Test Drive – Peugeot 508 facelift

Tocmai ai început sã citeşti un articol despre o maşinã pe lângã care treci zilnic nepãsãtor, pe care o pierzi în parcarea de la supermarket, pe care nimeni nu ţi-ar recomanda-o probabil ca primã opţiune la întrebarea “ce automobil sã îmi iau de atâţia bani?” Tocmai de-asta, Peugeot vine cu un facelift pentru modelul 508, facelift pe care noi l-am supus unui amplu si exhaustiv test-drive (am plecat 4 persoane cu tot cu bagaje, ca românul, la mare). Asta am descoperit.

Primul lucru, ca de fiecare datã, este aspectul. Nu-i rau! Din punctul meu de vedere, doar Mazda 6 poate emite pretenţii de frumuseţe în faţa 508-ului, restul concurenţilor fiind doar raţuşte urâţele. Te sfãtuiesc sã alegi opţiunea farurilor FULL-LED, nu doar pentru cã sunt excepţionale din punct de vedere tehnic, ci şi pentru cã oferã un plus de prestanţã pe şosea. Hai sã-ţi traduc: alţi participanţi la trafic se feresc din calea ta datoritã farurilor. Apropo, ele vin cu fazã lungã automatã, sunt adaptive, iar în afarã de a-ţi monta o nocturna de stadion pe radiator, nu cred cã ai cum sã luminezi mai bine asfaltul.

Silueta maşinii este mai de grabã elegantã, culorile închise potrivindu-se mai bine. Roţile de dimensiuni generoase (19 ţoli) se încadreazã perfect, dar sunt oarecum obligatorii dacã nu vrei sã cumperi o maşinã care sã parã cã are cauciucuri de trotinetã. Spatele ne-a dezamãgit puţin pentru cã îşi aratã vârsta. Nu numai atât, desenul aparte al capacului portbagajului i-a determinat pe ingineri sã conceapã o formã neregulatã pentru acesta. Atât de neregulatã este aceastã formã încât s-ar putea ca valizele tradiţionale sã nu încapã aşa cum ţi-ai imagina. Nu în ultimul rând, volumul portbagajului dezamãgeste, fiind mai mic decat majoritatea concurenţilor direcţi.

Motorizarea pe care noi am testat-o şi pe care vã sfãtuim sã o alegeţi este cea de 2 litri diesel Blue HDI de 180 de cai putere si 400Nm cuplu motor, cuplatã la o cutie automatã cu 6 rapoarte. Nu este o exagerare când vã scriu cã aceastã combinaţie reprezinã una dintre cele mai fericite varinate din toatã piaţa, indiferent de segment. Vorba aia: se potriveşte mãnuşã pe caracterul maşinii. Adaugã la acest fapt un consum minuscul relativ la putere, de doar 5,5 litri in regim mixt şi vei înţelege de ce un 508 astfel echipat nu e de lepãdat.

Lucruri bune se întâmplã şi cu şasiul. Oraşul, cel plin de gropi, borduri şi linii de tramvai, reprezintã o provocare doar din punctul de vedere al parcãrilor. Maşina are un gabarit mare, camera pentru mers cu spatele este ceva mai proastã decât primele camere VGA montate pe telefoane, iar senzorii de parcare nu sunt printre cei mai exacţi. Cu alte cuvinte, te vei chinui daca nu ai ceva talent. Pe de altã parte, nu auzi mai nimic de afarã, suspensia şi direcţia filtreazã tot, comenzile sunt uşoare, iar experienţa este una de relaxare totalã. La drum întins şi pe autostradã, fixezi pilotul automat pe o vitezã oarecare şi uiţi de tine. Din nou trebuie sã remarc faptul cã 508-ul nu bate doar concurenţa directã (Passat, Insignia, Avensis etc), ci la nivel de confort este deasupra BMW seria 3 sau Audi A4.

