Test Drive – BMW X5 xDrive30d

Nu ai cum sã vorbeşti de maşina asta fãrã sã te legi de majoritatea cumpãrãtorilor din ţara noastrã a acestui model: gealaţi, cãmãtari, bãieţi de bãieţi şi pe alocuri, afacerişti de succes, poate vreun avocat, arhitect sau medic (în principal e vorba de gealaţi şi cefe late). Dacã pleci la drum cu acest tip de subiectivism, este doar pentru cã aceşti oameni cumpãrã acest model în România. Am preferat sã privim noul X5 din alt punct de vedere… Stiţi seria de documentare “megastructuri naziste” de pe National Geographic? Trecând peste scopul pentru care au fost construite (A NU SE FACE NICIUN FEL DE LEGATURA INTRE NAZISTI SI BMW), acele entitãţi debordau de soluţii ingenioase şi inginrie minuţioasã. Aceeaşi naţie, 70 de ani mai târziu, acelaşi spirit şi atenţie obsesivã la detalii, doar cã acum se concentreazã intr-o maşinã. Asta am descoperit noi dupã 3 zile de condus şi 600 de kilometri parcurşi.

 

In primul rând, ca de obicei, ne legãm de design. Are vreun sens sã mã apuc sã descriu forme şi linii? Maşina este inconfunabilã din orice unghi, mai ales din retrovizoarea altei maşini. Forme şi linii vã vor spune pozele, eu vã voi povesti despre câteva detalii.

BMW a dorit sã imprime senzaţia de forţã, dinamicã, de-asta maşina are o oarecare formã de sãgeatã, mai îngustã pe puntea faţã, mai latã pe spate (aproape 2 metri respectiv putin peste 2 metri). Acum blocurile optice faţã se unesc cu grila iar capota coboarã de asemeni mai abrupt. Spatele pe de altã parte a fost modificat în sensul de a oferi mai mult spaţiu la interior, acum haionul având un unghi mai mare, deci beneficiezi de un portbagaj mai mare.

Pe lângã elementele de agresivitate (diferite în funcţie de linia de echipare), noul X5 are un coeficient de frecare mai redus decât modelul precedent (da, masivitatea asta e aerodinamicã!) iar caroseria este atinsã ici şi colo de elemente EfficientDynamics: Spoilerul faţã beneficiazã de 2 canale de aer foarte înguste care duc curenţii cãtre exteriorul arcelor roţilor faţã. Mai departe, aripile faţã au o branhie prin care acelaşi aer sã poatã ieşi din spaţiul destinat roţilor. Aparent, aceastã “Air Curtain” scade presiunea aerului la acest nivel şi, consecutiv scade CO2-ul degajat sau consumul de combustibil. Acelaşi rol îl au şi oglinzile retrovizoare, ce poartã acum o formã mult mai suplã. In spate economia se face cu ajutorul unui eleron discret şi a douã Air-blades, douã margini plastice care încadreazã luneta şi care împreunã cu acel eleron scad şi mai mult frecarea, deci consumul. Ziceam ceva legat de detalii… astea sunt doar cele mai evidente elemente. Cineva a stat mult şi a studiat ca sa ajungã inginer la BMW.

 

Dupã ce te bucuri de exterior, urmãtorul element de bunãdispoziţie este motorul. Noi am condus un X5 30d xDrive TwinPower Turbo. Date concrete: sub capotã sãlãsluieşte un motor diesel cu 6 cilindri în linie cu o capacitate de 3 litri, motor ce beneficiazã de ajutorul unei turbine cu geometrie variabilã. Pe şosea traduci aceste date prin 258 de cai şi un cuplu de 560Nm, o acceleraţie de la 0 la 100km/h în 6,9 secunde şi un consum mediu comunicat de 6,2 litri la 100 respectiv 8 real (în condiţiile în care am mers cam jumãtate din drum eco, cealaltã jumãtate a fost virajatã şi nu ne-am putut abţine…). Chiar şi dupã ce citeşti aceste valori aride, nu îţi vine sã crezi cât de sprinten este acest mastodont de aproape 5 metri lungime. Cuplul te catapulteazã pur şi simplu în orice depãşire, iar senzaţia de maşinã mare te pãrãseşte imediat ce începi sã laşi alţi participanţi la trafic mult în spate.

