Test drive – BMW Z4 sDrive35si

Existã zilele alea în viaţa noastrã în care toate lucrurile se adunã şi ai parte de momente pe care le vei povesti nepoţilor. Testul nostru a avut loc intr-una din zilele alea de varã în care soarele e sus, fãrã nori, dar cu temperaturi ce nu depãşeau 30 de grade, traficul a fost lejer, rezervorul a fost plin iar compania mai mult decât plãcutã. Da, ar mai fi şi maşina: BMW Z4 35si, maşina sport a celor din Bavaria în varianta echipatã complet cu motorul care a însufleţit mai departe şi minunatul BMW 1M. Atenţie, urmeazã multe laude aduse modelului testat, daca te deranjeazã, arunca repede un ochi pe poze şi închide fereastra.
Design
Aici poţi fi deopotrivã rãu şi frustrat, spunând cã e doar o erecţie masivã pe roţi de 19 ţoli… sau poţi fi sincer şi accepta cã este una dintre cele mai frumoase maşini de pe stradã din prezent. Nu, nu mã refer doar la constructorul german, ci la automobile în general. Având în vedere culoarea neagrã, din faţã seamãnã foarte bine cu un asasin din romanele in care mizele sunt comori ale templierilor nedescoperite incã: e al dracului de frumos, şarmant, gentil, cu ochi misterioşi dar cu un piept lucrat, cu bicepşi ce se evidenţiazã prin cãmaşa imaculatã şi gata oricând sã te omoare în 42 de feluri diferite, fãrã sã se murdãreascã. In acest moment intrã Irinel şi îmi spune cã sunt penibil, sã termin naibii cu prostiile şi sã descriu maşina. Da şefu’!
Din lateral ai putea zice cã maşina este dezechilibratã, cã mare parte din greutate este dusã cãtre roţile spate. Totuşi, o privire mai atentã asupra formelor cu plafonul coborât  îţi aduce aminte cã eşti nãtâng, habar n-ai despre ce vorbeşti, priveşte maşina şi taci, e frumoasã pur şi simplu. Da, şoferul stã mai degrabã pe puntea spate, dar asta nu poate sã însemne decât cã virajele vor fi resimţite mai puternic în cabinã. Cât despre greutate, acea formã agresivã a capotei acoperã cel mai mare motor de 6 cilindri al nemţilor dimpreunã cu 2 turbine. Astfel, se respectã acel principiu de 50-50 între punţi, dar sub o caroserie demenţialã.
Spatele lui Z4, partea pe care o vei vedea cel mai des dacã nu te afli la volan, este desenatã în aşa fel încât sã te convingã de puterea modelului: profilul imens al cauciucurilor depãşeşte linia spoilerului, evacuarea dublã de dimensiuni genroase trãdeazã cifrele “35” în timp ce restul a fost sculptat în aşa fel încât sã opunã cât mai puţinã rezistenţã aerodinamicã la înaintare. Din aceastã frazã este de reţinut cuvântul sculptat! La dracu, puteau sã punã o cutie în care sã încapã plafonul metalic, în schimb designerii au scos asta (vezi foto).

 

 

Motor şi transmisie
Ne-am bucurat de propulsorul de 3 litri benzinã cu tehnologie bi-turbo ce dezvoltã 340 de cai (!!!) cuplat la o cutie automata de 7 trepte. Am spus propulsor, poate ar fi trebuit sã-I spun bombã, explozie, focos termo-nuclear, dar îmi veţi spune cã sunt şi maşini mai puternice şi ca sunt penibili. Aşa cã mã voi exprima altfel: maşina nu are nevoie de mai multã putere, mai mult ar fi prea mult, în varianta asta este psihopatul perfect. Puterea se traduce în cifre astfel: prima sutã de kilometri la orã este atinsã cu start de pe loc în 4.8 secunde, a doua sutã vine în aproximativ 16 secunde tot cu start de pe loc, iar viteza maximã este limitatã la 250 de kilometri la orã (pânã aici ai nevoie de vreo 32 de secunde).
