Friday, August 29, 2014
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Home » Feature » Amarok Ultimate, un pick-up mai arătos

Test drive – BMW Seria 4

Aproape toţi producãtorii premium au în repertoriu o variantã coupe a limuzinei executive mici: Mercedes are clasa C coupe, Audi are A5, BMW avea pânã nu demult Seria 3 Coupe. Pe bavarezi i-a deranjat probabil atat de mult termenul de “coupe” pentru cã, bãnuiesc eu, n-au mai vrut sã dea impresia cumpãrãtorului cã nu face altceva decât sã cumpere un 3 tãiat în spate. Aşadar, faceţi cunoştinţã cu noul Serie 4 (care nu e în niciun fel, chip sau asemãnare noul 3 tãiat…).

 

La partea de design nu ai ce sã reproşezi nemţilor, este clarã linia adoptatã pe toate modelele recente. Dacã e sã fiu rãutãcios aş spune cã cel puţin din faţã desenul maşinii s-a obţinut prin simpla presare delicatã a unui 3. Dar nu sunt rãutãcios şi voi spune cã 4 este mai lung, mai lat şi mai scund decât fratele mai mic. Grila de rang nefrotic are acum dimensiuni mai generoase iar spoilerul coboarã bãrbia mai aproape de asfalt. Lateralul te va bucura cu linii elegante, cu uşi fãrã ramã a geamului, cu roţi de 19 ţoli dacã te ţine buzunarul şi cu un detaliu regãsit şi pe 3GT: aripioara de pe aripã. Dacã acolo era doar un element de “briz-briz”, aici aceastã aripioarã e funcţionalã, reprezentând un canal de aer pânã la arcada roţii faţã. Aparent treaba asta reduce presiunea de la acest nivel în timpul rulãrii şi astfel scade şi frecarea şi consumul… şi da, aratã foarte bine.

 

Spatele maşinii m-a dezamãgit puţin. N-ai ce sã reproşezi dacã te uiţi doar la Seria 4, este echilibrat, frumos, elegant şi aşa mai departe. Aruncã un ochi pe Seria 5 şi 6 şi vei descoperi prea multe elemente comune. Din spate aceste automobile devin din ce în ce mai greu de diferenţiat. Da, are umerii laţi, da are prestanţã pe şosea, dar BMW, ştim cu toţii cã poţi mai mult.

 

Motorul ce ne-a însufleţit cele 3 zile petrecute cu modelul a fost arhicunoscutul 2 litri diesel bi-turbo de 184 cai cuplat la o cutie automatã sport cu 8 trepte. Cu alte cuvinte, exact aceeaşi combinaţie testatã pe Serie 3, Serie 3 GT, X3 şi X1. De data asta, şoc şi groazã, maşina pare submotorizatã, îmi pare rãu. Da, îţi vei face treaba cu ea, nu vei rãmâne în urmã pe autostradã, nu te vor umilii proprietarii de Logan, dar cumva mã aşteptam ca un coupe sã fie mult mai fâşneţ. Pãrere personalã: alege un propulsor mai potent (Irinel nu este de acord cu mine, deci faceţi un test drive pentru lãmuriri la acest capitol). Chiar dacã nu e cel mai exploziv motor, este cu siguranţã unul dintre cele mai economice. Nu pot totuşi sã nu mã întreb cine îşi cumpãrã un model atât de scump pentru a face economie?!

 

Cutia de viteze este cea deja cunoscutã, la fel de bunã ca de fiecare datã. Schimburile sunt imperceptibile în modul Comfort şi devin extrem de rapide în modul Sport+. Datoritã cuplului foarte mare al motorului, te poţi gãsi pe la 80 de kilometri la orã circulând în treapta a 8-a cu un consum de 2.5 litri la 100 (?!?).  Dacã ţi-ai pus totuşi în cap sã depãşeşti  vreun camion, schimbi frumos cu padelele de pe volan pânã în treapta 4 şi maşina îşi face treaba elegant.

 

Dinamica stârnşte aceleaşi sentimente: mai repede un iaht confortabil decât o şalupã de agrement. Maşina are un gabarit impresionant (e mare mare pentru ceva ce se vrea a fi compact), o greutate de asemeni impresionantã şi un motor diesel cu o masã generoasã care atârnã pe puntea faţã. Asemãnarea cu iahtul nu se opreşte la dimensiuni, ci continuã şi în felul în care se conduce maşina asta: se înclinã, are ruliu şi tangaj imediat ce forţezi puţin. Nu e niciun secret cã sunt fan BMW, dar de data asta maşina a fost altceva decât ce aşteptam eu. Le iau pe rând şi fac ordine: la drum întins este una dintre cele mai confortabile maşini cu care am cãlãtorit vreodatã, gropile nu se fac simţite la interior, zgomotul apare doar pe la 160-170. Totuşi, dacã nimereşti vreun dâmb pe la 120, maşinii îi sunt necesare câteva secunde pentru a se aşeza la loc pe şosea. Oraşul este de asemeni uşor de manevrat dupã ce te obişnuieşti cu dimensiunile caroseriei, dar rãmâne parcarea: în Bucureşti gãseşti greu un loc în care automobilul ãsta sã intre cu totul, sã nu rãmânã colţuri pe afarã.

