Test drive – Peugeot 508

De foarte puține ori s-a întâmplat ca Bogdan să-și dorească un test atât de mult. Ceea ce m-a suprins la materialul de mai jos a fost cererea colegului meu, el schimbându-și pentru un moment ordinea priorităților. N-a mai vrut catralioane de cai putere, n-a mai vrut tracțiune spate și nici diferențial cu alunecare limitată. Pur și simplu a cerut o berlină de clasă medie. Probabil începe să-i fugă mintea la viața de familist. Cine știe, mâine-poimâine ne va prezenta un MPV diesel. Un al motiv ar mai fi pasiunea pe care a dezvoltat-o pentru acest segment, fiind un mândru posesor de Passat până când a suferit mici atacuri vasculare în momentul testului cu Mazda6. Cam asta ar fi povestea testului de mai jos, al cărui protagonist este Peugeot 508.

Lăsând la o parte motivele colegului meu, trebuie să le evidențiez și pe cele care m-au determinat pe mine să iau un 508 la test. În primul rând, în momentul lansării pe piață, limuzina din Hexagon a venit ca o alternativă pentru două automobile din gama Peugeot: 407 și 607. Așadar, francezii au încercat să doboare doi iepuri cu un singur glonț. Le-a ieșit? Aflați mai jos. Ar mai fi de adăugat și faptul că modelul va primi cât de curând un facelift, iar noi ne-am dorit să ne luăm un adio prematur cu un test (deocamdată nu a fost anunțat niciun facelift, dar ați paria contra noastră?)

Având în vedere că mai sus am adus în discuție schimbarea la față, probabil vă întrebați ce nu ne-a plăcut la design-ul acestui model. Ei bine, ne-a plăcut! Chiar mult! 508-ul a abandonat jenanta gură a radiatorului pe care o tot montau francezii și a adoptat un stil mai matur, chiar office. Iar dacă îți comanzi mașina în culoarea neagră, plus câteva opționale ce țin de aspect, te alegi cu o limuzină respectabilă, ce uneori întoarce capete pe stradă. Din păcate, acest lucru se întâmplă destul de rar, în special datorită celor 3 ani petrecuți deja pe piață. Cu toate astea, 508 nu e o mașină de ignorat. Liniile caroseriei, deși sunt simple, reușesc să creeze impresia unui automobil solid, teutonish. Iar soluția găsită de francezi pentru bara spate … este cel puțin interesantă. Efectul creat de mascarea acesteia, fără să fie nevoie de scoaterea în relief, este foarte foarte atractiv, mai ales cu stopurile ce mimează zgârietura unui leu. Nice one, Peugeot!

După ce am admirat puțin exteriorul, a venit vremea să ne urcăm la volan. Încă o dată, Peugeot a reușit să ne surprindă. Ambianța interioară pare desprinsă dintr-o ramură “Individual” a mărcii franceze, dacă-mi permiteți asocierea cu marca preferată a românului. Habitaclul 508-ului este extrem de luminos, asigurând în același timp o vizibilitate foarte bună, în special pentru șofer.

Din punct de vedere al tehnologiei disponibile la bord, nu cred că pot să emit vreo plângere. În ciuda crizei cronicizate prin care trece constructorul din Sochaux, nu s-a făcut rabat la materiale de calitate sau la gadgeturile atât de apreciate în ultima perioadă. Echiparea Allure ne-a pus la dispoziție navigație, conexiuni USB, Aux și Bluetooth, climatizare pe patru zone, scaune încălzite, heads-up display !!!, faruri adaptive cu Xenon, LED pentru lumina de zi și fază lungă adaptivă, cruise control și în cele din urmă, o tehnologie care câștigă foarte rapid teren, asistența la parcare cu măsurarea distanțelor. Care s-a dovedit chiar utilă în unele situații.