Cutia de viteze este aceeaşi minune tehnologicã în 8 trepte, automatã, cu un mod sport şi padele la volan. Din nou am considerat cã padelele sunt un moft, dar recunosc cã ne-am bucurat de ele pe viraje. In funcţie de modul de rulare selectat, cutia va schimba pentru a menţine un consum cât mai mic (în eco-pro, te gãseşti adesea în treapta a 6 în oraş), respectiv pentru cuplu şi putere maximã (sport+ te ţine în banda de cuplu maxim, în aşa fel încât cea mai micã apãsare a acceleraţiei sã se lase cu lovirea tetierei cu capul).

Tracţiuna este asiguratã de toate cele 4 roţi prin intermediul sistemului xDrive. Am crezut cã datã fiind apartenenţa modelului la încrengãtura “SUV de lux”, acest sistem va fi setat mai de grabã cãtre capabilitãţi off-road. Nu… sistemul este la fel de sportiv ca cel întâlnit pe 328xi, puterea se duce predominant pe puntea spate, iar atunci când maşina începe sã alunece, se schimbã echilibrul cãtre puntea faţã. Pe teren accidentat şi alunecos, am vãzut pe display-ul imens cã sistemul poate bloca toate roţile la acelaşi raport, dar recunosc cã BMW-ul a rãmas împotmolit când Mercedes ML încã urca sãnãtos. A nu se înţelege greşit; sunt convins cã un împãtimit ar urca orice vârf din ţarã cu aceastã maşinã, dar o va face ceva mai emoţionat decât la bordul concurenţei.

 

Felul în care se conduce maşina asta depinde ca întotdeauna de setarea şasiului selectatã de cãtre şofer. Astfel, modul EcoPro respectiv Confort îţi vor oferi un tanc ultraconfortabil, extrem de uşor în comenzi, extrem de relaxat şi de blând. Aceste douã moduri îţi permit realizarea uni cãlãtorii de 1000 de kilometri pe zi fãrã niciun fel de probleme. Modul sport întãreşte suspensia, direcţia şi schimbã rãspunsul acceleraţiei în aşa fel încât sã profiţi de toţi acei 560Nm. Sport+ îţi va dezactiva o parte din sistemele de siguranţã, în timp ce pe restul le poţi opri tu dintr-un buton de pe consola centralã.  Odatã dezactivate toate dãdacele electronice, singurul care mai are grijã de tine este sistemul de transmisie xDrive. Aţi vãzut cât de mare e maşina, da? E, maşina asta pleacã în derapaje pe toate cele 4 roţi cu o uşurinţã care bate orice fel de lege a fizicii. Te apropii de viraj, provoci puţin volanul, acceleraţia la fund şi eşti de-a latul cu acest mastodont.  De la bord tot ce trebuie sã faci este sã readuci volanul la punctul mort, de restul se ocupã maşina. E o senzaţie tare ciudatã şi extrem de plãcutã sã aluneci cu aşa un animal pe serpentine!

Bineînţeles, dacã te limitezi la modul Sport+, maşina nu va ieşi în veci de pe traiectoria impusã de tine, iar senzaţia de siguranţã resimţitã la interior este exact cea datã de un vehicul militar. Ciudat, nici senzaţia de vitezã nu prea existã; ne-am gãsit des în viraje cu viteze pe care nu le-am fi încercat în maşini mai mici, total involuntar.

Drumul întins cu viraje largi şi maşina în modul Confort, pilotul automat cu radar se ocupã de acceleraţie şi frânã (chiar şi pânã la oprirea completã), este atât de plãcut încât parcã îţi pare rãu cã ai ajuns la destinaţie. Serios, am mers fãrã sã ating pedalele de la Sãftica la Predeal, am avut ocazia sã admir peisajul, sã mã bucur de soare. Maşina asta nu numai cã te rãsfaţã, dar preia o parte din grijile condusului ca tu sã te bucuri de restul experienţelor.

