Test Drive – Citroen C4 Cactus

 

 

Acum vreo zece ani culoarea dominantã de pe şoselele patriei era gri-ul (metalizat sau nu). N-aveam de a face cu o suprafataţã mai mare de carosabil asfaltat, ci lipsa asta de pastel se datora si era o consecinţã a lipsei de imaginaţie a producãtorilor auto. Vine anul 2015 şi constaţi cã, cel puţin în ceea ce priveşte maşinile mici, nu prea mai gãseşti vreo formã clasicã sau culoare naturalã. Toate modelele au acum cel puţin o grilã trapezoidalã, faruri şi stopuri LED, roţi de 25 de ţoli cu 40 de spiţe, iar culorile sunt de-a dreptul radioactive. Cu alte cuvinte, e din ce în ce mai greu sa ieşi în evidenţã pe acest segment. Sau, mai bine zis, nimeni nu a fãcut aceeaşi scoalã de design ca francezii de la Citroen. Poftim culturã, ia de fã cunoştinţã cu Citroen C4 Cactus.

 

Hai sã o luãm de la capãt: C4 Cactus nu are nicio treabã cu C4, şasiul şi motoarele sunt cele pe care le regãsim pe C3. Mai apoi, dacã voi gãsiţi vreo legãturã între nume şi maşinã, aveţi aprecierea noastrã eternã. Habar nu aveam cu ce sã asemãnãm maşina asta, pentru noi nu se apropie de niciun alt model. E un mini-SUV cu dimensiuni de hatchback şi confort de monovolum. Deci? Cu ce s-o compari la nivelul desenului? Rãspunsul vine din mintea deosebitã a unui baiat de 5 ani: “seamãnã cu un hipopotam cu ochelari din ãia de care poartã bunica”. Exact aşa e! Da, bine, are şi lumini de zi LED, faruri de ceaţã, stopuri cu tehnologie LED, trapã panoramicã şi bare de plafon în ton cu caroseria, iar roţile sunt cu 4 spiţe (citez din broşura: “square”=pãtrat?!). Tot un hipopotam rãmâne, dar unul dintre cei pe care vrei sã-i iei acasa drept companion.

 

Motoarele disponibile pe maşinã sunt 4 la numãr, 2 pe benzinã si 2 diesel-uri. Ideal ar fi sã alegeti cel mai puternic diesel, de 100 de cai, cuplat la cutia automatã (manualã robotizatã). Dacã totuşi apreciaţi mai mult trei pedale, rãmâneţi tot la diesel, de data asta cu 92 de cai, ambele se potrivesc mai bine caracterului maşinii. De ce pomenim de caracter? Pentru cã nu poţi jigni acest exemplar spunând despre el cã are o dinamicã de condus aşa şi pe dincolo. Nu exisã dinamicã, imagineazã-ţi cã ai plecat la drum cu o canapea. Nu e un lucru rau! Chiar dacã toţi producãtorii se întrec în suspensii sport şi direcţii rapide cu care sã garniseascã maşinile de oraş, noi, cumpãrãtorii, ne dorim exact o canapea care sã ne ducã la şi de la serviciu, la şi de la piaţã etc. Drept urmare, habar nu am dacã maşina se ţine bine pe viraje, ma simţeam mult prea confortabil pentru a încerca vreun fel de condus agresiv.

 

Am menţionat cuvântul canapea de douã ori deja, dar acum o voi face cu sensul propriu: dacã alegi cutia automatã, scaunele individuale din faţã devin exact asta, o canapea. Stii filmele alea americane cu maşinile alea în care stãteau vreo 5 persoane în faţã? E, cam aşa aratã şi C4 Cactus, doar cã mult mai mic, mai franţuzesc şi cu limita a douã persoane în faţã graţie Uniunii Europene.

 

Dacã exteriorul diferã de tot ce ai vãzut pânã acum, interiorul este de asemenea revoluţionar. Plecând de la instrumentarul de bord complet electronic şi sistemul de navigaţie situat pe consola centralã, trecând la decizia de a renunţa la butoane clasice şi a înghesui toate comenzile sistemului de climatizare şi ale computerului de bord în acelaşi ecran şi terminând cu  montarea airbag-ului pentru pasagerul dreapta în plafon. De ce? Pentru cã totdeauna ţi-ai dorit un torpedou mare cât bordul. Acum îl ai! Bineînţeles, materialele de la interior sunt la fel de trãznite: poţi întâlni plastice, metale, piele, stofã, iar pe scaune pot sã jur cã era lânã. Lumina patrunde de peste tot, inclusiv prin plafonul vitrat. Un cuvânt care sã descrie toatã nebunia asta: genial!

 

Francezii nu au uitat de funcţionalitate: ai şi senzori de parcare, de ploaie, de luminã, dar toate sunt opţionale. Portbagajul este de dimensiuni relativ mici pentru o astfel de maşinã (358 de litri), dar bancheta din spate oferã un grad de confort întâlnit doar pe maşini mult mai scumpe. Totul e moale, totul e placut la atingere, totul emanã relaxare. La capitolul funcţionalitate intrã şi sistemul de spãlare a parbrizului: apa ţâşneşte direct din ştergãtoare: economiseşti lichid şi parbrizul se şterge perfect la orice vitezã. O altã dotare opţionalã interesantã este sistemul care te ajutã sã parchezi, un soi de parcare semi-autonomã. Cea mai tare dotare şi piesa de rezistenţã a modelului este regãsitã la exterior şi este standard: AIR-BUMP, un soi de bare din plastic ce conţine aer plasat în locurile în care este cel mai probabil sã loveşti maşina. Aceste bare se deformeazã fãrã a se rupe sau a provoca leziuni obiectului atins, pânã pe la 10 km/h.

 

Concluzia testului nostru este cã Citroen a revenit la nebunia de altã datã, iar noi ne bucurãm şi îi felicitãm. C4 Cactus pleacã de la 13.243 de euro cu tot cu TVA şi ajunge la 20.000 pentru modelul testat. Suntem de pãrere cã nu existã în acest moment o maşinã din aceastã clasã cu un caracter atât de relaxat şi o prezenţã atât de plãcutã. Dacã nu te intereseazã maşinile decât ca obiect care sã te ducã din A în B în confort, Citroen C4 Cactus asta este pentru tine!

Galerie foto Citroen C4 Cactus