Drumurile virajate, acolo unde limitele acestui segment devin evidente imediat ce forţezi puţin, scot la ivealã un ansamblu bine pus la punct. Maşina nu îşi aratã masa de 1600 de kilograme. Chiar dacã se înclinã pe ici pe colo, nimic nu este dramatic. Dincolo de limitã, aşa cum era de aşteptat, te întâlneşti cu un comportament subvirator, DAR! ţine-o la 95% din limitã şi este tipul de automobil care îţi pune zâmbetul pe faţã. Aici s-ar putea ca Ford Mondeo sã ofere ceva mai multã sportivitate, dar 508 nu este departe deloc. Restul reprezentanţilor rãmân în urmã în zgomot de cauciucuri torturate. Ca sã vã faceţi o idee despre cum se simte din spatele volanului vã spun aşa: un VW Passat la volanul cãruia pui o frânã puternicã de la 50km/h pânã la 0, odatã ajuns la 0, are recul, simte nevoia de a se “aşeza”. Aceeaşi poveste îţi este “relatatã” de majoritatea concurenţilor. 508-ul nu are nevoie de aceastã marjã de tangaj, se înscrie pe trasã din prima. Trebuie doar sã ai bun simţ, sã nu te comporţi ca la volanul unei Skoda Octavia VRS pentru a nu fi dezamãgit. Nu, acelaşi stil relaxat-sportiv te va satisface mai tare într-un Peugeot decât într-un teuton.

Dotãrile standard depind evident de nivelul de echipare. Maşina testatã a fost un “ins mediocru”, dar foarte bine aranjat Allure. Ai tot timpul sã te joci cu: senzori de ploaie şi luminã, faruri cu funcţie de virare, senzori pentru unghiul mort, sistem audio performat, cuplat bineînţeles la un sistem de info-tainment cu touchscreen, mai multe moduri de rulare (printre care si unul pentru zãpadã) şi, peste toate astea, beneficiezi de un ambient plãcut.

Pentru cã francezii sunt francezi, însã, existã câteva lucruri care ne deranjeazã din cauza faptului cã ar fi putut fi gândite mai bine, dar cuiva i-a fost lene: suportul de pahare îţi va rãsturna cafeaua încinsã pe bord. Dacã nu o va face, oricum te va împiedica sã ajungi la butoanele sistemului de navigaţie. Da, da, acelaşi sistem care funcţioneazã foarte bine fãrã 432 de butoane pe alte modele Peugeot (208, 2008 sau 308) aici are brusc nevoie de manivele şi rotiţe. Desigur, cele de pe bord nu au fost suficiente, ţi-au pus 325 de butoane şi pe volan, toate de aceeaşi texturã, în aşa fel încât sã trebuiascã sã iei privirea din parbriz pentru a citi ce scrie pe butoane. Cea mai tare inutilitate o gãsim însã pe consola centralã: un compartiment foarte frumos desenat şi lucrat inginereşte, cu oblon cu tot, în care nu încape nimic (dar nimic!). Peugeot, unde v-a fost capul?!

Revenind la lucruri ceva mai bune, îţi spun cã poţi ierta micile defecte imediat ce posteriorul tãu realizeazã cã şade pe unele dintre cele mai bune scaune din industrie. Nu prea vorbeste lumea de scaune in testele auto, dar gândeşte-te aşa: oricum ar fi, bunã sau rea, în maşinã tot în/pe scaun stai. La capitolul acesta sunt mari branduri de automobile de lux care ar putea lua lecţii de la 508. Dacã îţi spun cã şi bancheta este extrem de bine desenatã, iar podeaua nu are un tunel central permiţându-ţi sã duci realmente 3 persoane în spate (pe bune, nu doi oameni şi jumãtate), atunci Peugeot face din ce în ce mai mult sens.

Ca pentru orice erou, existã însã un tendon ce-l face sã şchioapete… Preţul. De acord, maşina se încadreazã pe la jumãtatea segmentului la capitolul bani, dar niciodatã un Peugeot care costã cât un Passat (sau mai grav, puţin mai mult decât o Skoda Superb) nu se va vinde bine. Maşina testatã de noi se ridica la suma de 32.500 de euro fãrã o parte din opţionale, lucru care, din punctul nostru de vedere, trage maşina în jos… mult…

Concluzia este foarte simpla: Peugeot 508 facelift meritã cumpãrat cu motorul diesel de 2 litri, cuplat la cutia automata cu 6 rapoarte, dotat cât mai bine şi cu o reducere substanţialã oferitã de dealer. Dacã nu se întâmplã asta, spuneţi-le cã mergeţi sã vã cumpãraţi Passat, va garantez cã va curge cu oferte. Sfatul şoferului de VW, situaţie în care mã gãsesc: faceţi în aşa fel încât sã cumpãraţi Peugeot-ul, nu veţi pierde nimic, ba din contrã… pistonaţi pentru oferte!

 

Galerie Foto AICI