Test drive – Citroen DS3 1.6 THP Sport-Chic

(Design + Sportivitate)3

     Aceasta este formula succesului in viziunea francezilor de la Citroen, aplicata cu succes in cazul modelului de clasa mica, DS3. Cu bunavointa domnului Cristian Radulescu de la SD Prestige, am testat saptamana trecuta acest model. Pentru test-drive am avut la dispozitie DS3-ul cu motorul turbo de 1.6 litri si 150 CP in echiparea Sport-Chic. Pretul de baza pentru aceasta versiune este de 20.300 euro, iar versiunea testata de noi costa 23.145 euro. Taxa de prima inmatriculare este 812 euro, iar impozitul anual este 64 ron.

Design
Pana nu demult, marcile frantuzesti nu se puteau lauda cu masini deosebite din punct de vedere al aspectului exterior. Insa ultimii ani s-au dovedit a fi unii excelenti pentru designul auto din Hexagon. Cel mai bun exemplu este Citroen, care a reusit sa-si reinventeze aproape toate modelele din gama, iar pe langa acestea a inviat si redefinit brandul ‘DS’. Primul model din aceasta gama a fost micul DS3 care s-a dovedit a fi un adevarat hit.
Designul masinii este unul care intoarce priviri pe strada aproape la fel ca un model exotic. Desi este un model de clasa mica, DS3-ul emana in jurul lui forta si dinamism. Cu acest model, Citroen a redefinit agresivitatea in designul auto, dovedind ca unei masini i se poate impregna un aspect agresiv si prin linii curbe. Cea mai buna dovada este aspectul partii frontale a masinii, acolo unde toate elementele se imbina perfect : farurile cu o forma aparte, grila cromata ce integreaza sigla Citroen, cele doua bandouri de LED-uri dispuse la extremitati, proiectoarele cu margini cromate si grila radiatorului cu un format cel putin interesant.
Profilul lateral al masinii este simplu si sportiv. Cel mai interesant element este de departe ‘umarul’ din spatele usii, care urca spre plafon, fara sa-l atinga. Nu stiu de ce, dar prima data cand l-am vazut, mi-a zburat mintea la un avion de vanatoare Sukhoi.
Partea din spate a masinii este una simpla, dar de efect. Este dominata de stopurile placute, care desi nu beneficiaza de tehnologia LED, sunt foarte expresive si lizibile. Eleronul din parte superioara a hayonului inglobeaza si el un stop de o latime considerabila. Central, pe hayon, troneaza inscriptia ‘DS3’, sub ea fiind trecuta si marca producatoare. Un ultim element distinctiv al partii din spate este reprezentat de evacuarea dubla, localizata in partea dreapta a difuzorului de aer.

Motor/Transmisie
Motorul turbo de 1.6 litri este unul ager, cu o rezerva de putere suficienta pentru a raspunde instant oricarei comenzi a soferului. N-am putut sa nu remarc acceleratia exploziva in treptele 2-3 dar si uniformitatea livrarii puterii. Era turbo-lag-ului a apus de mult si acest lucru se vede. Masina iti furnizeaza constant putere, iar motorul reactioneaza prompt la fiecare apasare a pedalei de acceleratie. Sincer sa fiu, nu ma asteptam la o astfel de combinatie reusita din partea unui propulsor de origine Citroen. Din fericire, asteptarile mi-au fost depasite cu mult.
Desi multi ar spune ca 150 CP nu mai sunt suficienti pentru o masina sportiva in momentul de fata, eu tind sa cred contrariul. Da, e adevarat, nu este cea mai puternica masina din categoria ei, dar avand in vedere greutatea putin peste 1000 kg, consider ca balanta putere greutate este una in perfect echilibru.

