Test drive – Peugeot 301

Toatã Europa a luat la cunoştinţã existenţa mãrcii Dacia, iniţial în derâdere, mai apoi aparent îngrijoraţi de performanţele slabe ale mãrcii în ale siguranţei, ca acum majoritatea producãtorilor mari sã se zbatã pentru a prinde mãcar o parte din piaţa pe care o exploateazã autohtona cu atâta uşurinţã. Sãptãmâna asta am avut ocazia sã conducem modelul pe care Peugeot îl aruncã în ring, 301. Dezvoltat pe o platformã comunã cu Citroen C-Elysee, Peugeot se vrea o variantã mai stilatã, mai atrãgãtoare, cumva mai sus pe scara socialã decât Dacia Logan, fiind totuşi destul de apropiatã ca şi preţ pentru a putea fi luat în considerare. Noi am dedus urmãtoarele:

Design
Franţuzii au fãcut întotdeauna maşini frumoase, iar 301 are o familie mare din care sã îşi tragã genetica. Regãsim linii de la 208, 308 şi 508, dar poţi spune de asemeni cã modelul are o identitate proprie. Leul a rãmas pe capotã, numele mãrcii se regãseşte ca pe toate exemplarele noi chiar în fruntea grilei. Din faţã nu ai cum sã confunzi apartenenţa la specie. Din pãcate, imediat ce treci de stâlpul A, dai de un model foarte bine proporţionat, dar neexpresiv. Nu existã elemente care sã te incite sau sã îţi provoace retina, ci doar o formã care sã permitã un volum maxim într-o amprentã pe şosea cât mai micã. Blocurile optice spate aduc din nou aminte de 208, dar în rest poţi trece foarte uşor pe lângã maşina asta pe stradã fãrã sã sesizezi cã fiinţeazã un automobil pe-acolo. In varianta de top Allure ai parte de roţi de aluminiu de 15 ţoli precum şi de inserţii cromate la nivelul geamurilor şi grilei radiatorului. Per total, este o apariţie plãcutã, dar în niciun caz impresionantã.

