Test drive – Opel Adam (Ţestoasa germanã)

Sãptãmâna asta am fost funky, trendy, fashionable şi toate adjectivele care ar putea descrie un conducãtor de maşinã micã de fiţe. Sã nu fiu rãu, sã menţionez clasa din care face parte automobilul, anume supermini, iar concurentul care doreşte sã ne fure inimile este noul Opel Adam, rãspunsul nemţilor pentru MINI sau Fiat 500. Ne-a plãcut? Pãi sã vã povestesc puţin…

 

In clasa asta de maşini trebuie sã îndeplineşti douã condiţii: 1. sã ai parte de o caroserie cât mai micã în care sã încapã cât de cât 4 persoane şi 2. sã desenzi aceastã caroserie cât mai trãznit cu putinţã.  Dacã MINI şi Fiat sun copii moderne ale unor clasici, Adam este de sine stãtãtor, deci a fost necesar sã fie cel mai trãznit pentru a lua ochii cumpãrãtorilor. Cred cã a şi reuşit treaba asta pentru cã aratã… unic.

Faţa maşinii îmi aduce aminte de ţestoasele ninja, iar dacã ai parte şi de pachetul stilistic în tonuri roşii, în mod evident grila şi oglinzile ţin locul bandanei de pe capul broaştelor. Grila are clar forma unei mari guri iar desenul ei în sine este atât de complicat încât nu cred cã poate fi descris în doar 3 dimensiuni. Lateralul  îţi gâdilã privirea cu dimensiunea şi culorile roţilor care fie contrasteazã, fie se potrivesc cu pastelul de pe caroserie, de asemeni în cel puţin douã culori. Mai mult, existã zeci de ornamente şi figuri pe care le poţi adãuga, doar doar vei avea un Adam unic.

Spatele aratã ciudat din mai multe motive: maşina se terminã cu un stâlp C care aduce aminte de cei întâlniţi pe vechile maşini de lux (Bentley),  în locul în care te-ai aştepta sã gãseşti evacuarea vei gãsi de fapt lumina pentru mersul cu spatele respectiv stopul de ceaţã, evacuare în sine este ascunsã, iar stopurile au din nou o formã… biologicã. Cireaşa de pe tort este butonul pentru deschiderea portbagajului sau lipsa lui. Irinel a trebuit sã caute în manualul de utilizare a maşinuţei pentru a deschide acest capac metalic. Butonul este chiar sigla maşinii şi îmi imaginez cã nu se va strica în niciun fel la primul îngheţ mai serios.

 

Motorul maşinii testate este unul de 1.4 litri normal aspirat pe benzinã ce dezvoltã 100 de cai putere cuplat la o cutie manualã cu 5 rapoarte. Totodatã, nu lipseşte sistemul start-stop pentru acele zile minunate prin traficul unui oraş cu peste 300.000 de locuitori. Performanţele sunt inferioare unui MINI, dar superioare unui Fiat 500 similar: 100 de kilometri la orã sunt atinşi în 11,5 secunde, iar cuplul de 130Nm apare doar dupã 4000 de ture. In lumea realã maşina asta va accelera foarte des de la 0 la 60 şi înapoi la 0. Problema aici este cã treptele din cutie sunt extrem de lungi (atingi 60 în treapta 1 şi 100 într-a 2-a), vei atinge curba de cuplu foarte greu, deci vei avea impresia cã maşina nu trage. Soluţia este sã te relaxezi, şi sa schimbi treptele fãrã pretenţii de performanţã.

Dacã te rezumi la a circula într-un ritm decent, motorul este foarte silenţios şi “mãtãsos”, iar un picior drept mai uşor te va recompensa cu un consum real în oraş aglomerat de aproximativ 7,5 litri la 100. La drum întins maşina va consuma pânã în 6 litri dacã nu treci de 130 km/h, moment în care treapta a 5-a aduce acul spre 3500 de ture. Cutia în sine este foarte uşor de manevrat, ambreiajul este de asemeni moale şi lejer, iar experienţa din spatele comenzilor este mai de grabã relaxatã.

 

Te-ai aştepta ca dinamica într-un astfel de automobil sã se asemene unui cart. Ghici ce? Adam pare mult mai mare şi mai adult decât ţi-ar lãsa impresia. Sã desfiinţãm mai întâi o idee: nu, nu se conduce la fel de bine ca un MINI, nici mãcar nu se apropie. Se conduce în schimb la fel de bine ca un Opel Corsa de exemplu, o maşinã mai gabariticã, iar prin asta vreau sã spun cã mititelul e chiar confortabil. Limitele şasiului se ating repede, chiar şi la viteze de oraş, iar dacã forţezi, automobilul subvireazã. Dar nu vei forţa, ci vei merge relaxat, pentru cã toate comenzile sunt setate de asemenea manierã încât nu îţi inspirã nici mãcar urmã de sportivitate.

Nu are muşchi, dar are creier, specific, un buton mic pe bord care face prin forţe magice ca direcţia sã devinã extrem de uşoarã, în aşa fel încât orice domnişoarã sã poatã parca lateral cu graţie. Doar cã aici intervine acel minunat stâlp spate de care vã povesteam. Adam are nişte unghiuri moarte atât de mari încât ai putea crede cã eşti în cine ştie ce SUV, deci parcãrile vor fi dificile nu din cauza direcţiei, ci din cauza vizibilitãţii (noi nu ne-am intimidat, vezi imaginile).

 

Dotãrile de la interiorul neamţului depind de linia de echipare aleasã. In cazul maşinii testate, aceasta a fost cea de top (SLAM) aşa cã ne-am bucurat de climatizare automatã,  jante de 17 ţoli la fel de negre ca şi caroseria, un sistem audio cu toate tipurile de conexiuni posibile, volan îmbrãcat în piele, pilot automat, computer de bord, geamuri fumurii, închidere centralizatã, faruri de zi şi stopuri cu tehnologie LED şi ornamente cromate la nivelul geamurilor. Echipatã la acest nivel şi cu motorul mai sus descris, preţul maşinii se ridicã la 14.200 de euro.

Pentru cã întotdeauna existã o listã de opţionale şi pentru cã importatorul a vrut sã ofere o maşinã cât mai dotatã, s-au mai adãugat senzori de ploaie şi luminã, un sistem de alarmã, un sistem de navigaţie cu ecran tactil şi pachetul stilistic cu oglinzi şi grila în culoare roşie. Toate au ajutat preţul sã creascã pânã la 15.720 de euro. Ca şi pânã aici, aceasta plaseazã Adamul între Fiat 500 şi MINI, cu o distanţã generoasã pânã la britanic.

 

Ce nu reiese din lista de opţionle este ambianţa interioarã, foarte retro-moderno-supercalifragilisticã. Totul e colorat, totul e plãcut la atingere, toate comenzile sunt clare şi dispuse ergonomic, bancheta din spate este suficientã pentru 2 adulţi scunzi iar portbagajul este mediu în aceastã clasã (sau cum ar zice românul:  ãsta nu e portbagaj, eu am ghiozdane mai mari…).

Dacã tot ceea ce cauţi de la o maşinã este ca ea sã facã parte dintre acele buburuze de asfalt, dar nu ai nevoie de precizie şi sportivitate ci de relaxare, Opel este o posibilã alegere. Rãmâne doar sã te convingi cã Fiat 500 nu este mai frumos, iar clasa mini chiar te deranjeazã (la banii pe care îi cheltui pe un Adam poţi cumpãra un Corsa full şi sã-ţi rãmânã şi bani de vacanţã).

 

Galerie Foto Opel ADAM