Test Drive – BMW X4 30d

Ce este un BMW X4? Nu vreau rãspunsul din broşurile colorate în care maşina asta e portretizatã frumos colorat într-o mare metropolã alãturi de vreun model masculin sculptat impecabil sau vreo domnişoarã furatã de pe catwalk. Am înţeles ce vrea BMW sã îţi sugereze: un automobil cosmopolit, cu ceva mai mult bun simţ decât X6. Dar ce e un X4? De ce a luat naştere şi ce ştie el sã facã diferit de vasta lui familie? Un weekend şi o destinaţie improbabilã ne-au deschis ochii.

Pentru cã se cerea un road-trip marca Auto23, nu ne-am abţinut, am mers nu mai puţin de 1500 de kilometri pe absolut toate tipurile de carosabil, în toate mediile pe care aceastã maşinã nu le va întâlni vreodatã în lumea realã. Punctul forte (cel pe care mizeazã şi producãtorul) este prestanţa automobilului pe şosea, am decis deci sã testãm mai întâi acest aspect. Câte capete întoarce un astfel de model pe scena tinerilor exigenţi (şi hormonali) din parcarea Cetãţii Braşovului?

Tu câte crezi? Nici puştanul cu Porsche Boxter şi tobe din Vitan nu atrãgea la fel de multe priviri ca acest X4 strãlucitor, cu roţi de 19 ţoli şi amprentã la sol de 275 milimetri. Maşina aratã neastâmpãrat din toate unghiurile, chiar şi din faţã, unde imparte desenul cu X3. Profilul prezintã pentru prima datã douã linii de forţã (una e pur si simplu prea puţin…), prima porneşte din grila-rinichi, trece prin faruri şi ajunge într-un final pânã la portierele spate, iar cea de-a doua strict pentru roţile spate. Hayonul are dimensiuni imense, dar unghiul ascuţit la care este dispus îţi confirmã impresia de brutã, nu de vreo maşinã destinatã bagajelor. Pe lângã blocurile optice agresive, spoilerul spate integreaza şi evacuarea dublã, ambele ducând mai repede spre un serie 5, nu X3.

Cu alte cuvinte, ni s-a confirmat ideea cã maşina îşi face treaba pentru care o vor cumpãra majoritatea. Felicitari, acum hai înapoi acasã! Sau… hai sã vedem dacã existã substanţã sub corpul ãsta sculptat la salã. In loc sã facem ce-ar fi fãcut orice jurnalist normal la cap în contextul X4, anume sã plecãm spre MAMAIA (bumpţi-bumpţi), am decis cã trebuie sã eliminãm complet factorul de impact estetic. Am plecat în munţi. Am plecat spre Ceahlãu.

Lucrul pe care îl descoperi imediat ce porneşti la drum pe şoselele patriei este confortul incredibil pe care îl regãseşti la interior. Spre deosebire de liniile agresive de la exterior, aici te simţi mai de grabã ca-ntr-un living de casã cãlduroasã şi primitoare. Na poftim, asta nu mã aşteptam sã descopãr într-o maşinã pe care o vedeam condusã doar de o anumitã categorie de şoferi. Pai ce-am fãcut Bogdane, imi spun, de ce eşti partinitor şi deloc obiectiv? Am renunţat la toate preconcepţiile pe când intram în Sfântu Gheorghe. Interiorul este impecabil: de la pielea de pe scaunele electrice extrem de confortabile, la pielea de pe volan sau uşi. Materialul ce acoperã bordul este de asemenea moale şi plãcut la atingere, singura notã discordantã fiind oferitã de aluminiul rece şi dur. Nimic ce nu ar putea compensa amortizarea exemplarã oferitã de suspensie. Aici am o a doua laudã-surprizã: felul în care maşina asta se comportã pe modul Comfort ma face sã spun cã este cel mai plãcut BMW cu care am mers la drum întins (incluzând aici M4 sau X5). Ai impresia cã asfaltul a fost turnat chiar înainte ca tu sã treci pe acolo, deşi ochii îţi spun clar cã şoseaua este bombardatã.

Bineînţeles cã ne-a prins noaptea pe drum şi bineînţeles cã inginerii BMW s-au gândit la toate: senzori de ploaie, de luminã, faruri xenon adaptive şi fazã lungã inteligentã, un sistem de climatizare care sã aibã grijã de pasagerii mult prea subţire îmbrãcaţi, dar fãrã sã facã zgomot ( lucrurile mici conteazã!), sistemul audio Hi-Fi te gâdilã cât sã nu lase scaunele încãlzite sã te adoarmã, şi tot aşa. Nu-i vorbã, oricum maşina are grijã sã nu pãrãseşti banda, sã nu loveşti automobilul din faţa ta, sã nu agãţi vreun pieton. Dacã lucrurile merg totuşi spre foarte rãu, existã atâtea acronime de tipul ESP şi DTC care au grijã ca tu sã ieşi viu din toatã experienţa încât cred sincer cã trebuie sã fii tare ambiţios pentru a plezni un X4.

Pânã la Ceahlãu ne-a dus fãrã sã transpire vreun moment sistemul excepţional de navigaţie Professional. Am fãcut noi mişto de comanda vocalã la ultima escapadã în Moldova, dar acum, mai maturi şi mai înţelepţi, ne-am folosit de ea cu sârg, şoferul nefiind nevoit sã ia mâna de pe volan pentru nimic. Nu numai atât, dar nici mãcar nu trebuie sã cobori privirea, ai toate informaţiile în planul vizual prin intermediul Head-up Display-ului.