Motor, transmisie şi ţinutã de drum
Modelul testat a fost dotat cu motorul diesel de 1.6 litri (renumitul HDI) cuplat la o cutie manualã cu 5 trepte. Propulsorul este de foarte mult timp în depozitul francezilor, dar asta nu face decât ca acum sã fie dezvoltat foarte aproape de perfecţiune. Valorile de 92 de cai putere respectiv cuplul motor de 230 Nm nu spun toatã povestea; motorul este atât de elastic şi atât de uşor de exploatat încât te intrebi de ce l-au mai cuplat la o cutie de viteze.  Maşina este suficient de uşoarã încât impresia cu care rãmâi este cã Peugeot are o motorizare mai potentã decât Dacia, aleargã mai bine, te ajutã mai mult în depãşiri.
Cutia cu 5 rapoarte este etajata extrem de lung (100km/h in treapta a 2-a), ideal pentru un consum cât mai mic. Ambreiajul este cel tipic de Peugeot, moale, puţin vag, dar uşor de folosit. Levierul schimbãtorului în schimb este o reminiscenţã din anii ’70: cred cã doar pe Dacia 1310 am mai gãsit o cursã atât de lungã încât schimbatul treptelor sã necesite mişcare în cel puţin 3 articulaţii din care una sã fie umãrul. Nu e neapãrat un defect, dupã ce te obişnuieşti este foarte relaxant şi reconfortant de folosit, dar a reprezentat un şoc dupã orice altã maşinã modernã.
Direcţia este foarte uşoarã dar în acelaşi timp vagã; filtreazã toate imperfecţiunile carosabilului iar tu te vei gãsi de cele mai multe ori conducând cu 2 degete, foarte relaxat, fãrã mişcãri bruşte sau inutile. Suspensiile au fost cu siguranţã perfectate de compania RELAXA pentru cã nu seamãnã cu nicio altã maşinã pe care sã o fi condus pânã acum: este imposibil ca un set de arcuri sã filtreze chiar tot… şi totuşi cred cã ai avea nevoie de un câmp minat pentru a te simţi inconfortabil în 301. Am scris despre Passat şi Octavia cã sunt foarte confortabile, dar Peugeot este în altã ligã pur şi simplu. Imi imaginez cã este tipul de maşinã pe care o cumperi dacã suferi de durere de tip talamic.
Efectul secundar al calitãţii confortului la rulare este incapacitatea automobilului de a lua vreun viraj fãrã a produce tangaj. Pe bune, maşina asta ştie sã meargã lin, dar nu o provoca pe viraje, vei fi extrem de dezamagit şi probabil vei dezvolta o senzaţie pregnantã de rãu de maşinã. Nu, pleacã de acasã cu o marjã de eroare puţin mai mare, nu te grãbi şi promit cã vei ajunge la destinaţie mai relaxat decât ai plecat. Din puntul de vedere al manvrabilitãţii, Logan bate 301 la dinamicã, dar 301 şterge pe jos cu românul la capitolul confort.
Ultimul detaliu legat de cum se conduce acest automobil este consumul: unul demn de un portofel românesc şi anume 3.8 litri la 100 km parcurşi în afara localitãţii, în timp ce oraşul îţi mãnâncã maxim 6 litri dacã eşti decent cu acceleraţia.
Dotãri şi tehnologie
In primul rând interiorul are un aer ceva mai stilat decât al concurentului autohton. Apoi, materialele folosite sunt o idee mai plãcute la atingere, liniile ceva mai interesante, ceva mai multe detalii care sã te bucure zi de zi, dar existã un numãr finit de feluri în care poţi aşeza un numãr limitat de butoane. Astfel, lãsãm la aprecierea fiecãruia sã decidã dacã un touchscreen (Dacia) este mai util decât 10 butoane adunate pe o consola (Peugeot). Volanul este îmbrãcat în piele, sistemul audio este dotat cu 4 boxe şi compatibil Bluetooth, AUX şi MP3, aerul condiţionat este electronic (nu climã, ci un mod mai fiţos de a spune cã ai aer condiţionat), geamurile sunt electrice şi se controleazã de pe consola centralã (pentru cei care criticau Dacia, na poftim!), existã o cotierã pe care sã îţi relaxezi cotul între exerciţiile fizice presupuse de schimbul de viteze, existã atât lumini de ceaţã cât şi lumini de zi, iar bancheta spate este rabatabilã fracţionat.
De menţionat este şi faptul cã 301 este foarte încãpãtor la interior (un pasager de 1.90 cãlãtoreşte fãrã probleme în spatele şoferului cu aceeaşi înãlţime), scaunele sunt construite pentru drumuri lungi fãrã dureri, iar portbagajul este suficient de încãpãtor încât sã pleci cu familia la mare 2 sãptãmâni conform expresiei “cu cãţel, purcel etc”.
Nu în ultimul rând, existã un sistem decuplabil de control al tracţiunii şi suficiente airbag-uri încât sã nu ai impresia cã te plimbi într-o cutie metalicã pe roţi. Vom vedea ce cor avea de spus şi cei de la EURONCAP despre siguranţa modelului.

Cocluzii şi preţ
Peugeot 301 este un concurent veritabil pentru Logan şi unul care oferã într-adevãr ceva diferit faţã de acesta: confort inegalabil. Poate cã şi motorul HDI ar putea reprezenta un argument, dar dCI-ul românesc se gãseşte mai nou şi pe Mercedes. Design-ul este din nou material de discuţie, fiecare decide pentru el care e mai arãtoasã sau, din contrã, mai discretã. Sunt de pãrere cã franţuzoaica se preteazã mult mai bine unui public trecut de prima tinereţe, public care nu doreşte sã alerge din A în B, ci sã ajungã cât mai lejer la destinaţie.

Preţul pentru modelul testat a fost de 14.300 de euro, cu aproape 2000 de euro mai scump decât un Logan echipat marginl mai bine. Depinde de fiecare dacã salteaua supremã meritã aceastã sumã de bani peste ceea ce rãmâne în continuare cea mai bunã alegere, cel mai bun compromis, Dacia. 



Comments

  1. […] de putere (125 și 155 CP). Dieselurile din gamă sunt 1.6 HDi FAP (92 CP), testat de noi pe 301 și 2008 și 1.6 e-HDi FAP STT (115 CP). Toate motorizările respectă normele de poluare Euro […]