Test drive – Renault Fluence 1.6 CVT

_DSC9541Model lansat “spectaculos” în anul 2009, Renault Fluence reprezintă înlocuitorul vechiului Renault Megane Sedan. Încă de la început au fost ațintiți mulți ochi spre el și după cum era de așteptat, a primit un facelift în anul 2012. Acest facelift este bazat pe conceptul DeZir și îi impune modelului o parte frontală impunătoare, ce sare în ochi de fiecare data îl vezi în trafic.

Acest aspect impunător este construit prin redesenarea spoilerului, sigla mărită și prezența luminilor de zi, cărora li se adaugă puține modificări mai mici, aproape imperceptibile.

Din păcate interiorul este acelaşi, acesta neprimind modificări majore. Însă nu este unul spartan, ci dimpotrivă, este unul cu aer oarecum tineresc, unul care nu te face sa te uiți ciudat dupa un drum lung petrecut la bord. Desigur, am văzut și interioare mai bune în segment. Dar na, aștia-s francezii …

La capitolul motorizări, Fluence vine cu două noi unități: un motor pe benzină 1.6 litri, 115 CP cuplat unei cutii CVT și un motor diesel de 1.6 litri și 130 CP. Se pare ca inginerii francezi au renuțat la echiparea acestui model cu motorul pe benzină de 2.0 litri și 140 CP, din motive destul de raționale: piața preferă downsizingul, fie că el presupune putere mai mică, fie că nu.

Ca și cutii de viteze disponibile, pe langă cea manuală, găsim noua cutie CVT XTRONIC ( spun ei că întrunește toate calitățile,precum: plăcere și confort la condus, dinamism și reactivitate, economie de carburant ) și cutia cu dublu-ambreiaj EDC (Efficient Dual Clutch). Uraaa pentru ultima, ne abținem de la comentarii pentru prima. O să aflați voi de ce.

Pentru testul de mai jos, am avut la dispoziție motorul pe benzină de 115 CP și noua cutie cu variație continuă a raportului de transmitere CVT X-Tronic. Pe cât de inteligent sună, pe atât de mult poate să complice lucrurile. Inutil.

La prima vedere, dacă nu observam sigla mărcii foarte pronunțată în partea frontală nu aș fi zis că am de-a face cu un Renault. Acest automobil te face să întorci capul cand te afli in trafic, caracterul puternic al automobilului fiind creionat de jantele pe 17 inch, luminile de zi și culoarea Brun Ivoire. Toate astea, desigur, dacă ai 40 de ani și lucrezi într-un mediu anost. După două secunde aruncate peste silueta mașinii, ne-am rugat tuturor sfinților să nu vedem vreodată o blasfemie gen Fluence RS. E ok Fluence ZEO, băieți, lăsați-o așa!

Odată urcați la bord, am observat că modelul era echipat cu tot ce îți trebuie, chiar și pentru cei mai mofturoși dintre noi. Desigur, ambalarea lasă un pic de dorit, dar nu din punct de vedere al materialelor, ci a ergonomiei și design-ului planșei de bord. Atmosfera din habitaclu te face să te gandești cu o dorință arzătoare la pornirea motorului și exploatarea plăcerilor oferite. Pardon, iar ne imaginam un RS … Clio-ul generației precedente, cel aspirat … știți voi …

Dotările opționale care mi-au sărit în ochi au fost: sistemul de navigație R-Link, tapițeria mixtă din textil și înlocuitor piele (sper c-ați remarcat sarcasmul), frâna de parcare electromecanică, sistemul de asistență la parcare, sistemul de monitorizare al presiunii in pneuri, volanul îmbrăcat în piele, aerul condiționat automat pe două zone, scaunele față încălzite, geamurile electrice, oglinzile electrice degivrante și rabatabile electric, cotiera față și spate.

Am dori să discutăm un pic despre R-Link, un sistem care a reușit să ne impresioneze foarte rapid. O viteză bună de procesare a datelor, grafică realistă și ușor de perceput de către ochiul uman, chiar dacă acesta este angajat în procesul de conducere a automobilului. Din păcate, ambele modalități de control ale sistemului sunt ușor deficitare, cel de pe consolă necesitând schimbarea focusului pe butoane, iar touch-ul R-Link fiind prea departe pentru a putea fi accesat în mers de majoritatea șoferilor. Păcat de interfață! Degeaba ai tehnologie, dacă e accesibilă deficitar. Părerea noastră …

Câteva sute de kilometri mai târziu, pot spune despre Fluence că are particularitățile unei ciocolate cu o mare concentrație de cacao. Știi că e ciocolată și ar trebui să fie dulce, dar de fapt îți lasă un gust ușor amărui. De ce asta?

