Test Drive – Dacia Logan MCV

Acum exact un an vã povesteam entuziasmaţi despre cât de impresionaţi am fost de noua Dacia Logan. Am spus atunci cã fabrica Dacia este cel mai bun exemplu al unor inşi de a pune vorba Imnului “Deşteaptã-te Române!” în practicã şi s-au deşteptat atât de tare încât toatã Europa a simţit fior de conştiinţã naţionalã şi concurenţã ieftino-practicã venind din est. Anul acesta de 1 Decembrie am testat modelul Logan MCV, plini de speranţã cã ai noştri conaţionali sunt în continuare pe drumul cel bun. Asta a rezultat:

 

Vechiul MCV avea rolul de a se încadra pe piaţã în 3 segmente: break, monovolum şi furgon, de aici se trãgeau şi cele 3 litere (Multi Convivial Vehicle), în timp ce tânãrul reprezentant este ajutat de cãtre Dokker şi Lodgy, astfel nemaiavând de îndeplinit decât rolul de break. Asta înseamnã cã pierzi posibilitatea de a avea 7 scaune, dar câştigi un design dupã care sã nu mai arate lumea cu degetul zicând “şi-a luat o duba de la Dacia”. Acum break-ul aratã a model de sine stãtãtor, mai încrezãtor dar în acelaşi timp mai comun. Faţa şi primele 2 treimi ale maşinii sunt identice Loganului, deci se prezintã bine, în timp ce spatele seamãnã izbitor cu vechiul Chevrolet Lacetti, nu cel mai arãtos automobil de pe şosele.

 

Imediat ce treci peste faptul cã nu ai de a face cu un manechin, îţi dai seama de pragmatismul cu care a fost construitã maşina. Treaba asta începe încã de la motor, în cazul nostru acesta fiind unul pe benzinã în 3 cilindri, turbo, de 0,9 litri ce dezvoltã 90 de cai putere şi 135Nm, cuplat la o cutie manualã cu 5 rapoarte care trimite puterea punții faţã. Cu alte cuvinte, suficient cât sã-ţi faci treaba, suficient pentru ca majoritatea sã fie mulţumiţi şi combinaţia cea mai simplã pentru un consum cât mai mic. Cã veni vorba, în 3 zile de iarnã cu 450 de kilometri parcurşi pe toate tipurile de drumuri, atât în oraş cât şi în afarã, consumul mixt a fost de 6,5 litri la 100km, extrem de bun având în vedere cã am mers turat, pe temperaturi negative, iar oraşul a fost executat la cea mai aglomeratã orã a zilei.

 

Dinamic, nu vei fi dezamãgit dacã te urci la volan cu pretenţia de a ajunge din A în B confortabil, fãrã dureri de şale şi fãrã fantezii de pilot. Revine sistematic aceeaşi frazã: “îţi faci treaba!”; maşina se comportã suficient de bine pe viraje încât sã nu ţii alţi participanţi la trafic în spate, ba chiar sã vrei sã depãşeşti din când în când, iar auditiv vorbind, totul este liniştit pânã pe la 120km/h, mai sus de atât o conversaţie banalã în interior te va lãsa cu gâtul roşu. M-am tot gândit şi “pragmatic” vorbind, MCV este ideal pentru România: destul de fâşneaţã pânã pe la 100km/h, absoarbe toate gropile fãrã plânsete, iar viteze mai mari de 120 oricum nu vei prea avea pe unde obţine, doar trãieşti în ţara autostrãzilor fictive. Mai mult, comenzile sunt uşoare, moi, iar ESP-ul te va scoate de fiecare datã din… primejdie dacã ajungi vreodatã la limitã.

 

La interior vei întâlni aceeaşi planşã de bord de la berlinã, aceleaşi comenzi tradiţionale, acelaşi claxon pe maneta din stânga şi în general aceeaşi simplitate dezarmantã. Modelul Laureate beneficiazã standard de o tapiţerie mai aparte, un decor special pe bord, modul de rulare ECO, aer condiţionat, geamuri electrice faţã, oglinzi electrice şi încãlzite, scaun al şoferului reglabil pe înãlţime, volan reglabil de asemeni (doar) pe înãlţime, buzunare pe spãtarul scaunelor din faţã, faruri de ceaţã şi bare de plafon în aluminiu satinat. Mai apoi vei vrea sã adaugi sistemul de navigaţie cu tot cu harta Europei pentru 400 de euro, care se poate conecta prin USB, AUX sau Bluetooth la orice, sistem care face de ruşine opţiuni similare mult mai scumpe de pe automobile premium. Dacã vrei jante de aluminiu, geamuri spate electrice , regulator şi limitator de vitezã sau senzori de parcare spate şi volan îmbrãcat în piele, va trebui sã mai plãteşti încã 750 de euro (dar le vrei pe toate şi vei plãti pentru cã e un preţ mic pentru ce ţi se oferã). Nu-ţi mai rãmân decât 2 lucruri de bifat: cotiera faţã şi o plasã pentru bagaje, împreunã costând 200 de euro, ambele fiind mai mult un moft decât o necesitate.

 

Ce aduce totuşi Loganul MCV unic pe piaţã este spiritul românesc, şi cu bune şi cu rele. Am 2 exemple grãitoare: cotiera faţã, deşi foarte utilã la drum lung, face aproape imposibilã manevrarea butoanelor pentru geamurile electrice spate de cãtre şofer, dar exemplificã perfect fraza “lasã cã merge aşa”. Pe de altã parte, ştiţi cã existã modele foarte scumpe care oferã suporturi de pahar încãlzite sau rãcite. E, la Dacia a existat un inginer mai glumeţ care a trecu canalele ce duc aer cãtre picioarele ocupanţilor din faţã prin bord, exact lângã aceste suporturi, efectul imediat fiind cã vara ai mereu o bãuturã rece (aer condiţionat) în timp ce iarna ceaiul tãu va rãmâne cald datoritã încãlzirii. Nu ştiu dacã e doar întâmplãtor, dar imi place sã cred cã asta ţine de inventivitatea românului care face din r**** bici şi dã peste nas vesticilor.

 

Concluzia la care am ajuns dupã cele 3 zile era practic inevitabilã: Dacia Logan MCV nu are concurent pe piaţã, îţi oferã tot confortul de care ai nevoie, fãrã sã fie cazul vreunei fiţe, îţi pune la dispoziţie un portbagaj imens de 573 de litri, un interior în care încap fãrã probleme 5 adulţi, un design care nu mai atrage priviri rãutãcioase ci trece drept comun european, totul de la un preţ de la 7.790 euro, respectiv 12.550 de euro pentru versiunea testatã, echipatã complet. Dacã siguranţa era un punct mai slab al vechilor Dacii, acum Logan a luat 4 stele la EURONCAP, nefiind dat calificativul maxim pentru cã maşina nu se prea  împacã bine cu pietonii. Altfel spus, e sigurã pentru ocupanţi, dar nu are grijã de cei care nu au grijã de ei înşişi. Presupunând cã eşti raţional și cã vrei sã dai un ban cinstit, Dacia Logan MCV este cel mai onest pachet care sã ofere tot ce am descris la un preţ accesibil. Și din nou trebuie sã ne înclinãm în faţa companiei care ia Imnul Naţional în serios. Respect!

 

Galerie foto Dacia Logan MCV

Aparatura foto oferita de www.yellowstore.ro.

Comments

  1. […] aici testele noastre cu Dacia Logan MCV și Dacia Dokker (+ test […]