In lumea realã asta înseamnã cã vei frige aproape orice la plecarea de pe loc, cã vei avea nevoie de cele mai mici spaţii pentru depãşiri, cã vei lua foarte multe amenzi şi cã dacã nu eşti atent cel mai probabil carnetul tãu de conducere va petrece mai mult timp într-un sertar la evidenţa poliţiei decât în propriul portofel.
Cutia automatã în 7 trepte a stat în mare parte în modul sport, mod în care recunosc te cam zguduie la fiecare schimb, dar are un rãspuns imediat la kickdown. Atâta timp cât pãstrezi selectarea treptelor în modul manual, nu vei avea surprize de tipul “cutia a decis sã schimbe o treaptã în mijlocul virajului când eram în semi-derapaj”, dar dintr-un motiv care mie imi scapa BMW a decis cã padelele de la volan trebuie sã facã ambele acelaşi lucru. Am mai întâlnit problema asta la MINI Coupe, padela trebuie trasã cãtre tine pentru a urca o treaptã respectiv împinsã pentru a retrograda. E mult mai intuitiv sistemul de pe cutia automatã ZF cu 8 trepte regãsitã pe restul modelelor BMW în care padela stângã retrogradeazã, drepta urcã.
Evacuarea dublã menţionatã mai sus face zgomot, dar surprinzãtor, motorul este cel care dã tonul. Sunetul provenit de la inducţie este mult mai puternic, este clasicul “6 în linie”, nu se aud turbinele foarte evident, iar dacã mergi decapotat (aşa cum am fãcut şi noi) nu te vei mai sãtura. Ca sã nu spuneţi cã nu ne-am ocupat şi de partea practicã, am înregistrat un consum mediu de 14 litri la 100 de kilometri în regim mixt cu un şofer prea entuziasmat de sunetul mai sus lãudat.
Dinamicã şi confort
De fiecare datã în cazul maşinilor sport încep cu partea de confort (pentru cã nu prea existã) şi închei rapid. Aici voi începe cu confortul tocmai pentru cã Z4 este realmente un grand tourer dacã setezi suspensia, direcţia şi acceleraţia pe modul “comfort”. Maşina se linişteşte, cutia schimbã foarte jos în ture, fãrã sã resimţi vreun şoc, iar direcţia electricã este suficient de uşoarã încât sã nu dezvolţi antebraţe de tip Popeye. Astfel, vei putea parcurge distanţe foarte lungi fãrã dureri de urechi, fãrã dureri de cap, iar dacã selectezi scaunele electrice încãlzite şi ventilate, fãrã dureri de spate, fãrã tranpiraţii inutile.
Partea de dinamicã este ceva mai complexã şi depine de cât de mult ştii sã te bucuri de o maşinã. Dacã eşti doar un tâmpit care vrea sã se învârtã în cerc în parcare la IKEA, nu vei fi dezamãgit, motorul îţi oferã suficientã putere cât sã spargi cauciucurile spate respectiv inocenţa fetiţelor care stau pe capotã. Dacã ştii sa te bucuri de un drum virajat, vei descoperi cã modul sport al şasiului dimpreunã cu setarea sport a cutiei te vor face sã parcurgi curbele la viteze impresionante, fãrã ca maşina sã derapeze sau mãcar sã dea vreun semn de instabilitate. Sincer, îţi lasã impresia cã circuli pe şine de tren, acolo unde îndrepţi volanul, acolo se duce. Presupunerea mea este cã din când în când vei vrea sã iei virajele cu puţin condiment presãrat pe ici pe colo, dar s-ar putea sã fii puţin dezamãgit. Da, maşina pleacã în derapaje, da sunt foarte controlabile, da aratã extraodinar. Totuşi, pentru cã şasiul este atât de bun, derapajele se întâmplã la viteze mult peste limita legalã, deci dacã ai greşit, ai murit, fãrã niciun fel de scãpare. A doua problemã este cã şi atunci când pleacã în derapaj, poate e doar o impresie, dar se simte mai degrabã grea, cumva forţatã, preferã sã rãmânã cu toate 4 roţile în contact permanent cu asfaltul, controlat. Culmea, mi se pare mai amuzat un drum abordat în felul ãsta într-un Seria 1 116ed decât într-un Z4 35si.
