Test Drive – BMW Seria 4 Cabrio

A trecut şi vara anului 2014 şi, aşa cum era de aşteptat, în ultima sãptãmânã a acesteia am recuperat şi am testat o decapotabilã. Dupã ce am lãudat astã iarnã seria 4 de la BMW, a venit rândul variantei cabrio sã ne cadã pe mâini. Asta am descoperit noi dupã un weekend cu maşina.

Ca de obicei, primul lucru discutat este desenul maşinii. Oricât de mult s-ar strãdui designerii nemţi, nu au cum sã scoatã acelaşi grad de frumuseţe ca cel regãsit pe varianta coupe, atâta timp cât plafonul decapotabilei rãmâne sus. Da, maşina aratã bine, dar parcã existã câteva linii la nivelul acoperişului care nu se potrivesc perfect cu restul siluetei. Nu e vreo tragedie, pur si simplu plafonul origami nu aratã chiar la fel de bine precum cel permanent. Pentru a rezolva problema, apeşi un buton de la interior sau de pe cheie, aştepţi 28 de secunde şi în faţa ta se dezvãluie una dintre cele mai frumoase maşini de pe şosea. Nu le-a ieşit inginerilor treaba cu plafonul sus, dar cu plafonul atent rãs-îndoit în portbagaj, BMW Seria 4 cabrio aratã excepţional (personal, imi place mai mult decât Seria 6 cabrio), iar într-o “luptã” în faţa unei terase cu fratele coupe aş fi tentat sã cred cã varianta topless ar câştiga.

Maşina de test este un 428i cu linia de echipare Luxury, pe hârtie cel puţin, cea mai reuştã combinaţie posibilã. Motorul este un 2 litri benzinã TwinPowerTurbo (turbinã twin-scroll) cu 4 cilindri ce dezvoltã 245 de cai putere şi un cuplu motor de 350Nm. Previzibil, puterea este transmisã cãtre puntea spate prin intermediul superbei cutii automate cu 8 trepte. Culmea, am mai avut parte de combinaţia asta la un moment dat (BMW Seria 3 M Performance), moment la care am fost daţi pe spate complet. Trecut-a timpul şi amalgamul ãsta nu s-a estompat deloc! E la fel de impresionant sã constaţi cã maşina pleacã de sub tine cu atâta forţã dintr-un motor “minuscul” de 2 litri.

Existã totuşi o problemã: pentru prima datã voi spune cã unui BMW nu îi este necesarã atâta putere. Daţi-mi voie sã mã explic: adevãrat, maşina fuge de rupe, cum zice muritorul de rând, dar dacã ai plafonul jos, oricât de multe metode de a te impotrivi intrãrii vântului în maşinã ai avea, pe la 140 la orã, toate eşueazã, iar freza ţi se va strica (valabil pentru orice producator). Aşa cã nu vei merge cu peste 140 cu plafonul jos. Perfect, veţi spune, dar ai un acoperiş metalic în portbagaj care imediat montat va face din acest cabrio un coupe. Ei bine, nu e chiar aşa: toate îmbinãrile şi toate balamalele din structura plafonului, oricât de bine izolate, nu sunt la fel de eficiente precum un plafon real. Pe la 140-150 zgomotul la interior devine nu deranjant, dar prezent. Deci nu vei merge cu peste 140 nici cu plafonul sus. Atunci? Atunci faci cum îţi spunem noi! Pleacã cu ochii de pe diesel-uri, nu strica maşina cu zgomote de tractor! Nu, cumpãrã cel mai mic motor pe benzinã, care îţi va oferi oricum 184 de cai, mai mult decât suficienţi pentru ce vei face cu maşina asta.

