Test drive – Nissan Navara

Știți voi treaba aceea cu: „ce e în familie, rămâne în familie”? Eh, cam asta am făcut noi pentru acest test: ne-am distrat cu fratele ceva mai agricultural al unui metrou (Pathfinder) – Nissan Navara.



Aș vrea să înțelegeți încă de la început că eu nu sunt șofer, ci mă ocup doar de fotografii, așadar review-ul este cel al unui pasionat de offroad, care a testat toate locurile de pasageri din mașinile luate în teste (a mai rămas portbagajul ). Partea de condus a rãmas a colegilor mei, Irinel şi Bogdan.



Reacția noastră când am văzut-o pentru prima dată? Irinel, iar mergem cu un mamut?!

Dimensiunile sunt apropiate de cele ale Pathfinder-ului. Versiunea de top a Navara-ului (testată de noi) este cea mai încăpătoare, având cabina dublă, care oferă 5 locuri. Conform cărții tehnice, este „ruda” mai mare a familistei cu șapte locuri: este mai înaltă cu 5 cm și mai lungă cu 45,6 cm. Așadar impresia că putem trece peste orice Matiz din trafic a rămas la fel de pregnantă.




Acum să trecem la treburi mai serioase: V6 3 litri diesel cu 231 CP și cuplu de 550 Nm. Dacă asta nu vă impresionează, șasiul de oțel dispune de traverse sudate, pentru mai multa robustețe. Mai pe înțelesul tuturor, poate tracta orice până în trei tone. O adevărată pornografie pentru micii transportatori… şi nu numai! Ca și pasager pe bancheta din spate (unde de obicei lucrurile sunt monotone și neinteresante) motorul m-a făcut să vreau mai mult, și mai mult, si… Înțelegeți voi. Mașina accelerează vioi, de parcă nici nu ai zice că are două tone. Iar sunetul pe care îl scoate când turezi acel V6…




Revenind cu… roțile pe pământ, acestea sunt de 18 țoli și au o amprenta de 265mm. Parcă îți strigă: sunt făcută să car orice, oriunde, oricum! Bena are sistem de ancorare de tip „C-Channel”, din canale în formă de C, încastrate în platformă: două pe podea, câte unul pe fiecare latură și unul pe spatele cabinei.

Ce ține de habitaclu, spațiul este mult mai mic decât la Pathfinder. Pasagerii din spate stau cam înghesuiți, mai ales când șoferul și pasagerul față au peste 1,90. Dacă tot am ajuns la interior, putem trece rapid și prin dotări: sunt aceleași ca cele de pe Pathfinder. 



Mai detaliat: singurele diferențe constau în scaunele si canapelele spate, care sunt din piele neagra cu inserții de pânză (standard), scaunul cu reglaj electric este doar pentru șofer iar clima este doar pe două zone. În rest: încălzire în scaunele din față, sistemul de navigație și sistemul audio extraordinar de la BOSE, camera pentru mersul cu spatele (care este foarte bună și noaptea!), oglinzi electrice, trapă electrică și toate sistemele de ajutor pentru condus. De fapt, bordul si sistemele sunt același cu cele ale Pathfinder-ului, singurele diferențe fiind confortul mai mic al cărăușului.

Ce ține de condus, citez din Bogdan:

Navara pare mai greu de manevrat față de sora mai mică, având un unghi de bracare extrem de mare, fiind necesare peste două ture de volan (ceva mai mult chiar și față de Pathfinder). Totuși, asta este bine, cel puțin din punctul meu de vedere. În offroad, să întorci roțile cu 3 grade mai în dreapta decât e nevoie, când ai o greutate de o tonă în benă, te poate bloca în nămol sau printre stânci. Noi am învățat asta din plin când am testat-o. Pe drumurile de munte s-a comportat memorabil: am stat cu inima în gât doar în curbele foarte strânse, în rest am reuşit sã parcurgem drumuri forestiere clar gândite pentru TAF-uri sau camioane de armatã, nu pentru o utilitarã.



Pe carosabil nu eşti obligat sã mergi în modul 4×4, ci poţi comuta pe tracţiune spate, dar cu multã grijã! Cuplul imens transmis unei punţi spate fãrã greutate (dacã mergi cu bena goalã) conectatã la şasiu prin intermediul suspensiei pe lame şi talonul înalt al cauciucurilor fac ca locomotiva sã derapeze imediat de spate într-un mod care nu provoacã plãcere, poate doar groazã din cauza faptului cã brusc te gãseşti cu douã tone de-a latul şoselei. Dacã adaugi şi apã, sfatul nostru este sã rãmâi permanent în modul all-wheel-drive.




Acum, partea incomodă a mastodontului: prețul. Cum versiunea testată de noi este topul de gamă, prețul se ridică la 47.390 €. Un competitor direct ar fi VW Amarok DC Highline 4motion, la 48.599 €, doar că acesta dispune de un motor 2.0 cu 180 CP. Pe lângă motorul mai mic, Amarok nu oferă toate funcțiile, sistemele și confortul Navara-ului, iar diferența de aproape 200 € mi se pare inconsistentă. Un alt concurent apropiat este Mitsubishi L200 care oferă în dotarea de top 184 de cai dintr-un motor în 4 cilindri diesel. Se apropie de nivelul echipãrii Nissan-ului, dar nu îl depãşeşte în niciun domeniu și costă 33.500 Euro. Dacã nu îţi doreşti neapãrat un V6, meritã sã arunci un ochi şi peste acest model. Totodatã existã Toyota Hilux, dar nu se apropie nici pe departe în dotarea de top de Navara; cu toate astea, Hilux este prima maşinã care a ajuns la Polul Nord şi costã cu 10 mii de euro mai puţin, nu ai cum sã ignori aşa ceva. Nu în ultimul rând, dacã tot ce trebuie sã faci este sã cari 5 oameni şi nişte metri cubi de marfã, de ce nu te-ai interesa de Isuzu D-MAX?



În Navara, confortul și luxul nu sunt aceleași cu cele ale Pathfinder-ului dar, sincer, dintre toate camionetele cred cã este cea mai luxoasã (în mãsura în care poţi spune despre o utilitarã cã este luxoasã). La fel ca şi concurenţii sãi, Navara nu se fereşte de un şantier de construcţii sau o cabanã în vârf de munte, dar spre deosebire de celelalte, japoneza se preteazã şi unui potenţial client care îşi petrece sãptãmâna într-un SUV de lux iar în weekend îşi transportã ATV-ul la munte sau,  tracteazã o şalupã pânã la mare. Navara este pentru un client care nu doreşte sã renunţe total la confortul maşinii sale cotidiene… sau la motorul extraordinar! 






Comments

  1. […] încap lejer 5 persoane, se stã mult mai bine decât în celãlat mastodont testat de noi (Nissan Navara), dar de aici încolo, Isuzu pierde teren. Materialele sunt heavy-duty, trainice, dar neplãcute la […]