Test drive – Jeep Renegade Limited

ALX_6109Azi se fac șase ani de Auto23.ro. Șase ani în care am trecut prin toate stările posibile, șase ani în care am bătut mulți kilometri și am împărțit multe zâmbete. Șase ani de farse copilărești, de inițiative nebune, de rătăcit prin păduri și momente geniale. Șase ani pentru care vă mulțumesc personal vouă, care ne citiți, deși nu suntem nici pe departe etalonul presei auto. Șase ani pentru care le mulțumesc colegilor mei, alături de care am bătut țara în lung și-n lat, alături de care am râs până am făcut febră musculară, alături de care mi-am sărbătorit la turație maximă pasiunea pentru orice arde benzină, arde cauciuc și pune zâmbete tâmpe pe față imediat după descărcări masive de adrenalină din suprarenale. Șase ani pentru care le mulțumesc tuturor celor care ne-au ajutat, ne-au criticat, ne-au pus piedici sau pur și simplu ne-au încurajat.

Revenind la testul de azi, o să fie o dublă sărbătoare. Pentru că vă voi povesti despre o marcă ce aniversează 75 de ani și un model ce se vrea a fi exponentul generației tinere. Vorbesc despre Jeep, legendara marcă americană și Renegade, crossover-ul american crescut și educat în Peninsula, departe de McDonalds, Burger King, KFC și alte fast food-uri. Un crossover american ce se vrea a fi vânător de munte în Alpi. Crossover ce vânează teritoriul premium, dar promite că păstrează pachetul genetic evoluat în decursul a trei sferturi de secol, de la Willys și Bantam la Wrangler Rubicon. Vom vedea, în cele ce urmează.

ALX_6190M-am urcat la volanul micului Renegade într-o toamnă târzie, coborând din șaua unei motociclete de 90 CP și 200 kilograme. S-ar putea presupune, deci, că percepția mea asupra accelerațiilor și comportamentelor sportive era într-un fel alterată. Din fericire, cel mai mic purtător al sintagmei “It’s a Jeep thing” nu-și dorește asta și nici nu are încă o versiune SRT. Încă, pentru că expansiunea crossoverelor mici ar putea merge și în direcția asta. Nissan are Juke Nismo, Mini are Countryman John Cooper Works, Audi are RS Q3, iar Fiat 500X ar putea avea o versiune Abarth. De cealaltă parte a baricadei, Opel Mokka și Peugeot 2008 vor să rămână cât se poate de convenționali, fără versiuni extreme. Delirez, chiar și aici am zburat cu gândul la sportivitate, viraje și altele…

Revenind la firul epic inițial, imediat ce am dat ochii cu micul american, am avut în minte un singur lucru: cât de sus poate merge? Nici nu mi-am pus problema unui test care să nu presupună o elaborată ieșire în offroad. Aveam deja în minte traseul: coline, drumuri de deal, carieră de piatră, noroi, șleauri, forestier, drum de munte. Cât de sus puteam ajunge?

ALX_6144Înainte de a pleca din București, am făcut un tur olimpic al exteriorului. Nu este cea mai frumoasă mașină din segment. Caroseria pare sculptată dintr-un bloc mare de metal. Dar înglobează cumva spiritul tradițional Jeep. E suficientă o singură privire la grila radiatorului și farurile mari ca să ai deja definită amprenta vizuală a mașinii. În mod definitiv este un Jeep. Însă liniile reușesc să descrie foarte bine și un caracter civilizat. Profilul lateral, scos în evidență de pasajele rectangulare, generoase, ale roților, poziționate foarte aproape de extremități și suprafața vitrată relativ redusă transformă mezinul Jeep într-un tănculeț. Și treaba asta o vezi cel mai bine undeva în habitatul natural, pe stânci, drumuri de munte, sau treceri prin râu. Spatele reușește mult mai bine să imprime feeling-ul de crossover european, singurele detalii care îl definesc drept un Jeep fiind și cele care pe timp de noapte îl fac inconfundabil: stopurile simple, cu un design de-a dreptul strălucit. Vin ca o mănușă pe mașină.