 

Drumurile virajate… Modul sport dar sistemele de control al tracţiunii pornite: sentiment de locomotivã pe şine, chiar dacã nu se comparã cu un Z4. Modul sport+ şi sistemele oprite se desfãşoarã în felul urmãtor: subvirare dezamãgitoare dacã maşina nu este provocatã sã plece de spate. Iar treaba cu provocatul e delicatã când maşina nu e proprietate personalã şi dupã provocare ai o ghiulea de aproape 1.5 tone de-a latul şoselei. Poate nu ar fi o problemã atât de mare dacã maşina nu s-ar înfunda atât de tare în suspensii.Trec peste toate astea, dar existã un lucru de neiertat: frânele se prãjesc dupã cel mult 10 minute de şoferie “expresivã”.

 

In mod evident în pachetul de test, maşina asta nu este fãcutã pentru derapaje, pentru efervescenţã, pentru condus foarte sportiv. De data asta, BMW a fãcut un coupe în care sã “pilotezi” relaxat. Eu am fost dezamãgit, minunatul meu coleg s-a îndrãgostit de aceastã combinaţie şi a trecut la explicaţii: Bogdan scumpule, Seria 4 e un Grad Tourer, o maşinã cu care sã acoperi distanţe foarte mari dintr-o singurã strofocare. Dacã priveşti lucrurile aşa, Irinel are dreptate, Seria 4 este un devorator de kilometri, distanţele nu îţi vor da crampe nici la spate nici în gambe iar suspensia nu numai cã nu-ţi va determina colici renale, dar îţi va mângâia grãsimea lui Gerota.

 

Confortul nu este asigurat doar de trenul de rulare, ci şi de calitatea materialelor de la interior sau dotãrile menite sã îţi facã viaţa mai uşoarã. Vreau sã mã plâng mai întâi de faptul cã planşa de bord este identicã cu cea din interiorul Seriei 3. Nu eu i-am obligat pe cei de la BMW sã redenumeascã maşina, dar dacã tot au fãcut-o, mãcar sã se ţinã de cuvânt şi la interior. Acum cã m-am plâns, la drept vorbind, nu existã niciun lucru pe care l-ai putea reproşa unui interior de Seria 3 (sau 4…). Pe lângã dotãrile de bun simţ (a se citi: “pe care le-am mai întâlnit”) precum tapiţerie din piele, senzori de ploaie şi luminã, climã scaune electrice, decor de lemn şi aluminiu sau sistemul de navigaţie professional îpreunã cu un sistem audio HI-FI am descoperit un buton nou al sistemului iDrive. Cât de special poate fi un buton?! Pãi acum acest capac de borcan glorificat ce controleazã toate funcţiile electronice dispune de o suprafaţã tactilã cu ajutorul cãreia poţi introduce informaţii direct prin scrierea cu degetul pe buton. E complicat la început, dar util dupã ce te prinzi de avantaje (telefon, navigaţie, meniu, audio… totul poate fi comandat astfel). Bineînţeles rãmâne şi controlul vocal al tuturor funcţiilor maşinii, deci acum ai mai multe cãi prin care sã te enervezi cã navigaţia îţi aratã ca destinaţie Bratislava în loc de Braşov.

 

O altã opţiune pe care o întâlnim pentru prima datã este cea a farurilor full-LED adaptive cu control al fascicolului fazei lungi. Dacã îţi cumperi maşina asta, dotarea mai sus menţionatã nu trebuie sã lipseascã de pe factura finalã. Am mai vãzut faruri care sã dezactiveze faza lungã atunci când din faţã ţi se înfãţişeazã un alt participant la trafic, dar nu am mai vãzut faruri care sã punã doar maşina respectivã într-un con de umbrã, iar tu sã dispui în rest de fazã lungã. Impresionant este şi faptul cã sistemul funcţioneazã şi la apariţia mai multor participanţi la trafic. In românã, farurile astea ştiu sã lumineze absolut tot, fãrã a-i maltrata pe ceilalţi, iar tu şoferul Seriei 4, vei avea de fiecare datã parte de o şosea iluminatã perfect.

 

Ajungem la capitolul cel mai dureros pentru orice test cu un BMW: preţul. Adevãrat, modelul 420d pleacã de la 40.796 de euro cu tot cu TVA.  Dacã îţi doreşti o maşinã foarte atrãgãtoare dar în acelaşi timp capabilã de discreţie, care sã te poarte fãrã probleme 1.000 de kilometri pe zi, Seria 4 s-ar putea sã fie alegerea perfectã pentru tine. Personal însã prefer sã dotez ceva mai bine un Serie 3 echivalent şi sã mã descurc mai uşor cu cele 4 uşi. Existã toate şansele ca un motor mai potent sã shimbe aceastã filozofie iar un Serie 4 cu peste 300 de cai sã fie o maşinã pentru care sã îţi vinzi inclusiv organe vitale.

Aparatura foto oferită de www.yellowstore.ro.

 

Galerie Foto BMW Seria 4

Categories: BMW, Feature, Teste

Comments

  1. […] Sistemul I-drive are acum acelaşi capac de borcan senzitiv pe care l-am întâlnit şi pe Seria 4, iar modul în care se mişcã grafica şi meniurile în sine sunt de-a dreptul SF. Sistemul audio, […]

  • PRIETENI

    YellowStore-Nikonsmall

    ONS4 Adevarul sigla black

  • ATENȚIE!

    © Materialele de tip multimedia (fotografii, videoclipuri) și text de pe acest site sunt protejate de Legea Drepturilor de Autor şi pot fi reproduse numai cu acordul scris al autorului. Încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală se pedepseşte conform Codului Penal.

  • Taguri populare

  • CATEGORII