Totusi, cea mai mare surpriza a test-ului n-a fost motorul, nici aspectul exterior, ci cutia de viteze. Defectele cutiilor de provenienta Citroen sunt destul de bine cunoscute, atat printre posesori cat si printre jurnalisti. Ei bine, tin sa va anunt tare si raspicat : cutia de viteze manuala este geniala. Cele 6 rapoarte sunt perfect etajate, pentru a oferi un feeling sportiv la schimbarea treptelor. Miscarile schimbatorului sunt extrem de precise, fara deplasari inutile, iar cursa lui este una scurta, intuitiva. Folosirea cutiei intr-un stil sportiv este facilitata si de ambreiajul scurt, caracteristic masinilor sport. Fara indoiala aici se vede cel mai mult aportul experientei acumulate de Citroen Sport pe parcursul ultimei decade din WRC.
O asemenea cutie de viteze este solutia perfecta pentru a convinge pasagerii cu volan ai masinilor automate sa redevina soferi adevarati, pentru a se putea bucura de placerea de a conduce.

Tinuta de drum

Comportamentul rutier al masinii este unul sportiv, special adaptat unei masini de clasa mica, dotata cu 150 CP sub capota. Este cat se poate de clar ca masina nu este gandita pentru consum, in privinta caruia sunt sceptic. Nu cred ca masina scoate un mixt de 6.7 litri si refuz sa cred ca exista vreun sofer pe lumea asta care ar incerca sa mearga economic cu ea. Masina te imbie s-o alergi, recompensandu-te cu o tinuta de drum sigura, care-ti inspira incredere. Din pacate, n-am apucat s-o testez si pe cateva viraje. Mi-as fi dorit acest lucru, sincer.

Directia este una precisa, iar volanul poate fi manevrat cu usurinta. Feedback-ul este bun, soferul primind in orice moment informatii suficiente despre directie. Din nou, mi-ar fi placut sa ma conving de acest lucru pe un traseu mai virajat.
Suspensiile iti creaza o prima impresie de comfort, pana la primul hop mai serios. Acolo vei primi cateva semnale de nemultumire din partea spatelui tau. In ciuda acestui mic defect, este evident faptul ca suspensiile sunt orientate spre latura sportiva a masinii – inca un lucru nespecific Citroen, care-si obisnuise clientii sa conduca dintr-un fotoliu aflat pe o perna de aer.

Interior
O surpriza foarte placuta am avut-o atunci cand m-am urcat pentru prima data la volan. Obisnuit cu aspectul anost din C3-ul mamei si cu materialele de proasta calitate, in DS3 am trecut printr-un episod scurt de palpitatii. Peisajul din fata ochilor tai atunci cand stai pe scaunul din stanga este unul selenar. Volanul este mic, bine profilat, sportiv si usor tesit in partea de jos. In timp ce conduci, realizezi ca are un grip excelent.
Cadranele de bord sunt incluse in 3 cercuri cromate, ducandu-ma cu gandul la Alfa Romeo. Central, in fata soferului se afla vitezometrul, gradat pana la 210 km/h. Ciudat, din moment ce viteza maxima din foi este 214 km/h. Daca sunteti atenti la detalii, veti observa trei sageti rosii in dreptul marcajelor 50, 90, 130 km/h. Soferii vor intelege la ce folosesc aceste sageti, desi niciunul nu va tine cont de ele. In stanga vitezometrului se afla turometrul, a carui zona rosie incepe undeva dupa 6000 de rotatii/min. In dreapta vitezometrului gasim indicatorul de combustibil, care in timpul mersului se va schimba intr-un adviser ce-ti va spune cand sa schimbi vitezele.
Consola centrala este foarte bine desenata, iar materialele sunt de calitate. In partea ei superioara se afla display-ul sistemului de navigatie, care afiseaza in mare parte toti parametrii de care ai nevoie.
In centrul consolei, imediat sub ecranul navigatiei se afla comenzile sistemului de climatizare automata. Sub acesta, gasim comenzile pentru radio, CD-player si navigatie. Pana le inveti, vei bajbai un pic prin ele atunci cand trebuie sa fii atent la drum. Tot legat de ele am o mica precizare de facut. De ce mai era nevoie de satelitii de comanda din spatele volanului? Butoanele de pe consola sunt putine, sunt usor de invatat si usor accesibile. Daca tot au hotarat sa nu profaneze volanul cu butoane, de ce le-au mutat in spatele lui? Degeaba, va spun eu.

