Test drive – Peugeot 2008

In urmã cu trei sãptãmâni a avut loc lansarea oficialã pentru noul mini-crossover Peugeot, anume 2008. Organizatorii ne-au propus un traseu Bucureşti – Vulcanii Noroioşi – Bucureşti, fiecare ajunge acolo cum îl taie capu’, fiecare ajunge înapoi acasã pânã la ora 18. Perfect, ne-am spus, la plecarea din judeţul Buzãu noi am hotãrât sã facem un mic ocol pânã la Vãlenii de Munte, cu ocazia asta mai tragem ceva poze, conducem maşina pe un traseu cunoscut şi scoatem şi un test-drive caracteristic nouã. Asta a ieşit:

 

Design
Aşa cum am sugerat în articolul rezultat în urma lansãrii, 2008 e un soi de 208 pe picioroange, cu un ruxac de munte în spate. Cu alte cuvinte, garda la sol e mai mare, iar portbagajul are menirea de a înlocui vechiul 207 SW. Apoi, au apãrut barele pe plafon din aluminiu satinat, plastice în partea de jos a maşinii ca nu cumva (în vorbele mãreţului autohton Dorel) sã zgârii vopseaua, iar roţile de dimensiuni mai generoase au acum loc mai mult sub aripi, doar doar oi pleca la munte cu maşina asta.
Faţa prezintã o grilã similarã cu cea de pe fratele mai mic, aceeaşi siglã subtitratã omniprezentã pe mdelele Peugeot de generaţie nouã, iar în cazul modelului testat, un scut cromat numai bun de zgâriat în mãrãcini. Un alt element oarecum surprinzãtor este desenul farurilor care seamãnã în mod evident cu desfãcãtoare de capace de bere.
Lateralul aratã mai evident intenţia franţuzilor de a îmbina un crossover cu un estate, linia acoperişului dupã uşa şoferului dând senzaţia unui Land Rover Discovery. Dar atât, doar acea linie, în rest e doar un break pe suspensii ridicate 2 centimetri mai sus decât te-ai aştepta.
Spatele nu prezintã mare dramã; cu excepţia blocurilor optice desenate tipic mãrcii şi un scut din nou cromat şi deci inutil, restul “derier”-ului se prezintã nespectaculos. Totuşi, per total, dacã tragem cu ochiul la concurenţã, Kaptur e ceva mai lipsit de personalitate, Mokka e pur şi simplu un Corsa mai înalt, iar Juke e urât de-a dreptul, ne rãmâne sã spunem cã 2008 e probabil cel mai frumos reprezentant al acestei clase.

 

Motor şi transmisie
Noi am chinuit un motor de 1.6 litri turbo diesel de 92 de cai putere cuplat la o cutie manualã cu 5 trepte. Acelaşi motor pe modelul 301respectiv 208 sunt suficiente, dar aici, cumva în fiecare depãşire ne-am fi dorit ceva mai mult; a trebuit sã alegem doar spaţiile foarte mari pentru a executa câte un tir. Nu e vorba cã nu trage, dar trebuie sa ai mai multã rãbdare decât în celelalte modele ale producãtorului. Oricum, noi vã sfãtuim sã nu alegeţi un propulsor mai mic de atât dacã doriţi sã parcurgeţi şi distanţe lungi cu maşina asta. Nu de alta, dar în ţarã sunt multe drumuri virajate şi multe tiruri în spatele cãrora sã blestemaţi ziua în care aţi ales motorul mai mic. Avantajele sunt ca de obicei consumul foarte mic (4.2 l/100km la drum întins, 5.8 mixt), fiabilitatea şi rafinamentul mai mare decât la motoarele concurenţilor (dci de la Dacia/Renault/Nissan sau CDTI de la Opel).

 

Cutia manualã are toate cele 5 trepte etajate foarte luuuung (este acelaşi angrenaj regãsitã şi pe 301), deci vei merge tot timpul foarte atent si cu economia între prioritãţi. Cursa levierului presupune din nou mişcãri ample ale corpului şoferului, dar se executã cu uşurinţã. Ambreiajul este de asemeni uşor de folosit şi de citit.
Maşina de test a fost dotatã opţional cu un sistem inteligent de control al tracţiunii care sã scoatã tot ce e mai bun din roţile faţã, 2008 neavând tracţiune integralã. Astfel, acest mic vrãjitor electric se foloseşte de ESP şi te ajutã sã ieşi din situaţii ceva mai delicate în care întâlneşti zãpadã, noroi, nisip sau pietre. Nu cred cã face minuni, dar acest sistem te asistã delicat, iar când eu sunt la volan, delicateţea nu este punctul meu forte. Vã dau unul din exemplele în care noi am folosit sistemul şi care ne-a arãtat la ce-i bun de fapt: maşina aflatã cu botul la deal, pe jos pietriş fin. Oricât de atent aş fi fost cu ambreiajul, când plecam de pe loc, roţile derapau şi maşina dansa stânga-dreapta pânã a se mişca înainte. Dupã ce am selectat modul “pietriş”, acelaşi eu la volan, acelaşi picior neîndemânatic pe ambreiaj, dar de data asta fãrã alunecat de roţi, fãrã pierderea controlului maşinii. Deci, funcţioneazã, dar nu te va scoate dintr-o problemã din care n-ai fi putut ieşi oricum, ci te va scoate mai silenţios dintr-una rezolvabilã.

