Test Drive – Renault Megane RS Trophy 275

“Nu este fizic posibil sa pui pe şosea mai mult de 200 de cai putere prin intermediul punţii faţã”;replica unui mare clasic in viaţã, Jeremy Clarkson, rostita acum vreo 10 ani. De atunci, nu numai cã maşinile au cãpãtat chiar şi 300 de cai fãrã sã renunţe la propulsia faţã, dar inginerii au gãsit noi şi noi metode de a face din aceste automobile nişte corpuri pe care Newton nu le-a luat în considerare când a emis legile mecanicii. Dintre toate aceste “aşa ceva nu existã”, am reuşit sã punem mâna pe ‘a-mai-a-necuratului dintre ele: Renault Megane RS Trophy – foarte furioasã şi foarte galbenã!

Design-ul are la bazã un Renault Megane coupe ( a se citi hatchback in 3 uşi) pe care au fost adãugate cu nesaţ spoilere, praguri, centimetri în lãţime, roţi de 19 ţoli şi cauciucuri semislick, splitter pe bara faţã, difuzor pe bara spate şi mama tuturor eleroanelor pe lunetã, garnisite cu o evacuare (magneziu, 4kg) trapezoidala de la Akrapovic. Voiai sa nu ieşi în evidenţã? Ne pare rau, nu te uiţi la o maşinã discretã. Vrei sã mergi la bisericã? Cumpãrã-ţi altceva, nu cumva sã iasã preoţii sã te-mproaşte cu agheasmã. Asta este maşina care, odata materializatã intr-o oglindã retrovizoare, va determina antemergãtorul sã-ţi facã loc instant. De ce va plictisesc eu cu vorbe? Aruncaţi ochii pe poze!

Interiorul are la bazã acelasi simplu Megane, dar şi aici lucrurile au mers foarte departe: acum instrumentarul de bord are un MAARE turometru galben, volanul este învelit în alcantara (nu aluncã deloc în palme), schimãtorul de viteze are o mãciuca sfericã din aliaj, decorul bordului imitã fibra de carbon, iar pedalierul este din aluminiu. Vrei ceva mai mult de atât? Noi te sfãtuim sã nu ratezi bifa din dreptul scaunelor scoica Recaro, sunt excelente, cu o singura exceptie (revin mai jos). Maşina este dotatã standard cu senzori de ploaie, luminã, climã pe douã zone, pilot automat, un sistem audio decent, dar din nou, suntem de pãrere cã nu ai voie sã ratezi sistemul de navigaţie R-Link si display-ul sport. Acesta îţi va oferi informaţii despre forţele G pe care le generezi pe cele 2 axe, timpii pe circuit, temperatura pentru ulei, apa, deci tot felul de informaţii total nefolositoare in lumea realã (nu te vei opri pentru cã a crescut temperatura la apã cu 3 grade) dar atât de in temã cu maşina!

Sfatul nostru este sã nu te complici cu trapa panoramica, nu işi are locul pe un astfel de bolid. Sistemul audio poate rãmâne cel standard, oricum vei asculta bolboroselile evacuãrii, nu pe cele ale boxelor.

Hai sã fim sinceri, nu te intereseazã nici cum aratã, nici ce electronicã are la interior. Citeşti articolul ãsta pentru cã vrei sã afli dacã se poate conduce o maşinã cu 275 de cai pe puntea faţã. Da, da, Renault s-a uitat la concurenţã şi a spus cã valoarea cheie este de 275. Cuplu motor? Citez de pe site-ul oficial Renault: Necomunicat. In viaţa realã? Un milion de Newtoni*metru (330). Maşina asta trage de parcã pe evacuarea aia imensa ar creşte cel puţin doua hectare de ardei iuţi. Timpul pânã la prima sutã de kilometri la orã este de pânã în 6 secunde în condiţiile in care vitezele sunt schimbate manual. DA! Renault te lasã pe tine, şoferule, sã te descurci cu 3 pedale şi 6 trepte. Cutia este impecabilã, precisã, are nevoie de forţã pentru a fi actionata, ambreiajul este dur şi te va face sã suferi de crampe în gamba stângã, direcţia este grea, extrem de rapidã şi exactã, iar pedala de frânã poate fi modulatã la milimetru. Limba românã acum: Maşina este extraordinara!

Mai vrei? Mai avem! Iţi povesteam despre puterea prea multa pe puntea faţã. Vezi tu, RS Trophy are în dotare un diferenţial cu alunecare limitatã. Dacã la o maşinã oarecare intr-un viraj abordat viguros, roata faţã de pe interior se invârte in gol, fãcând ca automobilul sã intre în subvirare, aici diferenţialul face ca roţile sã fie blocate la aceeaşi vitezã, sau, mai mult, ca roata din exterior sã se învârtã la o vitezã mai mare. Dacã vrei, este ceva similar şenilelor de tanc: învârţi mai tare şenila dreaptã, tancul merge spre stânga. Asta se traduce prin viteze incredibile pe viraje şi nevoia de a reînvâţa sã mergi tare. Acum trebuie sã ţii acceleraţia apãsatã de-a lungul întregului viraj, nu doar dupã apex.

Bineînţeles, la experienţa condusului (sau pilotatului) contribuie şasiul CUP, cu ale sale suspensii ferme, ce determinã roata spate de pe interiorul virajului sã se ridice de pe asfalt când şi când. Toatã nebunia este sub controlul frânelor BREMBO de dimensiuni uriaşe, care şi-ar gãsi locul şi pe o locomotivã, fãrã a fi depãşite.

Totul la maşina asta este gândit pentru a te determina sã conduci ca un apucat, ca un dement scãpat de cãmaşa cu mâneci lungi, ajutându-te inclusiv cu un sistem de control al tracţiunii atât de permisiv încât inclusiv cu el pornit, RS pleacã de fund pe viraje dacã iei piciorul de pe acceleraţie sau o întãrâţi puţin cu piciorul stâng pe frânã.

Dupã 1500 de kilometri la bordul sau, am ajuns la concluzia cã Megane Trophy RS este cel puţin la fel de rapid in lumea realã precum un BMW M4 (în mâinile unui şofer experimentat/nebun). Noi am reuşit sã îi gãsim un singur defect: vrea tot timpul sã meargã tare, nu ştie delicat, nu vrea încet! Ne-a dus norocul pe Transalpina, unde 95% din carosabil este impecabil. Restul de 5% impreunã cu scaunele alea minunate, suspensia rigida si ambreiajul sport ne-au fãcut serios sã ne gândim sã ne apucãm de fumat!

Nu este o masinã de zi cu zi decât dacã ai nervii tari. Nu este o maşinã rapidã decât dacã te pricepi la volan. Nu este o maşinã de fiţe, nu este o maşinã practicã, este pur şi simplu cea mai periculoasã jucãrie pe care mi-a fost dat sã pun mâna. La preţuri începând cu 25.600 euro, iţi garantez cã îţi vei recupera fiecare eurocent în satisfacţia condusului. Suntem atât de convinşi cã maşina asta este excepţionalã încât unul dintre oamenii din echipã încã încearcã sã gãseascã un exemplar de vânzare!

 

Galerie foto Renault Megane RS Trophy