Test drive – Citroen DS5 2.0 HDI

 

Francois Hollande pentru o zi

 

Citroen DS5 este mașina pe care am dorit s-o testez de foarte mult timp; mai exact, de când a fost lansată în România. Am citit între două respirații toate articolele și posturile referitoare la automobilul din Hexagon și așteptam cu nerabdare ziua în care mă voi urca la volan. Imediat ce am intrat în vacanță, s-a ivit și ocazia testării DS5-ului, cu bunăvoința domnului Cristian Radulescu de la SD Prestige Citroen.
Mașina pusă la dispoziție a fost un DS5 în echiparea So Chic, cu motor HDI de 2.0 litri și cutie automată cu 6 trepte. Prețul de pornire este 31.701 euro, iar versiunea testată costă 38.753 euro. Taxa de primă înmatriculare este 308 euro, iar impozitul anual costă 180 ron.

Design
Atunci când mașina a fost lansată, am facut greșeala să o clasific drept MPV. Va imaginați ce șoc am avut când am vazut-o pe viu. Silueta Citroen-ului este una extrem de dinamică, în ciuda dimensiunilor destul de generoase. Designerii francezi au reușit să creeze o mașina de familie extrem de agresivă și sportivă. Partea frontală a DS5-ului emană răutate pură și pare că este pregatită în orice moment să facă prăpăd în rândul bolizilor cu prețuri mult mai mari. Capota are două linii de forță longitudinale, scoase în evidență de cele două margini cromate care pleacă de deasupra farurilor și se opresc pe portierele față, undeva la nivelul oglinzilor.

Cele două prize de aer care mărginesc grila radiatorului denotă o agresiviate sporită și au și o funcționalitate aparte – includ proiectoarele de ceață și semnalizările. Privit din lateral, DS5-ul te șochează și surprinde în același timp. Originalitatea siluetei te pune în imposibilitatea de a încadra mașina într-o categorie existentă. Parcă-parcă, mașina s-ar asemăna cu un coupe cu 4 uși tip fastback, shooting break sau cum vreți voi să-i spuneți. Personal, aș încadra DS5-ul în clasa cu Audi-ul A5 Sportback, dar francezul tinde să fie mai stilat, țintind spre fratele mai mare din Ingolstadt, A7. Ba chiar ma hazardez să afirm că aspectul îndrăzneț al Citroen-ului ar putea detrona A7-le și Porsche-ul Panamera dacă ar fi concurenți direcți.
Look-ul sportiv al mașinii este definitivat la nivelul părții dorsale, acolo unde tronează eleronul discret, stopurile cu o formă foarte interesantă și perechea de evacuări cromate, de dimensiuni considerabile.

Motor/Transmisie
Mașina din test era dotată cu un propulsor HDI de 2000 centimetri cubi și 160 CP. Puterea era transmisă roților față printr-o cutie de viteze automată cu 6 trepte. Deși pare cam plicticoasă asocierea dintre un motor diesel și o cutie automată, vă asigur că nu este așa. De câteva mașini încoace, inginerii francezi au intrat pe drumul cel bun și se pare că acum lucrează cu piatra filozofală pe birou. Motorul diesel are suficientă rezervă de putere pentru a deplasa cu ușurință mașina, în ciuda greutății considerabile : aproximativ 1500 kg. În timp ce conduceam, am avut impresia că mașina ar ezita în urma unor accelerări mai bruște. M-am lămurit imediat și de ce: cuplul de 340 Nm este disponibil la 2000 de ture, așa că s-ar putea să aveți surpriza ca mașina să se miște mai greoi dacă o țineți subturată. Odată ajunsă la turația optimă, mașina se comportă foarte bine. Motorul trage liniar și acest lucru este datorat în mare parte și cutiei de viteze, destul de bună pentru una de origine franceză. În modul automat, schimbările treptelor sunt insesizabile, mașina comportându-se exemplar, asemeni unor limuzine cu mult mai scumpe. Pentru fanii condusului sportiv (deși nu se poate pune această problemă la posesorii unui HDI cuplat cu o automată) există varianta semi-automată. Vă puteți delecta, în limita cursei destul de scurte a levierului, cu propriul stil de condus, cu schimbarea treptelor la turațiile alese de voi. Vă previn totuși că sound-ul mașinii nu este unul spectaculos, așa că supraturarea HDI-ului este în mare parte inutilă. Și mai crește și consumul. Așa că dacă sunteți fani ai condusului sportiv, vă recomand alternativa 1.6 THP (200 cai) – manuală 6 trepte. Nu o să transforme mașina într-un DS3 R, dar măcar se apropie ușor ca feeling.

Interior

Interiorul DS5-ului este un templu închinat designului si originalității. Calitatea materialelor este excepțională, iar nivelul detaliilor te șochează. Când te urci la volan, retina iți este copleșită cu imagini și combinații de culori pe care le vei uita cu greu. Nu încape nicio îndoială, interiorul mașinii este un veritabil cockpit de avion de vânătoare. Trăim în era digitală, iar francezii s-au aliniat instantaneu vremurilor. Imediat urcat la volan, remarci tabloul de bord împărțit în trei cadrane digitale, două dintre ele fiind încadrate în inele cromate.
Consola centrală este dominată de display-ul sistemului de navigație, care poate fi folosit la nevoie și ca ecran pentru mersul cu spatele (mașina din test era dotată cu o cameră pentru a asista parcarea). Un detaliu extraordinar pe care l-am remarcat a fost ceasul stilat, așezat deasupra butonului Start/Stop. Impresionează și detaliile din aluminiu polishat prezente în partea centrală a bordului. Butoanele de pe consolă, deși par copleșitoare la început, sunt ușor de folosit și după câteva priviri aruncate în direcția lor tind să devină intuitive.