Vizibilitatea este una bunicica, montantii parbrizului reusind sa treaca neobservati chiar si prin ochii unei persoane nou instalate la volan. Vizibilitatea laterala este foarte buna, iar oglinzile asigura un camp vizual destul de mare in jurul masinii. Singura problema este reprezentata de vizibilitatea in spate si-n oglinda retrovizoare. Acolo, masina primeste o bila neagra.

Comfort interior
Odata asezat la volan, ai o senzatie placuta, scaunele cu tapiterie din piele bej/neagra, fiind moi si comfortabile. Suportul lateral este foarte bun, reusind sa te tina nemiscat pe viraj, in timp ce judeci urmatoarea miscare a volanului. Pozitia de condus este una nesperat de comfortabila, pentru un model sport. Am avut impresia de cateva ori ca in mers, scaunele filtreaza o mare parte din socurile suspensiei.
In timp ce soferul si pasagerul din dreapta se bucura de toate conditiile de comfort posibile, pasagerii din spate vor fi un pic chinuiti. Accesul este destul de dificil, in ciuda masurilor luate de francezi pentru a-l usura (in spatele centurilor de siguranta exista un maner de care te tii in momentul in care iesi din masina). In afara de acest mic impediment, mai exista problema spatiului pentru pasagerii din spate. Din cate am observat eu, nici macar o persoana de statura medie nu se poate bucura pe deplin de comfort pe bancheta din spate. In mare parte, discomfortul de acolo este datorat spatiului mic pentru genunchi. Au incercat francezii sa traga mult in fata bordul, pentru ca pasagerul din dreapta sa stea destul de comfortabil cu scaunul adus mai in fata, dar tot nu este suficient.

Performante
N-am avut ocazia sa testez pe bune toti parametrii de performanta trecuti in fisa masinii, dar o sa va povestesc despre ei sumar. Motorul turbo de 1.6 litri furnizeaza 150 CP la 6000 rpm si 240 Nm/1400 rpm. Transpuse in performante de strada, acestea inseamna o acceleratie de la 0 la 100 km/h in 8.1 secunde si o viteza maxima de 214 km/h. Parametrii de consum anuntati pentru aceasta motorizare sunt in intervalul 5.1 (extraurban) – 9.4 (urban), cu un mixt de 6.7 litri la suta de kilometri. Poate ca nu egaleaza performantele unui Mini Cooper S, dar va spun sigur ca DS3-ul isi depaseste restul concurentilor din clasa. (Alfa Romeo MiTo, Audi A1, Opel Corsa sau Seat Ibiza FR).

Concluzii
Sincer sa fiu, nu priveam cu ochi buni marca din Hexagon. Experienta detinerii unui C3 mai vechi ma facea un pic sceptic. Ma asteptam la plastic de proasta calitate in interior, motor lenes si cutie mediocra. Am primit exact opusul. Pentru felul in care Citroen a reusit sa se reinventeze cu DS3-ul, marca franceza a crescut in ochii mei enorm.

DS3-ul este genul de masina la care trebuie sa te chinui ca sa gasesti un defect. Designul este fara cusur, atat ce exterior cat si cel interior, motorul furnizeaza toata puterea de care ai nevoie, franele sunt excelente, cutia de viteze este precisa ca un ceas elvetian, tinuta de drum este impecabila si atentia la detalii este una deosebita. Desigur, daca te vei forta, vei gasi cateva mici defecte. Dar credeti-ma, acestea palesc in fata multitudinii de calitati pe care le poseda masina. Datorita acestora, DS3-ul este un automobil pe care orice tanar ar trebui sa-l ia in considerare atunci cand se gandeste la achizitionarea unei masini sport de clasa mica.

[Fotografii : Alexandru Nicusor Matei si Andrei Irinel]