Când vine vorba de dotãri, spaţiul unui articol nu e nici pe departe suficient pentru a descrie tot ce are maşina asta pe foaia de prezentare. Exteriorul îţi dezvãluie faruri full LED adaptive, inclusiv proiectoare de ceaţã cu LED şi fazã lungã automatã; roţi din aliaj cu cauciucuri runflat de 18 ţoli şi o amprentã de 255mm, evacuare dublã pe spate şi un haion care se deschide din douã bucãţi, cea de sus electric, cea de jos manual. Portbagajul în sine este cu câţiva litri mai mic decât al concurenţilor, dar e ca şi cum ai spune cã e mai puţin imens, dar tot pe acolo. In el gãseşti de la prize şi inele de ancorare, la o trapã care acoperã un compartiment care în mod normal ar fi rezervat roţii de rezervã, compartiment care oferã încã vreo 100 de litri. Atât haionul cât şi uşile dispun de modul de inchidere confort, cu vacum (apropii uşa, iar ea se va inchide singurã… mega fiţã, dar ne place!)

La interior primul şoc este calitatea exemplarã a finisajelor. Zic şoc pentru cã am avut impresia cã am intrat într-o salã de operaţii de oftalmologie: totul este precis, exact, microscopic chirurgical. Lista dotãrilor este exhaustivã: senzori de luminã şi ploaie, lemn pe bord şi pe uşi, lumini ambientale în diverse nuanţe, un televizor pe post de ecran central, piele peste tot, scaune confort electrice încãlzite, climã pe 4 zone, frânã de mânã electricã plus funţie auto-hold, camere pe 360 de grade care fac orice parcare extrem de uşoarã, în cazul în care senzorii de parcare nu erau suficienţi. Sistemul I-drive are acum acelaşi capac de borcan senzitiv pe care l-am întâlnit şi pe Seria 4, iar modul în care se mişcã grafica şi meniurile în sine sunt de-a dreptul SF. Sistemul audio, care dispune de conectivitate AUX, USB, nu şi Bluetooth (?!?), are parte şi de un hard de un milion de giga în care sã stochezi toate melodiile de pe internet.  A, da, boxele sunt HiFi, ceea ce înseamnã cã melodiile se aud cristal, chiar dacã basul poate în continuare sã provoace emezã necontrolatã. Nu în ultimul rând, maşina de test avea şi Head-up display, acea invenţie care proiecteazã în parbriz datele esenţiale ale bordului (vitezã, indicaţiile nvigaţiei sau meniurile sistemului audio) iar ca generaţia actualã de afacerişti sã fie permanent în contact cu lumea internetului, sistemul I-drive poate deveni WI-FI Hotspot.

Din pãcate o înşiruire a dotãrilor nu face onoare maşinii, pentru cã modul în care sunt aşezate toate comenzile, calitatea materialelor sau finisajul excepţional nu poate fi descris în cuvinte, trebuie simţit personal. Si mai am o plângere, acum legatã de clasa din care face parte X5: la acest nivel, decizia de a cumpãra unul sau altul dintre exemplare nu se poate face doar cu fişa tehnicã în faţã. Trebuie sã mergi cu fiecare în parte, toate sunt excepţionale, dar fiecare are ceva specific. BMW X5 este cel mai bine descris de cuvântul “impecabil”, probabil cel mai fiabil, cu siguranţã unul dintre cele mai sportive, nu cel mai bun în afara şoselii, dar nicidecum de lepãdat. Preţul modelului începe de la 63.364 Euro iar în cazul modelului testat (de pe care cred sincer cã lipsea doar trapa şi poate nişte roţi mai mari) preţul ajungela  în jur de 90.000 de Euro. Care-I ciudãţenia? Nu mi se pare scump… Sincer, primeşti atât de multã inginerie şi atenţie la detalii încât cred cã s-ar putea ca maşina în sine sã aibã mai mult de 90.000 de componente.

Dacã România ar fi o ţarã normalã, aceste maşini ar fi conduse de oameni care apreciazã calitatea, rafinamentul şi comportamentul dinamic. Dar cumpãr-o şi toatã lumea va crede în continuare cã eşti cãmãtar…

 

Galerie foto BMW X5 xDrive30d

Fotografii realizate cu Nokia Lumia 1020

Comments

  1. […] aerul şi astfel consumul (da… bine), farurile şi stopurile cu LED sunt la fel de geniale ca pe X5-ul normal, iar roţile imense de 19 ţoli (de iarnã) sau 21 (de varã) aratã foarte […]

  2. […] celui din urmă. Bordul noii generații de X6 este același cu cel de pe îndelung testatul X5 (xdrive30d și […]