Test Drive – Mercedes ML 350 BlueTEC 4Matic

Dupã ce sãptãmâna trecutã am vorbit despre BMW X5, reprezentantul ceva mai sportiv al clasei SUV-urilor, sãptãmâna asta venim cu testul reprezentantului ce se doreşte limuzinã: Mercedes Benz ML 350 Bluetec. Tocmai pentru cã am benficiat de ambele modele simultan, voi vorbi despre Mercedes fãcând trimiteri şi cãtre testul BMW-ului, pentru cã mi se pare impresionant cum 2 maşini care pe hârtie seamãnã foarte mult, în realitate sunt atât de diferite.

 

Ca de fiecare datã, voi spune mai întâi câte ceva despre design. Faţã de generaţia anterioarã, ML a crescut în lungime, lãţime şi a scãzut ca înãlţime. Acest fapt duce la plasarea centrului de greutate vizual si real undeva mai aproape de şosea, iar modelul pare acum puţintel mai dinamic. Ca orice matahalã care se respectã, grila frontalã este compusã din 3 guri suprapuse de aer, cea mai mare dintre ele purtând o imensã stea aferentã brandului, dar parcã totuşi prea evidentã. Luminile de zi sunt incluse abil în bara faţã, iar forma rectilinie oferã încã o datã acea senzaţie de dinamism. Mai departe, la nivelul farurilor întâlnim linii comune cu întreaga familie Mercedes, iar capota poartã ghearele întâlnite prima data pe supercarul SLR. Lateralul maşinii aratã mai multã forţã decât concurentul sãu BMW, iar dacã adaugi roţile opţionale AMG de 20 de ţoli, apariţia e chiar impresionantã. Spatele vine cu stâlpul C clasic pentru ML, cu geamuri fumurii, cu ceva crom la nivelul haionului şi cu cele mai urâte linii din segment. Nu ştim exact ce s-a întâmplat cu designerul când desena derriere-ul, dar îl rugam sã se abţinã pe viitor.

 

Motorul de sub capotã este un turbo diesel V6 de 3 litri ce dezvoltã 260 de cai putere respectiv un cuplu de 620Nm. Transmisia se face prin intermediul unei cutii automate cu 7 trepte iar efortul de a împinge cele 2,1 tone ale maşinii este efectuat de toate cele 4 roţi. Ca şi în cazul X5-ului, cifrele de pe foaia de specificaţii nu spun tot adevãrul; din spatele volanului ai impresia cã eşti prpulsat de un mic motor de locomotivã. Ritmul în care accelereazã maşina asta este de-a dreptul impresionant, iar sunetul nu este deloc rãu. Am sesizat o oarecare lentoare a cutiei de viteze în a schimba treptele la retrogradari, dar nu este un defect, ci ţine mai mult de caracterul mai relaxat al acestui mastodont. De data asta nu puterea este cea care îţi ia ochii. Nu, de data asta cuplul motor de proporţii biblice te impinge în scaune şi nu te lasã sã te ridici decât dupã ce vei fi trecut de muuuult de limita legala de pe orice şosea din România.

Cutia mai sus menţionatã prezintã şi aici acea particularitate Mercedes, anume montarea levierului pe partea dreaptã a coloanei de direcţie. Personal, mã încurcã, mã enrveazã restul comenzilor pe un singur levier pe partea stângã (de la stergãtoare la lumini), dar Irinel mã contrazice spunând cã în timp devine foarte relaxant. A, da, în locul levierului de pe consola centralã, acum ai lemn… mult lemn… nu aratã rãu.

 

Stiu cã am spus mai sus cã desenul maşinii inspirã dinamism, dar nu o luaţi ca pe o afirmaţie 100% verificabilã. Da, în linie dreaptã maşina este covârşitor de impunãtoare, dar imediat ce ajungi la ceva viraje s-a terminat. Chiar şi cu sistemele opţionale antiruliu sau barele stabilizatoare adaptive, ML nu reuşeşte sã ţinã pasul cu X5. Existã o grãmadã de asistenţi electronici care sã vegheze asupra stãrii tale de sãnãtate, de la senzor de obosealã la sisteme de pãstrare a benzii, frâne adaptive sau clasicele ABS, AFU, ESP (cu un program special pentru cazul în care tractezi o remorcã). Din pãcate, nici dupã rugãciuni în 3 religii separate nu poţi opri definitiv aceste sisteme, ele vor interveni de fiecare datã imediat ce vor simţi cã maşina se comportã dubios. Astfel, singura manifestare de ordin efervescent este o subvirare dezamagitoare, indiferent de ce faci cu volanul, cu acceleraţia sau la câte alte religii apelezi. Aici nu vei gãsi amuzament, aici avem doar siguranţã deplinã.