ALX_6146Însă exteriorul nu mi s-a dezvăluit cu adevărat până nu l-am condimentat cu praf și noroi. Nu știu de ce. Poate a fost de vină culoarea neagră, poate a fost de vină orașul, poate am fost de vină eu, psihologic așteptându-mă să descopăr mașina în mediul ei ideal. Sau poate discreția care l-a estompat în plicticosul București, deși a întors câteva capete, a fost tocmai versiunea de echipare: Limited, probabil cea mai elegantă dintre toate cele patru disponibile.

Sunt convins că probabil cel mai interesant paragraf din testul acesta o să fie cel despre cum se conduce un Renegade. În mod suprinzător, mașina stă pe șosea mult mai bine decât m-aș fi așteptat. Și a demonstrat asta începând cu primii kilometri pe care i-am făcut în oraș: străduțele secundare din Colentina și etern bombardata Pipera, tărâmul în care starea străzilor este în antiteză cu ambianța imobiliară. Revenind la micul Renegade, cursa relativ lungă a suspensiei a făcut o treabă excelentă estompând șocurile transmise de jantele din aliaj de 18 inci. Dinamic vorbind, nu este cea mai bună opțiune din segment. Setup-ul suspensiei pentru offroad amplifică simțitor ruliul caroseriei, iar uneori, situațiile de urgență ce impun frânări definesc și o interesantă mișcare de tangaj, foarte cunoscută amatorilor sau fanilor de pick-up-uri sau SUV-uri mai vechi.

ALX_6247Confortul interior, în ciuda unui caiet de opțiuni foarte complex, este afectat de vibrații. Personal, mă așteptam ca lucrul asta să fie tratat mai atent, având în vedere poziționarea premium pe care o are Renegade în segment. După ce te obișnuiești cu scurtele momente în care vibrațiile își fac simțită prezența, începi sa descoperi în habitaclu “the little things” – aerisitoarele adăugate deasupra consolei centrale, mânerul de pe bord pentru pasager, bila metalică de la capătul schimbătorului de viteze, inscripțiile și detaliile ce-ți amintesc că ești într-un Jeep. Asta în cazul în care ai uitat lucrul asta în timp ce escaladezi niște drumuri catalogate drept impracticabile.

Dincolo de strictul necesar în habitaclu, americanii te răsfață cu tapițerie din piele, scaune față încălzite, VOLAN ÎNCĂLZIT, îmbrăcat în piele (nu știu de ce, am simțit nevoia să îngroș asta – mai are cineva în segment?), comenzi pe volan, sistem multimedia cu touch screen de 5 inci, conectivitate Bluetooth, USB și Aux, PRIZA 230V (iar, mai are cineva?). Aș putea să continui, dar prefer să vă vorbesc despre ambianța interioară decât să enumăr toate dotările. E un Limited, costă pe măsură dar are și un pachet frumos.

ALX_6251Poziția la volan, oricât m-am străduit, nu m-a lăsat niciun moment să mă gândesc la ceva sportiv. Scaunele, suficient de confortabile în față pentru călătorii de 4-500 kilometri pe zi, insistă ca șoferul să nu uite că mașinii îi place noroiul, nu acele de păr. Pentru impresii legate de călătoria pe bancheta din spate, mă bazez pe opinia colegilor fotografi, care s-au plâns de poziție, în ciuda spațiului suficient pentru statura lor (170-175 cm). Poziția la volan mi s-a părut prea înaltă, dar am bifat o imensă bilă albă în dreptul vizibilității, geamurile, luneta, precum și oglinzile permițând construirea unei imagini de ansamblu generoase din habitaclu.

Un element oarecum suprinzător este antifonarea interioară, așteptându-mă ca zgomotul să fie mult mai pronunțat, raportat la caroseria rectangulară. A nu se înțelege că este cea mai silențioasă din clasa ei, totuși. Renegade face aici o figură frumoasă și plusează cu un sunet plăcut din sistemul audio.

