat pe arhitectura modulară UKL1, surprinzător de permisiv și de responsiv la manevrele de bun simț ale șoferului. De acord, e absolut banal să subvirezi un Active Tourer dacă forțezi intrarea în viraj, dar o abordare corectă permite o ieșire din acesta într-un mod destul de sportiv pentru acest segment. Dar întrebarea este următoarea: cine-și ia un Active Tourer ca să fie noul Stuck? Nimeni, vă spun eu!

DSC_2063

Ca design, Seria 2 Active Tourer vine în întâmpinarea fanilor BMW cu toate elementele emblematice ale mărcii bavareze plantate cu atenție pe o caroserie parcă standard în acest segment, împărțită frățește de Mercedes-Benz și BMW. În mare, diferențele dintre cei doi competitori sunt relativ mici, la nivel de detaliu. Pe alocuri, BMW respiră un aer mai proaspăt decât competitorul direct, beneficiind de avantajul tinereții pe piață. Farurile adaptive cu LED (1.032 euro) și jantele de 18″ mai sus discutate au efectul scontat asupra definirii unei imagini emblematice a modelului.

Marele avantaj al bavarezilor este reprezentat de habitaclu, acolo unde BMW aduce în sfârșit o planșă de bord proaspătă! Nici nu vă puteți imagina ce bucurie am resimțit atunci când am descoperit că nu știu unde se află toate comenzile!

DSC_2171

Ca de obicei, un interior de BMW abundă în tehnologie fără să fie sufocant și lasă impresia unui frate mai mare, grijuliu, gata să te ajute oricând, dar niciodată fără să fie nevoie de el. Ca șofer, beneficiezi de atingerea fermă a scaunelor sport, reglabile electric, precum și de calitatea și ergonomia îmbunătățită a volanului multifuncțional. Interfața high-tech din Active Tourer este compusă din head-up display-ul de proveniență Mini, navigația Plus, conectivitatea extinsă cu opțiunea Apps, touchpad-ul integrat în controller-ul sistemului iDrive, sistemul de asistență Plus și camera de luat vederi pentru mersul înapoi.

Dincolo de aspectul ultra-tehnologizat și atent controlat din punct de vedere calitativ, Seria 2 Active Tourer reușește acomodarea pasagerilor într-un spațiu bine vitrat, abundent în lumină, precum și într-un confort ambiental ca tot unitar. Și poate face lucrul acesta pentru cinci pasageri, deși recomandat ar fi ca deplasările medii și lungi să se limiteze la patru persoane, pentru a beneficia din plin de funcționalitatea banchetei spate.

Am remarcat cu mare plăcere funcționalitatea habitaclului, precum și multitudinea de spații, cutii și cutiuțe de depozitare, elemente distinctive ale unui MPV. Deși sunt prezente și par să integreze în interior spații de depozitare greu de exploatat, Active Tourer își arată limita impusă de prima generație și nu impresionează prin numărul sau volumul acestora. În schimb, impresionează prin bancheta spate, care glisează, se înclină și se rabatează 40:20:40, făcând cu ușurință loc pentru schi-uri sau placă (by the way, Active Tourer se poate comanda cu sac de transport pentru echipamentul de iarnă și costă doar 125 de euro suplimentar). Deși pierde la capitolul volum al portbagajului în fața B-Class-ului (488 – 1547 litri), Seria 2 Active Tourer compensează cei 468-1510 litri cu elemente de funcționalitate precum scaun rabatabil al pasagerului față, podea pliabilă pentru portbagaj sau sistem de acces fără atingere pentru portbagaj.

DSC_2151

Un subiect tabu al MPV-urilor premium este acela al prețului, întrucât funcționalitatea costă destul de mult, dacă o îmbraci în piele de calitate și tehnologii high-tech. Spre exemplu, modelul testat de noi, Seria 2 225i Active Tourer are ca preț de pornire suma de 37.324 euro (TVA inclus), iar modelul configurat atinge sensibil suma de 53.519 euro (16.195 euro investiți în culoare, tapițerie și opțiuni).

Pentru o piață astmatică, cum este cea din România, efortul de achiziție pentru un Seria 2 Active Tourer configurat asemănător celui din test este unul considerabil. Să plătești 50.000 de euro pentru un MPV pare încă prea mult pentru preconcepțiile publicului român. Și poate chiar așa este. Momentan, o achiziție mult mai cumpătată ar fi un 218d, eventual cu minunatul xDrive. Dar achiziția va depinde întotdeauna de starea și tipologia clientului. În mod normal, publicul tânăr (și în același timp publicul-țintă al Tourer-ului) preferă devoratoarele de benzină. Dar se pune problema achiziției unui automobil a cărei principală calitate este versatilitatea, urmată îndeaproape de volum, diesel-ul sună din ce în ce mai bine! Mai ales când discutăm despre bugete peste 40.000 de euro.

Pentru felul în care te face să te simți tânăr și liber în ciuda necesităților de spațiu, 225i Active Tourer merită cumpărat fără pic de ezitare. Gândiți-vă la el ca la un MPV cu gene de M GmbH, ca la un MPV John Cooper Works. Dar ca buget, pentru noi este prea mult! Așteptăm cu nerăbdare mai micul X1! El are și comportament de crossover, nu doar poziția la volan a acestuia. Sau poate chiar Seria 1! Până la urmă, nu vom fi toată viața tineri!