Test drive – Citroen DS3

10409930_837963562900405_1468664550_n

Acum aproape trei ani, echipa Auto23 își începea activitatea, respectiv seria testelor auto, cu modelul DS3 de la Citroen. După ce colegii mei, Bogdan și Irinel, s-au distrat cu micuța franțuzoaică, a venit și rândul meu să am această plăcere.

Pentru început, trebuie să precizez (mă laud) că modelul pe care l-am testat este cel mai puternic DS3, având un motor turbo de 1,6 litri pe benzină, care dezvoltă 155 de CP și un cuplu motor de 240 Nm. Asezonat cu o cutie manuală cu 6 trepte și echiparea Sport Chic, bondarul francez are un preț de bază de aproape 21.000 de euro. Raportat la segmentul ei, DS3-ul cere o sumă relativ decentă pentru cumulul de dotări, dar aici depinde foarte tare de unghiul din care privești toată treaba.

Am uitat să amintesc un lucru foarte important și anume că acest DS3 este roz. Dar nu orice roz. Unul de culoarea poneilor din desenele animate pentru fetițe de 5-7 ani.

Ei bine, asta nu m-a deranjat în niciun moment, pentru că mașinuța asta atrage toate privirile, atât din partea domnișoarelor, care slavă Domnului, nu mai au 10 ani și nu intră în intervalul ilegalităților, cât și a domnilor, iar acest lucru nu poate decât să te facă să zâmbești în permanență. Să nu întelegeți greșit, mașina este gri, dar acoperișul este roz și, pe deasupra, mai are și un model floral. Ideea e că această variantă de DS3 are o imagine proprie și nu poate fi comparată cu niciun alt model disponibil pe piață, lucru destul de bun pentru cei care caută o mașină unică.

Ca design, partea frontală este dominată de faruri mari, sigla Citroen ce este integrată în grilă și, cel mai important, de setul de LED-uri dispuse lateral ce conferă un aer aparte modelului DS3. Mai menționez aici proiectoarele de ceață cu ornamente cromate, jantele negre de 17 țoli, cu centrul roz, oglinzile cromate, eleronul spate și evacuarea dublă.

La interior, DS3 impresionează prin bordul roz, desigur, care se asortează cu acoperișul, dar întregul desenul este foarte interesant. Mi-a plăcut mult volanul mic și drăguț, îmbrăcat în piele și cu inserții cromate satinate. Cel mai tare m-a enervat rotița din consola centrală de la care mă așteptam să ajustez volumul sistemului audio. Din păcate, acea rotiță se folosește doar la navigarea prin meniuri, iar volumul se reglează din două butoane “plus” și “minus” ce nu sunt chiar la îndemână și trebuie să-ți iei ochii de la drum ca să le apeși.

Un alt lucru interesant pe care vreau să-l punctez este un sistem de odorizare a aerului din habitaclu, adică apeși un buton și se declanșează un parfum plăcut în interior, parfum pe care poți să-l alegi în funcție de preferințe.
Să vorbim puțin și despre confort. Care lipsește cu desăvârșire odată ce ai depășit limita a 200 kilometri legați.

Scaunele sport din piele îți oferă o senzație plăcută la volan, iar suportul lateral este foarte bun. Adică mașina te îmbrățișează tandru pe viraje, dar te ține așeza pe scânduri atunci când abordezi porțiuni mioritice de drum. Toate acestea pentru pasagerii din față, pentru că mai puțin norocoșii din spate sunt un pic cam înghesuiți. Nu suficient încât să nu poată vorbi sau respira, dar suficient cât să-i facă să calculeze prețul unui bilet de tren. Suspensia sport este foarte rigidă, iar asta nu e o veste prea bună dacă ne gândim suprafața asfaltului din România, la fel de plină de găuri ca portofelele bugetarilor din România.

Ca dotări, Citroen DS3 dispune de o listă destul de lungă, din care amintim computerul de bord, climatizare automată, radio CD RD4 cu funcție MP3 și 6 incinte acustice, geamuri și oglinzi electrice, cruise control, încălzire în scaune, volan reglabil pe înălțime și adâncime, sistem audio HiFi cu posibilitatea conectãrii AUX, USB sau Bluetooth, navigaţie cu un ecran de 7 inch și multe altele.

Motorul turbo de aproape 160 CP se descurcă excelent atât în oraș, cât și în afara lui, dar pierde puncte serioase când vine vorba de consum. Deși specificațiile constructorului arată un consum urban de 7,9 litri la 100km, extra-urban de 4,9 litri și mixt de 6,5l, lucrurile n-au stat deloc așa. În traficul din București, consumul a fost undeva la 12 litri, dar țin să precizez că am testat modelul la oră de vârf, pe bulevardul Iuliu Maniu, între ieșirea de pe autostrada A1 și zona Piața Unirii. Da, știm, e masochism pur! Dar am luat-o și ca o probă de anduranță. Atât pentru mașină, cât și pentru șofer. Nu cred că acei 7,9 litri pot fi atinși în oraș, iar consumul mixt este mai degrabă de peste 8 litri la sută.

În ciuda poftei acute pentru benzină, mașina este destul de manevrabilă, direcția fiind sensibilă, dar nu foarte precisă. Dimensiunile reduse transformă buburuza din Hexagon într-o ființă vie pe viraje sau în oraș, chiar plăcută la condus. Frânele funcționează eficient până iei un Mini Cooper în vizor, moment în care mașina va arunca în tine cu baghete și bucățele de Camembert… E o ființă agilă, îi place sport, se prezintă decent în segment, dar nu poate sări la lider, în ciuda share-ului de cord.

În sfârșit pentru Citroen, DS3-ul este genul de model la care te străduiești să găsești defecte. Nu spun că e o mașină impecabilă, dar este capabilă să te facă să zâmbești și îți oferă entuziasmul de a conduce o mașină sportivă. Reușește astfel să aducă un aer proaspăt în gama franceză iar de curând a primit un facelift care o poziționează mai sus în topul preferințelor șoferilor fashion. Practic, DS3 a deschis sub-brand-ului DS ușa către inima pasionaților de Life&Style. Și din câte observăm noi, asta este o direcție bună…

 

Galerie foto – Citroen DS3 1.6 THP