ALX_6162Ok, ok. Am vorbit mult și tot nu am ajuns acolo unde trebuia. Adică acolo unde se termină asfaltul. Unde ne-am putut bucura pe deplin de tracțiunea integrală și cei 140 CP / 350 Nm. Acolo unde prezența manualei s-a simțit mult mai dorită decât a alternativei automate cu nouă trepte. După cum spuneam, din anumite unghiuri, Renegade arată ca un tănculeț. Odată ce se termină asfaltul, se transformă într-unul, indiferent de unghi. Formatul caroseriei și poziționarea punților permit unghiuri de atac și degajare bunicele pentru un offroader, impresionante pentru segment. Garda la sol își adună și ea laurii, iar sistemul de tracțiune, deși nu este în versiunea ACTIVE DRIVE LOW (disponibilă pe extremul TrailHawk, cu niște mm în plus pe verticală și câteva grade adăugate unghiurilor) a făcut față cu brio cerințelor noastre. Ne-a urcat într-o carieră de piatră, ne-a scos din noroi, ne-a trecut printr-un pârâu de munte aflat într-o vâlcea abruptă și ne-a ținut companie pe un forestier pe unde văzusem escaladând un Hilux înălțat și cu pantofi offroad. Da, ați înțeles bine. Cu 140 CP, 350 Nm, un ESP decuplat și ocazionala joacă din sistemul Selec-Terrain (n-am folosit toate cele patru moduri, ne-am descurcat bine cu AUTO și MUD, păstrăm SNOW și SAND pentru următoarea experiență), Renegade s-a dovedit demn de a purta multele logo-uri Jeep, plasate (la propriu) peste tot.

Mașina și-a făcut datoria și bazându-se că n-o să fim absurzi, n-a lăsat garda jos în niciun moment. Sunt ferm convins ca niciun model din segment n-ar fi făcut față drumurilor din cariera de piatră sau trecerii prin pârâu. Am fost suficient de clar, sper. Pentru că pe mine asta m-a cucerit.

ALX_6210Pentru persoanele mai practice, simt nevoia să vorbesc puțin despre cifrele clasice. Cele care de cele mai multe ori contează în momentul achziției. Noi n-am avut bagaje multe, așa că toți cei 351 de litri ai portabajului au fost suficienți. Cu bancheta rabatată, umplerea spațiului devine o problemă de imaginație. Direct proporțional cu endorfinele pe care ni le-a provocat a fost consumul propulsorului de pe Renegade – în medie 6,9 litri/100 kilometri, ceva mai departe de cifra oficială (5,1 litri/100 km). Dar a meritat!

Înainte de a vă pune în față concluziile, trebuia, inevitabil, să discutăm despre preț. Știm cu toții că distracția are prețul ei, iar când vorbim de automobile premium am face bine să fim pregătiți moral. Fără TVA (la momentul respectiv 24%), prețul de bază al modelului Renegade, în versiunea de echipare Limited, cu propulsor 2.0 M-Jet, 140 CP și cutie de viteze manuală cu șase trepte, este 24.919 euro. S-au mai adăugat 3.064 euro din opțiuni, iar prețul modelului testat, updatat cu TVA-ul nou, este de 33.580 euro. Cam prea piperat, sincer să fiu. Te face să te gândești de două ori suma asta.

Având în vedere că am testat mașina anul trecut, iar finalul l-am calculat adăugând TVA-ul la prețurile din 2015, recomandăm să aruncați o privire și pe lista actualizată de prețuri. Sunt niște discounturi interesante acolo.

Aveam de gând să închei testul cu botezarea Renegade-ului drept “micul Rocky Balboa”. M-am răzgândit. Termenul cel mai apropiat este “Creed”. Dacă n-ați văzut filmul, vă invit să vă opriți aici, s-o faceți și să recitiți testul cu Renegade.

ALX_6239aDacă ați văzut deja filmul, știți exact la ce mă refer. Renegade duce o imensă luptă de a se afirma, deși s-a născut la umbra unei legende. Aici se vede cu adevărat caracterul imprimat acestui crossover. Nu încearcă să fie baby-Wrangler. Vrea să-și definească propria poveste. Și cred că o va face. Prin muncă. Pentru că este singura capră de munte din segment. Este singurul care nu are sistemul 4×4 pe lista de opționale doar pentru aderență sporită, siguranță sau sportivitatate.

Îl are acolo pentru aventură. Este pentru tinerii care vor de la mașina lor noroi pe parbriz, pe geamurile laterale, pe plafon. Tinerii care nu ies la aer în stațiunile de pe Valea Prahovei, ci tinerii care ies la aer cu cortul în portbagaj și care se întorc acasă cu un mare zâmbet pe față, pe care nici măcar cel mai crunt trafic bucureștean de duminică seară sau luni dimineață nu-l pot diminua.

O galerie foto extinsă este disponibilă pe Facebook, aici.