 

Manevrabilitate şi confort
Sã ne ocumãm repede de partea cu manevrabilitatea: da, maşina respectã regula conform cãreia Peugeot face şasiuri bune cu tracţiune faţã. Pânã la o anumitã limitã, 2008 stã bine pe viraje, fãrã dramã. Imediat ce forţezi puţin, înãlţimea şi greutatea devin evidente: existã ruliu accentuat în viraje, distanţele de frânare sunt generoase, iar automobilul subvireazã, fãrã nicio metodã de a neutraliza acest comportament. Soluţia? Laşi sistemul ESP pornit, laşi piciorul stâng mai moale şi tratezi 2008 ca pe o maşinã de familie, monovolum, nu ca pe un hatchback.

 

Odatã ce te-ai hotãrât cã eşti un om normal care vrea confort de la maşina asta, vei fi foarte mulţumit. Ai aproape acelaşi nivel de relaxare ca în 301 cu ceva urme de dinamism de la 208. Atâta timp cât pãstrezi decenţa la volan, 2008 va executa ordine perfect, tu şi pasagerii tãi veţi ajunge la destinaţie relaxaţi, mulţumiţi şi voioşi. Dar nu trãim într-o reclamã la iaurt, aşa cã obiectiv vorbind, mai avem de zis… problema e chiar asta, cã încercând sã împace şi capra şi varza, acest automobil e un compromis, nu le face bine nici pe una nici pe cealaltã şi prezintã defecte din ambele categorii. De exemplu, dacã rulezi cu o vitezã relativ mare pe un drum plin de hârtoape, suspensia nu este suficient de moale încât sã absoarbã mizeriile din şosea. Pe de altã parte, dacã ai de a face cu un drum virajat pe ceva dealuri, acum ai impresia cã suspensia e prea moale şi maşina nu se aşeazã niciodatã pe şosea, nu se linişteşte, dã senzaţia de bãrcuţã.
Poate cã am tratat noi maşina aşa cum potenţialii proprietari nu ar face-o niciodatã. Totuşi, dinamic mi s-a pãrut cã Mokka e mai ţintit cãtre publicul tânãr, iar Juke are suspensiile de-a dreptul tari. Poate cã Peugeot oferã varianta pentru tinerii mai liniştiţi .

 

Dotãri şi tehnologie
In primul rând trebuie menţionat cã interiorul maşinii în ansamblu arartã foarte bine, se vede cã aici s-au cheltuit cei mai mulţi bani în cursul dezvoltãrii modelului. Peste tot eşti înconjurat de materiale plãcute la atingere, de texturi moderne şi interesante. Desenul bordului în sine este puţin diferit de cel de pe 208, dar se pãstreazã volanul peste care priveşti la instrumntarul de bord. Aici, atât eu cât şi Irinel avem o problemã, nu gãsim o poziţie a volanului în care sã vedem pe bune şi bordul. Imediat ce urcãm o domnişoarã în maşinã, ea îşi gãseşte locul fãrã dificultate, de unde deduc cã noi suntem construiţi greşit. Oricum, este un element cu care trebuie sã te obişnuieşti.

Odatã ce reuşeşti sã vezi instrumentarul, descoperi cã este extrem de clar, comnzile sunt dispuse ergonomic, iar controlul sistemului audio şi al pilotului automat se gãsesc pe volan respectiv în spatele lui. Consola centralã dispune de un ecran mare pe care pot fi afişate toate informaţiile ce provin de la computerul de bord, de la sistemul audio şi de la climatizare, acest ecran dublând şi ca sistem de navigaţie dacã maşina are acest modul în dotare.

 

Noutate pe acest model este frâna de mânã cu un desen ergonomic iar în faţa acestui levier se gãseşte butonul ce controleazã sistemul inteligent de control al tracţiunii.
In plus faţã de dotãrile deja amintite pânã aici, modelul testat a venit cu trapã panoramicã (în cazul în care nu bifaţi aceastã opţiune, modelul de top vine cu un plafon cu LED-uri), tapiţerie din piele, lumini ambientale albastre, senzori de ploaie şi luminã. Cu alte cuvinte, ai toate dotãrile pe care ţi le-ai dori de la un hatchback, cu un portbagaj mai mare şi mai uşor de folosit, intr-o hainã “de munte”, dar nu din raionul economic din Decathlon, ci dintr-un magazin ceva mai scump, mai fiţos.
Concluzie şi preţ
2008 pleacã de la 11.237 euro cu TVA şi tichet Rabla pentru modelul pe care nu îl va cumpãra nimeni, şi ajunge la peste 20.000 pentru dotarea şi motorul de top. Maşina testatã a costat puţin peste 19.000 de euro, fiind realmente suficientã pentru ce pretenţii are modelul. Un alt detaliu legat de model este cã, dacã optezi pentru o motorizare mai mare, primeşti suspensie independentã spate, deci un comportament rutier mai plãcut.

 

Peugeot vrea sã te facã sã crezi cã acest model este mai matur decât cele ale concurenţei, cã ei se adreseazã atât tinerilor aventuroşi, cât şi taţilor cu 3 copii. Cred cã vor avea mai repede succes pe piaţa familiştilor, personalitatea maşinii se preteazã mai mult pe aşa ceva. Cât pentru tineri aventuroşi? Aşteptãm altã încarnare a 208-ului, cea cu GTI în coadã.

Comments

  1. […] putere (125 și 155 CP). Dieselurile din gamă sunt 1.6 HDi FAP (92 CP), testat de noi pe 301 și 2008 și 1.6 e-HDi FAP STT (115 CP). Toate motorizările respectă normele de poluare Euro […]

  2. […] şi design, maşina asta se bate cu exemplare brãzdate de unghiuri (Peugeot 2008) sau coafate cu bucle şi forme rotunde (Nissan Juke), singurul rival relativ banl fiind Opel […]