A nu se înţelege greşit, Z4 demoleazã pur şi simplu majoritatea maşinilor pe drumurile de munte (bineînteles şi un mezin Seria1), dar mersul la limitã, cu scârţâit de roţi şi unghiuri violente ale spatelui nu se potrivesc cu temperamentul bavarezului. Concentreazã-te sã nu deconectezi cauciucurile spate şi e puţin probabil cã te va depãşi ceva, imediat ce începi şi te prosteşti arãţi penibil. Vrei derapaje, ia un M, aici placerea trebuie sã vinã din condusul decapotat, capacitatea de a parcurge distanţe foarte mari foarte rapid intr-un mediu foarte plãcut.
Nu în ultimul rând, dacã ţii într-adevãr sã procuri un Z4 perfect, ia-l cu roţile de 18, nu de 19, sunt prea mari, au talonul prea mic şi stricã puţin din calitatea deplasãrii. Asta împreunã cu faptul cã nu vei mai avea grijã de orice gropiţã din asfalt, şi vei fi economisit câteva lovele te va ferici cu siguranţã.
Tehnologie şi dotãri
Va trebui ca în primul rând sã mã leg de calitatea cabinei în care te urci: este impecabilã. Peste tot pe une poţi atinge materiale, vei da doar de texturi plãcute, de suprafeţe şlefuite la perfecţie, de cusãturi executate exemplar. Existã şi plastice undeva jos la nivelul picioarelor, dar bãnuiesc cã nu te va deranja ca pantoful sã atingã un material ceva mai bun decât gãseşti pe bordul unui Subaru XV.
Cabina nu seamãnã cu restul gamei BMW (în sfârşit!), toate butoanle sunt desenate interesant şi plasate ergonomic, instrumentarul de bord este clasic şi uşor de citit, sistemul i-Drive controleazã toate funcţiile electronice ale maşinii. Mai departe te bucuri de cruise control, senzori de ploaie, luminã, fazã lungã automatã, climã pe 2 zone, scaune încãlzite şi ventilate, cu reglaje electrice pe 1000 de direcţii, un sistem audio cu zeci de boxe capabil sã susţinã un concert Metalica, un sistem de control al tracţiunii care în modul “sport+” te lasã sã te joci, dar nu te lasã sã te sinucizi, un şasiu adaptiv, un acoperiş metalic mutat de colo colo prin magia electricitãţii şi nu în ultimul rând piele (bej în cazul de faţã) peste tot, intreruptã doar pe alocuri de bucãţi de lemn autentic.
Având în vedere tot harnaşamentul ãsta de dotãri ce ţin în mare parte de lux, e şi pãcat sã te apuci sã arunci maşina într-o parte şi-n alta în derapaje care nu fac altceva decât sã strice experienţa.
Concluzie şi preţ
BMW Z4 în dotarea de bazã, cu cel mai mic motor şi fãrã nicio jucãrie la interior pleacã de la preţul de 36.580 de euro. Nu te vei bucura de maşinã dacã optezi pentru cel mai mic motor, deci pentru a simţi într-adevãr cã ai fãcut o alegere bunã trebuie sã te orientezi cãtre cel puţin sDrive 28i care te va costa dupã ce adaugi câteva opţionale esenţiale în jur de 50.000 de euro. Nava amiral din gama Z, 35si testatã şi de noi, fiind dotatã cu tot ce e mai bun costã nu mai puţin de 70.000 de euro. Acum majoritatea cititorilor aruncã cu broşuri de Porsche în mine iar raţiunea te plezneşte cu un 370Z de la Nissan. Cred cã rãspunsul la aceste obiecţii ar fi cã în categoria de maşini din care face parte Z4 alegerea nu se face cu creionul pe hârtie, cu broşura într-o mânã şi bilanţul contului în cealaltã, ci se face dupã ce conduci exemplarele şi te îndrãgosteşti de unul din ele.
Personal, cred cã am intrat în depresie dupã ce a trebuit sã mã dau jos de la volnul Z4-lui. Puteai sã-mi povesteşti de Boxter, de SLK, de 370Z, atunci nu mi-aş fi dorit decât varianta bavarezã. Poate dupã ce vom testa şi alţi concurenţi, ma voi rãzgândi, pânã una alta, ca şi pachet complet, Z4 35si este cea mai bunã maşinã pe care am condus-o pânã acum.