Prima zi ne-a arãtat cã X4 este o brutã arãtoasã, confortabilã, impecabil asamblatã şi foarte bine dotatã. Aşa, şi? Nimic din ce am scris mai sus nu este specific lui, nimic nu-l departajeazã de restul gamei. Ce-a urmat în cea de-a doua zi avea sã ne edifice personalitatea unicã a modelului (şi vã promit cã este una dintre cele mai puternice personalitãţi din gamã, acolo sus cu M4!) Am decis cã nu ne-am îndepãrtat suficient de Bucureşti, am plecat spre Prislop şi Bucovina, pânã la graniţa de nord a României.

Dacã ai trecut în ultimii ani pasul Prislop, faimos cu ai sãi 1416 metri altitudine şi la fel de multe gropi pe metru pãtrat, vei înţelege de ce mi-a fost puţin teamã de drumul ãsta. Pânã la urmã, inginerii nemţi nu au unde testa maşinile în condiţii chiar atât de vitrege în ţara lor de baştinã. Din nou, surprizã mare, rãspunsul se regãsea în setãrile maşinii: supensia trebuie lãsatã pe Comfort, motorul şi cutia automatã în 8 trepte vor fi setate pe Sport+ şi vã promit cã nu existã metodã mai rapidã de a parcurge un traseu blestemat.

Amprenta aia mare de 275 de milimetri a cauciucurilor te ajutã sã “calci peste” anumite gropi, iar maşina se comportã exact ca şi pânã atunci: existã pitici mici care asfalteazã chiar în faţa ta, altfel nu imi explic soliditatea şi confortul simultan.

Motorul: DA! Da, este exact motorul care se potriveşte maşinii! De ce? Pentru cã 258 de cai putere dintr-un 3 litri turbo diesel nu inseamnã cine ştie ce, dar cuplul motor de 560Nm este probabil suficiet pentru a tracta o locomotivã care trage în sens invers, nu doar cele 1895 de kilograme ale modelului. Timpul de la 0 la 100 de kilometrii la orã de numai 5,8 secunde este imposibil, iar depãşirea TIR-urilor încãrcate cu buşteni se face în spaţii mãsurabile în ZECI de metri. Motorul se regãseşte pe mai toate BMW-urile, dar cumva, cred ca de abia acum au construit o maşinã în jurul lui, pentru el.

Bineîţeles, puterea se duce cãtre toate cele 4 roţi prin intermediul sistemului xDrive, pus în mişcare prin angrenajele cutiei automate cu 8 rapoarte. Am lãudat şi cutia şi sistemul de tracţiune integralã de atâtea ori încât vã voi spune doar urmãtoarele: este la fel de incisiv şi sportiv ca pe 435xi, dar la fel de util şi capabil în off-road ca pe X5.

Dinamic? Maşina zboarã pe orice suprafaţã! Nu ai putea parcurge drumurile pe care le-am parcurs noi cu nicio altã maşinã din gama BMW mai rapid sau mai eficient (puţin peste trei sferturi de rezervor pânã Bucureşti-Sãpânţa). Acolo unde seria 4 ar da cu spoilerele de pãmânt, X4 are 100 de kilometri la orã, în timp ce la punctul la care într-un X5 sau X6 ai înfunda frânele cu disperare, în X4 eşti cu acceleraţia la podea, pentru simplu motiv cã maşina este mai uşoarã. OK, fuge de fund? Vai de capul tau! Vai de capul meu! Oricine susţine altceva nu a condus-o suficient de tare. Da, X4 fuge ca orice alt model xDrive, da, X4 este un veritabil BMW în ale condusului, da m-am dat jos de la volan tremurand de emoţie şi zbierând cã maşina e genialã.

Am zis cã nu ne oprim pânã nu ajungem la graniţã, aşa cã a trebuit sã pãrãsim asfaltul şi sã intrãm pe drumuri forestiere. Niciun cumpãrãtor de X4 nu îşi va duce vreodatã SAV-ul de oraş la pãdure. Noi nu numai cã am fãcut-o, dar de asemenea manierã a fost întâmplarea cã am folosit şi asistentul de coborâre a pantelor, şi camerele video de 360 de grade pentru a nu atinge vreun bolovan colţuros, maşina s-a ridicat şi pe 3 roţi fãrã sã plângã şi a ieşit şi din noroi fãrã vreo urmã de neputinţã. Ne-am oprit doar pentru cã am primit mesaj pe telefoane cum cã în Ucraina ar fi periculos de intrat din pricina Ruşilor, iar MAE ne recomandã precauţie.

Crezi cã la 30 de kilometri de Sãpânţa, într-o pãdure, undeva pe un deal la mama necuratului mai conta cât de arãtoasã e maşina? Crezi cã am impresionat vreun cioban cu liniile agresive? Nu! Am impresionat mãicuţele mãnãstirii  în poarta cãrora ne-am oprit şi care ne-au zis cã “D-apãi aici-şa nu se ajunge decât cu tractorul”.

Ce e X4? Este Seria 4 care continuã când Seria 4 nu mai poate. Este X5-ul care derapeazã controlat acolo unde un X5 s-ar rãsturna. Este Seria 7 acolo unde Seria 7 şi-ar pierde bucşile în gropi. Este un “best of BMW”, şi asta, dupã un drum remarcabil de greu, este cel mult o subevaluare a cât de mult mi-a plãcut acest model. Este cel mai complet BMW cu care am mers vreodatã, înclin sã cred cã este cea mai bunã maşinã cu care am mers vreodatã. Ambalajul? E doar un bonus.

A, da, preţul maşinii pleacã de la 47.244 Euro cu TVA pentru modelul de bazã cu motor de 2 litri benzinã şi ajunge la peste 75.000 de euro în cazul modelului testat. Una dintre puţinele maşini la care meritã fiecare euro-cent investit.

 

Galerie foto BMW X4