Acum, ştiu cã toatã lumea se aşteaptã de la un BMW ca acesta sã fie impecabil pe viraje, sã te mãguleascã în ale condusului, iar tu, din spatele volanului, sã fii mai ceva decât un pilot de curse. Realitate: da, maşina se conduce ca orice alt BMW de talie MARE, nu ca un M235i. Ce înseamnã asta? Seria 4 Cabrio se aşeazã impecabil la drum, comenzile sunt precise, iar aderenţa este acolo, sub roţile de 19 ţoli. Pe viraje te însoţeşte sentimentul de tracţiune spate şi echilibru perfect al maselor, dar cumva maşina nu te imbie sã treci de limitã. Bineînţeles cã nu ne-am abţinut şi de dragul testelor obiective şi corecte, am dat de-a latul şi maşina asta. Ce s-a întamplat? Absolut nimic, maşina poate, dar nu prea vrea. Cum m-am simţit? Penibil! Lasã sistemele de control ale tracţiunii pornite şi bucurã-te de maşinã pânã la limitã, dincolo de ea vom ştii cu toţii cã vrei sã compensezi pentru vreo lipsã.

Revenim: pentru cã nu ai nevoie de viteze astronomice sau de o punte spate care sã piardã aderenţa controlat, poţi trãi fericit cu motorul mai mic. Consecinţã imediatã? Ai economist 5000 de euro pe care îi vei investi în urmãtoarele opţionaleobligatorii: cutia automatã, sistemul de ventilaţie de la nivelu gâtului (în sfârşit! Mercedes are opţiunea asta de vreo 2 generaţii), un sistem audio Hi-Fi, deflectorul de vânt ce se monteazã în momentul în care în maşinã se aflã doar şoferul şi un pasager şi, nu în ultimul rând,  sistemul de navigaţie profesional. Dacã ţii la cum aratã maşina la exterior, poţi investi în roţi de dimensiuni mai mari (19 ţoli pentru maşina de faţã), iar dacã plãnuieşti sã foloseşti maşina asta zi de zi, în toate situaţiile pe care ţi le oferã cotidianul, noi te sfãtuim sã alegi farurile adaptive inteligente (fie ele Xenon sau LED), amortizoarele adaptive şi heads-up display-ul. Nu în ultimul rând, dacã mai ai de unde, monteazã şi pilotul automat adaptiv. Din punctul nostru de vedere, aşa ai construi o maşinã completã, restul opţionalelor sunt mai mult sau mai puţin mofturi.

Din punct de vedere practic, Seria 4 Cabrio este un autovehicul cu 4 locuri şi un portbagaj pentru 4 persoane nepretenţioase, dacã ai plafonul sus. Dacã mergi cu plafonul coborât, nu pleca la drum lung cu 3 pasageri, nu vei avea loc în porbagajul mititel cu plafonul coborât (vreo 2 valize generoase şi o trusã de farduri mi se transmite din popor). Mai mult, locurile din spate, chiar dacã suficient de încãpãtoare la nivelul genunchilor, sunt puţin înghesuite la nivelul creştetului, iar bancheta are un unghi ceva mai ascuţit, prea ascuţit pentru cãlãtorii lungi (pe care oricum nu le vei face în 4 persoane).

Cine va cumpãra maşina asta? Probabil cei care vor sã fie vãzuţi, admiraţi, discutaţi şi aşa mai departe. Pentru ce mi-aş lua eu maşina asta? Pentru lucrul pe care l-ar face extraordinar de bine: aş rabata bancheta spate, aş lua cu mine plãcile de snowboard, aş merge cu plafonul ridicat la început de octombrie pânã în Elveţia pentru vreo 2 ture de gheţar, de unde aş pleca pânã în sudul Spaniei, unde, odatã cu trecerea Gibraltarului, aş lãsa plafonul jos şi m-aş bucura de soare pânã la Marrakech. Aici aş savura o cafea la malul Atlanticului, lângã iubita mea (un singur pasager!!), alãturi de maşina care ne va fi adus pânã acolo, fãrã ca în vreun moment sã fie depãşitã de situaţie.

Concluzie: ce e Seria 4 Cabrio? O decapotabilã pentru tot anul, pentru toate tipurile de vreme, pentru 4 pasageri, dar mai bine 2, pentru sportivitate, dar mai de grabã relaxare, pentru vacanţa la care visezi de când mama te-a fãcut. Preţul începe de la 45.384 euro cu tot cu TVA pentru modelul 2.0 benzinã de 184 de cai şi urcã pânã la 63.800 pentru varianta 435i xDrive. O maşinã aşa cum v-am descris-o noi ajunge undeva în jurul sumei de 50-51 de mii de euro. Spor la visat!

 

Galerie Foto BMW Seria 4 Cabrio