Mi-a plăcut foarte mult faptul că inginerii francezi au eliberat portierele, mutând comenzile geamurilor pe tunelul central și comenzile pentru oglinzile electrice în stânga volanului. Accesând comenzile geamurilor electrice am descoperit că acestea nu mai au marginea superioară curbă, ci sunt finisate în unghi la intersecția marginilor superioară si anterioară.

Ambianța interioară este una deosebită, pielea maro de pe scaune dându-i un caracter aparte. Pentru efecte speciale, vă puteți bucura de acoperișul panoramic împărțit în două zone pentru partea din față și de cel unic pentru locurile din spate.
Vizibilitatea este destul de bună, montanții parbrizului eliminând pe cat posibil unghiurile moarte. DS5-ul primește o bilă neagră pentru vizibilitatea de la nivelul oglinzii retrovizoare de pe plafon, limitată foarte mult din cauza aspectului hayonului. Dar acest lucru este compensat de oglinzile exterioare cu o suprafață considerabilă și uneori de camera pentru asistența la parcare.

Comfort

DS5-ul este campion la capitolul comfort. Scaunele cu un design aparte te fac să te simți ca Ludovic al XIV-lea, pe un fotoliu din Luvru. Aș putea să mă plâng un pic de suportul lateral al scaunelor, dar aș fi nedrept, având în vedere că DS5-ul a fost creat pentru a calatori în stil, nu pentru a te da pe Nurburgring. Suspensiile mașinii amortizează foarte bine șocurile, calatoria fiind una extrem de agreabilă. Per ansamblu, comfortul oferit de masină se ridică la standardele unei limuzine germane, cu mult mai scumpă decât stilatul DS5. Acum înțeleg de ce mașina a fost aleasă de Francois Hollande, Președintele Frantei.


Performanțe
Pentru DS5-ul testat, motorizarea HDI 160, producătorul francez a anunțat urmatoarele date tehnice : motorul diesel de 2000 cmc furnizează 160 CP la 3750 Rpm si 340 Nm la 2000 Rpm. În limbaj de stradă, acestea înseamnă o accelerație de la 0 la 100 km/h de 10.1 secunde (automată) și viteza maximă de 212 km/h. Consumul mixt este de 6.1 litri la suta de km, urbanul înregistrând 7.9 litri consumați, în timp ce extraurbanul are nevoie doar de 5.1 litri. Sincer să fiu, n-am avut șansa să testez acești parametri, dar nici nu cred că aș fi foarte interesat de ei dacă aș fi proprietarul unui DS5. Prezența mașinii este una aparte, iar design-ul agresiv sugerează performanțe cu mult mai ridicate decât este capabil motorul diesel. O mașina ca DS5-ul nu trebuie mearga rapid, pentru a permite participanților la trafic să se bucure de opera de artă ieșită din mainile designerilor din Hexagon. Să te plimbi la volanul unui DS5 este ca și cum te-ai plimba în Saint Tropez de mana cu Charlize Theron, îmbrăcată doar în Gioconda lui Da Vinci.

Preț

În intervalul de preț 35.000-40.000 euro, există multe alternative pentru DS5. Întrebarea importantă este : Câte din ele sunt rentabile, din punctul de vedere al publicului țintă și anume tineretul?
Pentru a ne ușura raționamentul, am ales și câteva criterii pe care eu le consider destul de importante (mai sunt și altele, în funcție de preferințele fiecăruia) – Cilindreea < 2000 cmc și Consumul < 7 litri/ 100km.
Variantele obținute sunt destul de atrăgătoare : Volvo XC60, Volvo S60, Audi A4 / A4 Avant, Opel Insignia Sports Tourer, Audi A5 Sportback, BMW Seria 3, Mercedes-Benz C-Class Estate, Audi Q5 sau Volvo XC70. Aici fiecare judecă pentru el.

Concluzii
Când au hotărât reînvierea brandului DS, francezii de la Citroen au facut un pas foarte important spre schimbarea imaginii mărcii din Hexagon. Brusc, Citroen a devenit stilată și în același timp agresivă prin design, iar componenta mecanică a crescut exponențial din punct de vedere calitativ. De asemenea, a fost îmbunătățită foarte mult și fiabilitatea. Da, este adevarat, prețul acestor modificari este unul destul de piperat, dar mașinile au devenit premium la general si ‘brutally awesome’ la capitolul design. DS3-ul a reprezentat intrarea în scenă a noii linii DS, DS4-ul a venit să confirme reușita proiectului, iar DS5-ul este, dacă vreți, Dom Perignon-ul Citroen, vândut la prețul propriu-zis. Personal, aș plăti cei 40.000 de euro doar pentru acel ‘je ne sais quoi’ al designului mașinii.
Aspectul DS5-ului este extrem de reușit; atât de reușit, încat într-un manual de design auto, mașina ar trebui prezentată ca studiu de caz între capitolele ‘Pininfarina’ si ‘Bertone’.

[Text : Andrei Irinel / Fotografii : Andrei Irinel; Alexandru Nicusor Matei]

Comments

  1. Iordache Bogdan says:

    excelenta redarea particularitatilor automobilului in text.originala expunere,as putea zice.cat despre masina..aceasta este un triumf citroen,un pas considerabil catre clasa premium. per total,bravo irinel.