Sistemul de tracţiune integralã este setat pentru a oferi un comportament neutru pe şosea, dar în afara asfaltului te va face în sfârşit sã zâmbeşti. Acesta dispune de un diferenţial central blocabil iar opţional dispui de pachetul ON&OFF Road, care împreunã cu sistemul de suspensie AIRMATIC fac din ML un adversar redutabil pentru caprele de munte. Astfel, diferenţialul dimpreunã cu reductorul din cutia de viteze vor pune toţi acei 620 Nm la muncã iar suspensia pneumaticã va ridica garda la sol pânã aproape de 30 de centimetri în timp ce tu vei urmãri înclinaţia pe cele 2 axe de pe display-ul central din habitaclu. Concret, Mercedes-ul a urcat mult mai mult decât X5-ul, fãrã sã simţim vreun moment cã existã obstacole de netrecut. Astfel, putem spune cu mâna pe chiulasã cã ML este bun pe asfalt şi excepţional în afara lui.

 

Existã o singurã problemã la toatã treaba asta: câţi proprietari îşi vor duce cu adevãrat trãsurile astea pe macadam? Adicã nivelul de rafinament de la interior este atât de ridicat încât mi s-ar pãrea profanator sã te urci cu cizme pline de noroi pe mocheta catifelatã, sã pui mâinile murdare pe lemnul de pe volan (opţional) sau pielea sinteticã de pe bord. Nici scaunele electrice cu memorie, încãlzite şi ventilate nu cred cã ar aprecia prea tare noroiul în timp ce lemnul de pe bord şi consola centralã s-ar umfla probabil de la umezealã. Asta e pur si simplu de neiertat, lemnul de la interior este atât de real încât am avut impresia cã dacã insist cu pipãitul, s-ar putea sã rãmân cu aşchii în mâini; ne-a plãcut mult lemnul. Lista dotãrilor este, similar X5-ului, prea lungã pentru un singur articol: faruri inteligente cu xenon cu fazã lungã adaptivã, stopuri de frânã adaptive, culoare alb – AMG (opţional), interior complet în piele maro, o trapã imensã ce ajunge pânã la capetele ocupanţilor banchetei (opţional), climã pe 2 zone cu controlul separat al zonei banchetei, scaune încãlzite faţã-spate, scaune faţã multicontur cu masaj (opţional), senzori de ploaie şi luminã, pilot automat, toate sistemele de off-road descrise mai sus plus asistenţã la coborârea pantelor, lumini ambienale, camere video pe 360 de grade, frânã electromagneticã plus funcţie auto-hold şi câte şi mai câte.

Ideea ce trebuie luatã de mai sus este cã Mercedes face tot ce-i stã în putinţã pentru a oferi un mediu cât mai confortabil, cât mai luxos şi cât mai pretabil unei cãlãtorii de mii de kilometri.

 

Bun, şi atunci ne rãmâne ultima şi cea mai importantã problemã: cât de meltean eşti perceput dacã te vede lumea la volanul acestei maşini? Consider cã dintre SUV-urile de lux, ML-ul este cel mai puţin ştirbit de imaginea de cocalar cu bani fãcuţi peste noapte, ştab sau cãmãtar. Mai mult, chiar dacã maşina este impunãtoare, nu este intimidantã, e ceva mai discretã. Preţul de achiziţie al acestui model începe de la 56.575 euro cu TVA pentru varianta diesel in 4 cilindri ML 250, în timp ce în cazul modelului testat, arhidotat şi ferchezuit, preţul este de 97.000 euro TVA inclus. Deşi o sumã dezarmantã, se pãstreazã impresia de la X5, nici aici nu mi se pare cã sunt jecmãnit de banii ãştia, pur şi simplu atât face maşina. Impresia generalã? Confortul este cel care dicteazã aici, urmat foarte aproape de lux şi rafinament. Sportivitatea este lãsatã în grija concurenţilor.

 

Galerie foto Mercedes ML

Imagini realizate cu Nokia Lumia 1020