Test-drive BMW X1

Am avut la dispoziţie sãptãmâna asta una dintre maşinile care mi s-au potrivit cel mai bine pânã acum din mai toate punctele de vedere. Am gãsit şi defecte, dar per total, dintre toate automobilele cu care am avut ocazia sã facem un test-drive, mi s-a pãrut cã BMW X1 oferã tot ce e mai bun din majoritatea claselor auto fãrã a exista vreun dezavantaj major. Pardon, existã un dezavantaj major, dar îl voi aminti la final, meritã sã vã povestesc mai întâi experienţa noastrã cu mezinul clasei X.

Design

Maşina testatã a venit dotatã cu pachetul X-Line, cu roţi de 18 ţoli şi intr-o culoare care s-a potrivit perfect cu vremea de afarã, gri mineral, condimentat cu barele de acoperiş din aluminiu satinat. BMW încearcã sã te convingã cã acest exemplar chiar face parte dintre mini-SUV-uri şi, dacã priveşti lista dotãrilor ai fi tentat sã le dai dreptate. Nu vei fi impresionat, vei considera cã doar un ins ieftin şi-ar lua “doar” un X1 în loc de fraţii mai mari X3 (testul aici), X5 sau X6, dar hai sã privim altfel problema: uite-te la automobilul ãsta ca la un BMW Seria 1 Stepway… sau Crosscountry sau vreo altã variantã care sã îţi arate cã e un soi de Serie 1 cu bocanci de munte.

Brusc, este cea mai frumoasã Serie 1 pe care ai vãzut-o, aşa-i?

In primul rând primeşti mai multã maşinã, toate dimensiunile sunt mai generoase. Apoi, faţa chiar prezintã acel “X” la nivelul spoilerului, farurile aduc mai mult a X3 decât a surioarei mai mici, profilul este mai puternic, cu arcuri ale roţilor ce permit încãlţarea pneurilor de dimensiuni generoase. Spatele vrea de asemeni sã te determine sã confunzi maşina cu unul din X-urile adevãrate, dar dacã vei observa unghiul ascuţit al hayonului vei realiza cã avem mai repede de a face cu un hatchback de munte.

Mai mult, de jur împrejur partea inferioarã a caroseriei este “tapetatã” cu plastic rezistent pentru cazul în care vrei sã duci maşina şi pe ceva grohotiş. Aruncã un ochi şi pe sub maşinã şi vei observa cã este dotatã chiar şi cu scuturi, iar cel mai jos punct este evacuarea, nu vreun diferenţial pe care sã-l atingi de oareşce piatrã mai rãzleaţã.

Nu voi încerca sã susţin cã e o maşinã frumoasã, unora nu le va plãcea, însã mie mi-a plãcut foarte mult cum încearcã ea aşa sã parã musculoasã, rãmânând însã în esenţã o maşinã de dimensiunile unui hatchback.

Motor şi transmisie

Nu ştiu sã vã spun dacã mi-a pãrut bine sau rãu când am auzit cã vom avea din nou la dispoziţie motorul 2 litri diesel biturbo cuplat la cutia automatã cu 8 rapoarte, aceeaşi combinaţie pe care am testat-o şi pe Seria 3 (testul aici), şi pe X3. Nu îmi aduc aminte pentru cã persistã foarte tare amintirea de pe Cheia, unde am biciuit turbinele şi transmisia cum nu cred cã o va face vreun proprietar real al modelului.

 

Câteva cifre mai întâi pentru modelul testat xDrive20d: 184 de cai, 380 Nm disponibili de la 1750 de rotaţii pe minut, suta în 8 secunde şi viteza maximã comunicatã 205 km/h, dar şi sistem start-stop. Tind sã cred cã BMW minte intenţionat cu privire la performanţe, nouã ni s-a pãrut cã atinge 100 mult mai repede, iar viteza maximã trece de 220 (vitezã cititã pe GPS, în bord ni se spunea cã avem 230). Apoi, 380 Nm pe o maşinã reltiv uşoarã înseamnã cã depãşirile sunt realmente o plãcere şi se executã cu extremã facilitate.

