Test Drive – BMW X6 M50D

Cum o fi decurs întrunirea internã BMW în care s-a decis fabricarea primului X6? “Hai sã scoatem pe piaţã un model ceva mai puţin practic decât X5-ul bine cunoscut, sa îl facem ceva mai urâţel si puţin mai scump!” Raspunsul DA! În grup ar fi fost probabil condamnat de orice ins ce se vrea sãnãtos la mansardã. Câteva sute de mii de modele vândute mai târziu, BMW lanseazã noua generaţie a SAC-ului, iar noi, scepticii, lasam egourile acasã si vedem dacã existã cu adevãrat un sens pentru maşina asta.

Partea de design este întotdeauna subiectiva, dar cum ai putea vorbi exact despre linii şi unghiuri în condiţiile în care primul lucru care te şocheazã este gabaritul?! Da, farurile se unesc acum cu grila dubla “rinichi” şi da, linia de forţã a profilului a fost împãrţitã în douã, dar v-am spus cã maşina asta este MARE? Roţile de 20 de ţoli se potrivesc, dar la limita. Chiar şi la asemenea dimensiuni, ai impresia cã roţile ar trebui sã fie cel puţin de marimea unui Smart. Pentru cã maşina vrea sã îţi inspire dinamism, linia geamurilor urcã progresiv cãtre spate, ceea ce înseamnã cã luneta îţi va permite sã vezi doar linia orizontului, sa-i ia necuratul pe restul participanţilor la trafic suficient de mici încât sã nu-i poţi observa.

Totul este XXL: canalele de distribuire a curentului de aer cãtre frâne, tobele de eşapament, farurile, stopurile… Nu pot sa nu mă gandesc cã cineva are ceva de compensat cu toatã orgia asta de mușchi încordaţi pe toate părţile.

Sunt bucuros sã raportez cã nu maşina este cea care are probleme de incredere, deoarece sub capotã se gãseşte în cazul modelului testat, un propulsor de 3 litri diesel TRI-TURBO de 381 de cai putere şi 740 Nm moment motor. Performanţele citate de producãtor (şi obţinute în viaţa realã) sunt de 5,2 secunde pânã la prima sutã de kilometri la orã, viteza maximã limitatã la 255 km/h. Bun, e o combinaţie imposibilã: 2,2 tone nu ar fi trebuit sã se poatã mişca vreodatã pe 4 roţi într-un asemenea hal. Dar… nu e prea mult? Adicã, în aceeaşi viaţã realã, te bucuri sã ştii cã sub piciorul tãu drept şade o putere ceva mai mare decât cea a unei armate de ţarã est-europeanã, dar şoselele de la noi chiar nu îţi permit sã foloseşti toatã furia asta decât pe distanţe mici.

Dinamic, eşti din nou pus în faţa dilemei: legile Newton-iene nu se aplicã în Bavaria. Amprenta imensã a cauciucurilor, suspensia adaptivã, barele de torsiune reglabile, sistemul xDrive şi diferenţialul cu alunecare limitatã de pe puntea spate transformã acest X6 într-o maşinã de raliu (vã promit cã nu e o exagerare). Cutia automatã cu 8 rapoarte transmite puterea cãtre toate cele 4 roţi, iar sistemul xDrive decide ce roatã trebuie sã primeascã mai puţin sau mai mult. Diferenţialul menţionat anterior? Paaai, dacã nu aţi vãzut încã X6-uri de-a latul pe viraje, nu este din cauza maşinii, ci din cauza şoferului. In mod bizar, senzaţia de la volan se aseamana foarte mult cu cea pe care am simţit-o în spatele volanlui unui Mitsubishi EVO.

Tehnologia disponibilã pe un astfel de model bate cu siguranţã orice aşteptare a omului de rând. Dacã acum avem senzori de ploaie, lumina, de parcare, de parasire a benzii chiar şi pe hatchbackuri franţuzeşti de sub 20.000 de euro, BMW trebuia sã justifice preţul exorbitant aducând lucruri din science-fiction: Farurile LED adaptive cu fazã lungã automatã şi funcţie de “con de umbrã” pentru ceilalti participanţi la trafic , sistem de navigatie professional cu funcţie TV, radio digital, Head-up display, pilot automat cu radar şi funcţie de pãstrare a benzii pânã la 60 km/h pe autostrãzi (vezi ambuteiajele nemţeşti), camere pe 360 de grade, funcţe de parcare automatã (da, da, maşina parcheazã literalmente la buton), 4 moduri de rulare, de la ECO-Pro, la Sport+, sistem audio BANG&OLUFSEN şi tot aşa. Serios, întreaga listã de opţionale are în sine 3 pagini, dar sunt convins cã oamenii cu adevãrat interesaţi ştiu sã citeascã o broşurã.

Ce nu vei descoperi într-o broşurã este senzaţia resimţitã din scaunul şoferului. In primul rând, în faţa ta se afişeazã acelaşi volan pe care l-am regãsit pe BMW M4. Scaunele pot fi reglate în acelaşi mod, în aşa fel încât nici cea mai agresivã serpentinã sã nu te arunce în lateral. Padelele de schimbare a treptelor transformã aproape instantaneu miscãrile degetelor tale în urlete de sub capotã. Suspensia nu te va apleca pe curbe, ci te va ţine lipit de asfalt. Existã şi momente în care aderenţa se pierde, iar atunci tu, un neexperimentat, devii şoferul care alunecã pe toate cele 4 roţi, folosindu-te de coloana de direcţie variabilã, intuitivã, genialã.

Toate astea se întâmplã în timp ce te deplasezi în interiorul unuia dintre cele mai impresionante interioare în care m-am urcat. Lumini ambientale, ceramicã, piele, aluminiu, alcantara şi ecrane aproape la fel de mari ca cele pe care te-ai aştepta sã le foloseşti drept televizoare acasã. Totul este îmbinat în stil “buncãr atomic”, sunt convins cã toate vor rezista mai bine decât Piramidele.

Preţul pentru modelul de intrare X6 M50D este de 92.600 de euro cu tot cu TVA, iar modelul de test sare de 120 de mii. Aici este principala mea problemã cu acest model: poţi cumpãra un X6, sau poţi cumpãra un X5 identic ca şi specificaţii, pãstrând ceva bani pentru motorinã. Motorul ãsta bestial se potriveste aproape perfect pe X6, dar se potriveste perfect perfect pe Seria 5, din nou mai ieftinã. Sã zicem cã aş trece peste formele pe care le consider vulgare, dar mã deranjeazã faptul cã X6-le nu are ceva al lui, personal: este o colecţie de piese luate din marea cutie cu piese BMW, împachetate într-un corp nou. Pe de altã parte, ultima maşinã construitã pe principiul acesta de cãtre bavarezi a devenit clasicã instantaneu (BMW 1M).

Concluzie: la un asemenea preţ, nu am avut senzaţia cã sunt suficient de special, suficient de rãsfãţat, suficient de… a zis cineva Cayenne? Personal, dacã aş avea de aruncat 120.000 de euro pe o maşinã BMW care sã aibã ceva capabilitãţi off-road precum şi veleitãţi sport, mi-aş cumpãra douã masini: un X5 3.0 diesel şi un Seria 2 M235i. Nu-i mai frumoasã viaţa fãrã compromisuri?

 

Galerie Foto BMW X6 M50D