Alte aspecte demne de luat în seamă în habitaclul 508-ului sunt confortul, care deși nu se ridică la nivelul C5-ului cu suspensie pneumatică, reușește să aducă mașina la un nivel foarte apropiat de cel al competitorilor. Aș îndrăzni să spun că ai nevoie de un comparativ între Passat, Mazda6 și 508, ca să-ți dai seama ce și cum. Același algoritm e necesar și pentru determinarea silențiozității. Iar dacă te hotărăști să intri în vreo grupare mafiotă, ai suficient spațiu în portbagaj pentru doi contestatari. Dar ia aminte, n-a văzut nimeni mafiot cu Peugeot. Până acum.

Și acum partea interesantă. Am pornit mașina, am băgat-o în viteză (da, slavă Domnului, am mai găsit și noi o mașină de test cu transmisie manuală) și am pornit la drum. Ne-a luat mai puțin de 5 secunde să ghicim targetul acestui model, în special al versiunii testate de noi (1.6 THP Allure). Este vorba de oameni care apreciază rafinamentul și silențiozitatea, care au nevoie de un consum decent, dar care nu-s foarte interesați de putere. Nu că mașina n-ar avea, dar ideea stă cam așa. Ordinea priorităților în momentul setării acestei configurații (motor benzină THP 1.6 litri – cutie de viteze manuală) a fost clară: confort, consum, performanță.

Cei 156 CP deplasează mașina fără mari probleme, dar este nevoie de un regim de ture susținut pentru a scoate un condus mai dinamic, sacrificând în același timp consumul. Perechea transmisie manuală – tracțiune față, împreună cu motorul turboalimentat reușesc totuși să evidențieze un aspect foarte plăcut: distribuția maselor, avantajată de faptul că propulsorul de sub capotă nu cântărește catastrofal de mult (cum o fac unele HDI-uri), asigură un comportament dinamic surprinzător de plăcut. Cu toate astea, parcă e prea evident că motorul este orientat spre confort, iar etajarea cutiei la fel. În plus, 508-ul pierde în fața noastră capitolul consum, care a fost destul de greu de strunit. Ca să obținem un decent 7% în regim mixt a trebuit să renunțăm la tălpile noastre de plumb și să încălțăm balerini din puf de gâscă. Iar în oraș ne-am trezit că ne lipsește Start-Stop-ul. Nu fusese furat, ci n-a fost niciodată montat. Trist, aproape că simțeam benzina care se pierdea…

După cei 700 km parcurși cu mașina, am tras pe dreapta și ne-am apucat de calcule. Merită cei 30.008 euro (TVA inclus)? Păi, sincer să fiu, merită! Dar nu pentru mine. Nu pentru un public tânăr, ci mai degrabă pentru oamenii trecuți de 40 de ani. Ei vor aprecia confortul și silențiozitatea mașinii. Tatălui meu i-aș lua una. Exact în această echipare. Chiar și jantele de 18 inci merită învestiția, având în vedere că scot în evidență o siluetă avangardistă, tipică modelelor franțuzești.

În loc de concluzii, vă las o opinie personală, ușor subiectivă: mie nu-mi plăceau automobilele din Hexagon. Dețin unul și mi se pare cam zgomotos, are greierași, iar piesele te fac să plângi într-un stil catastrofal. Daaaaaar și e un mare dar, 508 a schimbat un pic situația. E mai bun, mai rafinat, mai stilat. Și toate astea înainte să vină pe piață facelift-ul. În plus, inscripția aia de sub capotă (THP) garantează că pe-acolo și-au aruncat un ochi Hans și Bastian, ambii motoriști la BMW. Așadar, 508 este un pachet interesant, care ar trebui să aducă Peugeot pe linia de plutire, cel puțin în segmentul lui. Dar mai are puțin de muncă înainte să se ridice la nivelul Passat-ului și al Mazdei 6.

Comments

  1. Anonymous says:

    Cel mai reusit model de serie de la peugeot.