Sistemul de direcție este confortabil la manevrele executate cu o viteză de deplasare mică, putând mișca volanul doar cu un deget, în cazul creșterii vitezei sistemul de direcție se întărește oferind un caracter de siguranță, dar dacă vorbim despre feedback, feeling și precizie … mai bine nu mai vorbim. E un sedan de clasă compactă, la ce ne-am aștepta?

Sistemul de iluminare cu Xenon oferă o vizibilitatea foarte bună pe timp de noapte sau iluminare insuficientă, însă doar pentru faza scurtă. Francezii s-au plictisit când au construit blocurile optice și pentru faza lungă au aruncat ce becuri au găsit printre baghetele de pe banc. S-a nimerit să fie bec halogen. Așa a rămas!

La capitolul sigurață nu am ce testa (și ne bucurăm pentru asta), dar avem încredere în experiența constructorului cu privire la producerea unor automobile sigure. Drept dovadă, încă din dotarea standard Fluence-ul este echipat cu: 6 airbag-uri, ABS, AFU și ESP.

Insonorizarea habitaclului este bună, conducătorul nefiind obligat să audă zgomotele deranjante din trafic sau motorul, care este foarte silențios până la aproximativ 3.000 de rpm, când începe să îți bâzâie în urechi cu vigoarea unui blender condus “blană”.

Și fiindcă a venit vorba de condus alert, haideți să discutăm principala problemă a mașinii. Chiar dacă am avut la dispoziție 115 CP, acest lucru nu a fost simțit in spatele volanului. Ne-am fi așteptat ca Fluence-ul să fie mai fâșneț, însă cutia CVT pur și simplu îl sufoca. De fiecare dată când a trebuit să efectuez o depășire, pe langă lag-ul pronunțat al accelerației, nu simțeam acea sigurață care să-mi acompanieze devansarea unui participant la trafic. Pentru a simți un pic mai bine puterea în cazul unei depășiri recomandăm folosirea programului manual de schimbare a “treptelor de viteză”, care se descurcă ceva mai bine. Poate că în teorie, eventual în oraș, cutia CVT te scapă de probleme, dar comportamentul ei dincolo de barierele urbane lasă de dorit. Mai ales că Toyota a început să prindă gustul dresării CVT-urilor, iar noua Corolla se anunță a fi extrem de bine setată … pentru o mașină cu transmisie CVT.

O calitate a acestui model este spațiul interior, acesta putând oferi o calatorie plăcută unui număr de 5 persoane, cele din față având și avantajul încălzirii în spătar. Scaunele sunt confortabile, nu creează probleme la drum lung, iar cele din față au un suport lateral destul de bun. Culoarea tapițeriei oferă un ambient plăcut interiorului chiar dacă nu aveam ca dotare pielea.

Portbagajul este foarte încăpător, având o capacitate de 530 de litri, însă deschiderea acestuia nu este foarte mare. În cazul în care dorești să transporti lucruri mai lungi, bancheta spate se poate rabata oferind un spațiu de încărcare generos. Cu toate acestea, nu regăsim o formă rectangulară, ci una greu de definit, îngustată serios de canapelele care nu continuă suprafața portbagajului atunci când sunt pliate.

Chiar dacă Renault Fluence este un automobil de familie, în care de cele mai multe ori pe locurile din spate sunt ocupate de copii, în situația în care vreodată îți va trece prin cap să conduci ca Schumacher, vei fi uimit de tăria cu care se încăpățâneazâ Fluence-ul să mențină trasa aleasă de tine. Nu spun acum ca se compară cu un automobil sport, Renault-ul  având un mai mult ca discret ruliu la abordarea mai agresivă a unor viraje, iar suspensia este îndreptată spre confort și nu spre sport.

Consumul de carburant specificat de producător, și anume 8,6 l/100 Km în regim urban, 5,1 l/100 Km în regim extraurban și 6,4 l/100 km în regim mixt reprezintă valori pe care nu le poți scoate niciodată pe drumurile din țara noastră. În timpul testului, mașina s-a dovedit a fi ceva mai setoasă, atingând chiar și 2 litri peste consumul preconizat de francezi.

Modelul testat era în echiparea Dynamique, având un preț de 21.000 euro, dar este oferit un discount care coboară prețul la valoarea de 19.400 euro, destul de mare, însă achitată cu plăcere de un fan al mărcii. Ca de obicei, Renault oferă un pachet onest, bine dotat și bine închegat, pentru o sumă acceptabilă. O mașină care fără îndoială se poate încadra pe broșurile pentru mașini de flotă. Cât despre noi, am fi ales tot varianta 1.6 benzină însă NU CUTIA CVT! Suficient de clar? NU CVT! Manuală, băi leneșilor!

 

Galerie foto Renault Fluence

Powered by yellowstore.ro

Comments

  1. […] nu stricã experienţa condusului, care nu pierde timp sau nu consumã combustibil aiurea (vezi cutia CVT Renault).  Pe de altã parte nu putem sã nu ne gândim la cât de bunã ar fi fost maşina asta cu o […]