Transmisia cu 8 rapoarte a fost rãs-lãudatã şi n-are sens sã spun cã a fost altceva în afarã de perfectã (totuşi nu ne-a plãcut pe Seria 3 328i, test aici). Dacã laşi maşina în modul eco-pro ajungi sã rulezi cu treapta a 6-a în oraş. La drum întins, face kick-down instinctiv şi atâta timp cât e lãsatã în modul normal schimbãrile sunt aproape imperceptibile. Dacã te avânţi în modul sport, ai neplãcuta şansã de a beneficia de o schimbare a treptei în mijlocul unui viraj (care pe un carosabil ud poate deveni brusc surprinzãtoare). Soluţia unui condus agresiv este manipularea de cãtre şofer a treptelor (cred cã e prima datã când am dus lipsa padelelor pe volan), amãnunt care îţi va face plãcere; cutia chiar te ajuta şi la retrogradãri, poţi folosi frâna de motor de-a dreptul violent.

Privitor la consum, acesta a variat de la 4 litri la 100 de kilometri la drum întins în modul eco, la 6.5 litri în cazul unui condus liniştit de oraş, la 10 litri la sutã pe drumul virajat pe care turbinele au fluierat tot timpul.

Manevrabilitate şi confort

Am spus sã priveşti X1 ca pe un Seria 1 de munte. Ok, nu este la fel de telepaticã precum mezina, dar nu este deloc departe. Existã ceva ruliu în caroserie datoritã suspensiilor mai moi, dar asta nu înseamnã decât cã acum ai parte şi de confort, fãrã sã duci lipsã de precizie.

Pe rând, direcţia asistatã Servotronic îţi oferã ceva mai mult de 3 ture complete de volan la viteze mici, în timp ce la viteze mari este la fel de exactã ca pe oricare alt BMW. Atitudinea pe viraje este una subviratorie… atâta timp cât laşi toate sistemele pornite; cu alte cuvinte, este construitã cu gândul ca şi cel mai nãtâng dintre şoferi sã poatã circula cu vitezã fãrã sã ajungã în şanţ.

Nu ne-a plãcut acest comportament, am decuplat toate sistemele pentru a vedea ce poate şasiul şi sistemul te tracţiune integralã xDrive. Am descoperit un alt animal, unul care vrea sã se joace peste tot! Inginerii au setat sistemul de tracţiune în aşa fel încât în mod normal mare parte din putere se duce cãtre puntea spate, iar când aceasta pierde aderenţa, puterea este transmisã cãtre puntea faţã. Asta plus faptul cã X1 chiar nu este o maşinã înaltã sau foarte grea înseamnã cã o poţi conduce exact ca pe o maşinã de raliu: intri tare în viraj, provoci spatele sã iasã puţin cu manevra tipic scandinavã dupã care nu trebuie sã contravirezi, ci doar sã aduci volanul la punctul mort. Maşina pleacã în derapaje extraordinare pe toate cele 4 roţi, iar tu trebuie doar sã te ţii bine de volan pentru cã este atât de simplu de controlat!

Am avut norocul ca pe traseul Cheia-Braşov sã ne plouã. Nu am parcurs niciodatã acest traseu atât de repede în asemenea condiţii; BMW X1 cu toate sistemele de control ale tracţiunii pornite este o maşinã pentru oricine, BMW X1 cu toate sistemele oprite este pentru acea parte psihopatã din tine, este extraordinar de-a dreptul!

