Test Drive – Lexus IS300h F-Sport

Sãptãmâna asta am avut “ocazia” de a merge într-un club undeva în mijlocul Moldovei, într-un sat uitat de lume, unde parcarea era puţin mai pretenţioasã şi mai valoroasã decât cluburile de fiţe din Bucureşti. Totuşi, şi acolo se pastreazã ideea de statut social evident dupã ce automobil conduci. Ghici câte BMW-uri, Mercedes-uri şi Audi-uri erau garate care mai de care mai ciobârlãnsc şi care mai de care cu numere de Europa de vest, toate pe un fond inconfundabil de Salam şi Adi Minune (sau ce ştiu eu ce alte vedete autohtone). Ce limuzinã de segment mic poţi cumpãra fãrã ca vreodatã lumea sã se întrebe dacã de la volan se va da jos Piticul-porno? Rãspunsul vine din ţara soarelui-rasare: Lexus IS.

 

Am avut norocul de a testa modelul 300h F-sport, cu alte cuvinte modelul echipat de asemenea manierã încât un M-pack de pe BMW ţi se va pãrea cuminţel. Totuşi, nimic nu pare adãugat sintetic pe maşinã, toate elementele de design sunt închegate şi dezvãluie o formã cu adevãrat şocantã. Din orice unghi priveşti aceastã maşinã, muchiile tãiate agresiv şi zvelt te vor surprinde şi vor provoca acel zâmbet discret “toatã lumea se va da la o parte din calea ta”. Totul este diferit de modelele europene, grila frontalã are un desen unic, farurile şi stopurile se împart în blocuri optice cu forme agresive iar jantele de 18 ţoli se integreazã perfect în colţurile automobilului. Chiar nu are sens sã descriu imaginile, va voi puncta 2 elemente mai aparte: canalele de aer care asigurã ventilatia frânelor au o deschidere sagitalã pe spoilerul faţã, ceva ce n-am mai întâlnit pânã acum; spatele maşinii nu lasã sã se vadã nicio ţeavã de eşapament, probabil în ton cu atitudinea ECO, dar noi ni le-am fi dorit pe acest model sport.

 

Propulsia este asiguratã de un motor V6 de 2,5 litri benzinã combinat cu un motor electric, împreunã reuşind o putere maximã de 220 de cai şi un consum mediu combinat de 4,3 litri la 100 oficial (cam 7 real in singurul weekend cu zãpadã din Bucureşti din iarna asta). Roţile motrice sunt aflate pe puntea spate, legãtura fiind asiguratã de o cutie automatã cu variatie continuã CVT. Lucruri bune: pentru prima datã am întâlnit o cutie CVT care se poate ridica la nivelul motorului, o cutie care nu stricã experienţa condusului, care nu pierde timp sau nu consumã combustibil aiurea (vezi cutia CVT Renault).  Pe de altã parte nu putem sã nu ne gândim la cât de bunã ar fi fost maşina asta cu o transmisie cu dublu ambreiaj.

Oricum, având în vedere cã modelul concureazã cu propulsoarele diesel de 2 litri nemţeşti, per total ni s-a pãrut o combinaţie mai reuşitã. Rãspunsul pedalei de acceleraţie depinde foarte mult de modul de rulare selectat (ECO, Normal, Sport sau Sport+), ECO oferindu-ţi un picior pensionãresc pentru oraş în timp ce Sport+ va face orice depãşire sã parã joacã de copii. Deşi pe hârtie se apropie de performanţele unui BMW 328i, în viaţa realã nu are nicio şansã, aşa cum în viaţa realã un 328 va fi alimentat cu benzinã de 2 ori mai des.