Am spus cã ar fi pãcat sã nu încercãm totuşi şi ceva drum de munte, de unde şi traseul Braşov-Zãrneşti-Moeciu-Braşov, din nou pe ploaie. Recunosc cã am avut ceva emoţii, am mai parcurs acest traseu imediat dupã topirea zãpezilor cu un Nissan Navara, drumul era fãcut praf şi ne-am chinuit la un moment dat sã nu rãmânem pe munte cu ditamai mamutul. Acum ne-am dat seama cã X1 este suficient de mic încât sã intre cu totul în gropile imense, iar cu grijã la pietrele ascuţite am reuşit sã parcurgem exact acelaşi traseu.

Unghiurile de atac şi de degajare ne-au permis chiar şi câteva poze artistice, de dragul X-ului de pe caroserie, iar noi ne-am mirat încã o datã cã asta e aceeaşi maşinã cu care în urmã cu o zi umilisem maşini sport pe Cheia.

Dotãri şi tehnologie

Fiind o maşinã destinatã presei, bineînteles cã a fost dotatã pânã în dinţi. Pe lângã pachetul XLine, vopseaua, barele de acoperiş sau roţile deja menţionate am mai avut parte de faruri bi-xenon, faruri de ceaţã, senzori de ploaie şi luminã, interior în piele, volan M multifuncţional (o dotare pe care ar trebui sã o bifezi indiferent de BMW, clar!), sistem de navigaţie Professional cu acces la internet, bluetooth, AUX şi USB, voice control, sistem audio Hi-Fi (din nou, de avut!). Apoi, climã pe 2 zone precum şi încãlzire in scaunele sport din faţã, plafon capitonat Antracit, decor lemn pe bord şi uşi, pilot automat cu funcţie de frânare şi asistenţã la coborârea pantelor (l-am testat inclusiv pe iarbã udã, e magie neagrã), oglindã interioarã cu efect antiorbire, geamuri fumurii şi câte şi mai câte.

Problema e cã maşina standard nu prea primeşte foarte multe lucruri, dar dintre dotãrile standard meritã sã amintim bancheta spate fracţionabilã 40-20-40, cauciucurile run-flat care indirect îţi oferã un portbagaj mai mare (lipseşte rezerva), dar şi toate sistemele de sub capotã şi minunatul xDrive. Totodatã, primeşti o maşinã în care realmente pot cãlãtori 4 persoane în deplin confort, de data asta fãrã sã fie nevoie sã se facã o selecţie atentã a bagajelor, portbagajul este suficient de încãpãtor. Mai mult, nu vei avea grija bordurilor sau a liniilor de tramvai în oraş şi nu vei provoca sentimente de urã din partea celorlalţi participanţi la trafic (ştim cu toţii ce ne dormi pentru neaoşul conducãtor de X5).

Concluzie

Dupã cele 3 zile în care am parcurs aproape 800 de kilometri în toate mediile cu putinţã cu X1, am ajuns la urmãtoarea concluzie: Vreau sã am aceastã maşinã! O vreau rãu de tot! Perfect, zic sã vând actuala maşinã şi sã mã uit la preţurile de achiziţie ale BMW-ului.

Aici ajungem la singurul mare defect al maşinii… Preţul de bazã al modelului testat (motor 2 litri biturbo diesel, dar dotat cu o cutie manualã în 6 trepte) este de 36.332 de euro, iar în specificaţia actualã, plinã de dotãri utile şi care m-au fãcut sã mã tãvãlesc în chinuri de ofticã? 51.567 euro. Da-o în … Am înteles, este un BMW, dã p-afarã de calitate, dar este pur şi simplu prea scumpã pentru publicul ţintã. Din pãcate este încã un model pe care îl vor cumpãra mulţi (multe) care nu vor aprecia adevãratul potenţial al maşinii. Probabil va fi cumpãrat ca o poşetã pentru pipiţele de Dorobanţi. Pãcat, mare pãcat, BMW X1 este o maşinã extraordinarã, dar preţul este execrabil.

Galerie foto BMW X1

Comments

  1. Anonymous says:

    misto…. chiar daca e mezinul e tot mai mare ca altii