 

Dinamica acestei brute depinde mai mult sau mai puţin de profilul selectat, dar şi de suprafaţa de rulare. Dacã pãstrezi toate sistemele de siguranţã pornite (şi sunt o grãmadã!), comportamentul va fi acela de tren pe şine, foarte similar nemţilor, dar mult, mult mai confortabil (surprinzãtor). Dacã opreşti toate sistemele, nu se întâmplã absolut nimic… Maşina va continua sã ruleze decent, fãrã extravaganţe. Nici mãcar provocatã, maşina asta nu fa face altceva decât a subvira, a înfunda suspensiile faţã şi a-ţi strica toatã teoria despre cum automobilele cu tracţiune spate sunt demenţiale pe viraje. Am avut norocul ca la întoarcerea de la Slãnic sã înceapã sã ningã şi doar pe asfalt ud cu temperaturi foarte joase, spatele a început sã danseze dupã provocãri curajoase. Nu am nicio problemã cu acest comportament foarte sigur dar foarte plictisitor dacã maşina nu e înţesatã cu embleme SPORT… dar asta e, iar subvirarea nu e niciodatã sport.

 

Am rezolvat adolescentul hormonal, un ins normal la cap nu va sesiza acest neajuns, ci se va bucura de confortul impecabil şi privirile uimite pe care i le va arunca tot poporul.  Bine, ar mai fi câteva avantaje, anume lista de opţionale: în cazul unui model F-sport aceasta lipseşte, cu alte cuvinte primeşti în standard tot ce îţi doreşte inimioara.

 

Interiorul este desenat în cel puţin 5 dimensiuni, cu forme agresive, unice mãrcii, unice în segment (toţi ceilalţi concurenţi seamãnã pe alocuri, nu şi Lexus). Te bucuri de piele peste tot, climã cu control tactil, scaune încãlzite şi ventilate, volan încãlzit, o dotare excepţionalã în zilele de iarnã. Tot atunci vei aprecia parbrizul încãlzit, noaptea te vei bucura de faruri LED cu senzor de luminã, ploaia va activa un senzor de apã, pilotul automat te va scuti de crampe în molet, navigaţia te va ghida simplu şi concis iar urechile şi stomacul îţi vor fi alintate de un sistem audio HI-FI cu 15 difuzoare (cel mai bun de pe toate maşinile testate pânã acum). Mai apoi, scaunele profilate foarte agresiv te vor surprinde prin nivelul de confort, nu ne-a durut spatele nici dupã 500 de kilometri, iar pasagerii spate beneficiazã şi ei de banchetã profilatã.

Beneficiile acestui model vin de la lucrurile pe care acesta le face altfel: instrumentarul de bord este inspirat de supercarul LFA şi este de-a dreptul demenţial. Cutia automatã CVT funcţioneazã fãrã a avea trepte de vitezã, dar tu ai totuşi padele în spatele volanului. De ce? Pentru cã în modul Sport+ maşin îţi simuleazã trepte iar sistemul audio sintetizeazã zgomot de motor V8. Toate astea într-o maşinã care într-un ambuteiaj te va transporta doar pe baza motorului electric cu un consum 0. Am apreciat şi reglajul dinamic al suspensiei, ECO= saltea Relaxa, Sport+ încheagã toatã maşina, suspensiile se întãresc, direcţia devine mai grea şi mai rapidã.

 

Maşina asta vine complet echipatã la un preţ la care concurenţa încã îţi aratã lista de dotãri opţionale, trenul de rulare este unic în segment, consumul rivalizeazã real cu cel al propulsoarelor diesel, tehnologia de sub capotã şi de la interior ţin de domeniul SF şi îţi vor permite sã oferi explicaţii complexe timp de ore întregi, iar apariţia este de neegalat. Achiziţia se poate face începând cu suma de 40.100 de euro pentru modelul de bazã şi ajunge la 56.900 euro pentru modelul testat de noi. Sincer, este una dintre acele maşini pe care le-am dus înapoi la importator cu o pãrere de rãu imensã, pe care dacã aş avea bani aş cumpãra-o mâine pentru simplu fapt cã e diferitã şi pentru cã îţi oferã ceva ce niciun alt concurent nu poate: exclusivitate şi scutire de asociere cu “jmecheraşi”.

 

Galerie Foto Lexus IS300h F-Sport

Aparatura foto: YELLOW STORE