Test Drive – Renault Megane Sport Tourer GT-Line

In urmă cu mai bine de o lună am primit la test noul Megane Sport Tourer GT Line. Recunosc, în seara în care am plecat să luam maşina nu am fost deloc entuziasmată, ştiind că urmează să conducem o maşină estate, poate mult prea voluminoasă pentru gusturile unui tânar de 23 de primăveri.

Dimineaţă am descoperit că, desi maşina are o lungime considerabilă (4559 mm), arată foarte bine în hăinuţele GT Line. Barele satinate de pe pavilion, spoilerele agresive, pragurile joase, farurile de zi LED împreună cu faţa „încruntată” a maşinii aduc nota de sportivitate care m-a facut să mă razgândesc şi să apreciez compania franţuzoacei care avea să ne acompanieze în weekend-ul respectiv. Pentru a ne bucura de spaţiul remarcabil al maşinii, am încarcat portbagajul de 524 litri cu bagajele a patru persoane şi am plecat la ski în Voineasa. De menţionat ar fi faptul că dacă am fi renunţat la doi pasageri şi am fi rabatat bachetele, am fi avut nu mai putin de 1600 litri spaţiu de depozitare.

Odată ajuns în interiorul maşinii, nu poţi să nu remarci scaunele sport care, în mod uimitor, sunt şi foarte confortabile, te ţin bine pe curbe şi nu îţi dau dureri de spate la drum lung, sunt reglabile logitudinal, iar scaunul soferului este reglabil şi pe înalţime. Nu ar fi stricat un reglaj lombar, pentru mine cel putin, dar deja devin pretenţioasă. Am simţit, însa, lipsa scaunelor încalzite la modelul testat. Lăsând mofturile, Megane-ul nostru ne-a oferit confortul de care aveam nevoie: cotiera cu spaţiu de depozitare dintre scaunele din faţă, volanul sport îmbracat în piele, tetierele reglabile pe înaltime, aerul condiţionat cu reglare automată pe doua zone, geamuri fata/spate electrice, iluminare în portierele din faţă şi oglinzile retrovizoare reglabile şi rabatable electric. Nu putem ignora Radio CD-ul MP3 cu 4 boxe, Bluetooth, Audio connection box-ul şi comenzile de pe volan.

Iese în evidenţă  sistemul multimedia R-Link de la Renault amplasat în zona centrală a consolei. Acesta are ecran tactil, funcţie vocală pentru apleare telefonică şi introducere destinaţie şi afişează înformatiile despre starea autovehiculului. Mutându-ne privirea mai sus, vom observa, sub oglinda retrovizoare sistemul Visio care detecteaza benzile de mers cu ajutorul unei camere video şi ne avertizează atunci când depăşim banda de mers fără să semnalizăm.  Pe timp de noapte, acest sistem comandă reglarea fazei luminilor, detectând farurile celorlalte maşini. Cu ajutorul lui nu mai trebuie să muţi singur, manual, de pe fază lungă pe fază scurtă pentru a nu-i orbi pe ceilalţi participanţi la trafic. Nu e tocmai cel mai rafinat sistem, dar salutãm încercarea Renault. Daca tot am ajuns în zona apropiata plafonului, pe modelul testat de noi a existat o dotare pe care TREBUIE să o iei dacă îţi cumperi maşina asta: trapa panoramică cu acţionare electrică. În felul ãsta te poţi bucura de luminozitate în habitaclu, dar şi de aer atunci când alegi să mergi cu trapa deschisă.

La capitolul siguranţă şi tehnologie, maşina testată stă bine, avand: ABS, limitator de viteză şi pilot automat, asistenţă la franarea de urgenţă, sistem Start&Stop şi de recuperare a energiei la franare, centură  de siguranţă spate în trei puncte cu limitator de efort, sistem de asistenţă la parcare cu senzori faţa-spate (optionali), cameră video pentru mers înapoi (optională), funţie Hill Start Assist (opţională), frână de parcare asistată (optională) şi, bineînţeles, airbag-uri frontale şi laterale faţă şi airbag-uri pentru cap pentru toţi pasagerii. Din lista de opţionale mai poţi alege şi plasele pentru portbagaj, dar şi senzorii de lumină şi ploaie.

Sperând că nu te-am plictisit înşiruindu-ţi toate dotârile astea, ci, din contră, te-am facut să îti imaginezi cum te bucuri de ele la volanul Sport Tourer-ului, ajung şi la partea mai interesantă şi, probabil, mult asteptată: motorul.  Meganul în cauză vine în 5 variante de motorizare: două pe benzină şi trei pe motorină. Motoarele pe benzina sunt ambele de 1, 2 litri turbo şi 130 CP, unul având cutie de viteze automată, celãlalt manuală cu 6+1 trepte. Cât despre diesel-uri, aici poti opta între două motoare de 1,5 litri şi 110 CP (diferenţa dintre ele fiind cutia de viteze manuală respectiv automată) şi a treia variantă, motorul de 1,6 litri care dezvoltă 130 CP.

Modelul testat de noi a fost cel pe benzină, cutie manuală. Cu siguranţă vei crede că maşina asta nu poate oferi nimic spectaculos, fie ea si GT Line, atâta timp cat are un motor atât de mic, de 1.2 litri şi numai 130 CP, însa te înseli. Datorită şasiului sport preluat de pe Megane RS, Tourer-ul acesta stă atât de bine pe curbe, încat cu greu te poţi stăpâni să nu încalci limitele de viteză sau ale bunului simţ. Direcţia e fantastică! Suspensiile şi frânele sunt din cu totul alt segment (mult superior rivalilor direcţi), iar singurul element care îţi readuce aminte cã nu eşti într-un model Renault Sport este exact motorul lãudat mai sus. Chiar şi aşa, nu simţi nicio clipă că sub capotă se află un propulsor atat de mic, am depăşit maşini mai puternice pe drumul către Voineasa, spre uimirea lui Bogdan, care a fost convins tot drumul că motorul este unul de 1,6 litri turbo. Consumul urban declarat este de 6,7 l/100km,  cel extraurban de 4,6 l/100km, iar cel mixt de 5,4 l/100km. Nu o sa îţi spun cifre exacte pentru consumul înregistrat de noi, voi spune doar că am consumat putin mai mult decât în datele oficiale, precizând că am mers şi pe uscat, şi pe ploaie, şi pe zâpadă.

În fine, ajungem şi la preţ. Nici de data aceasta, Megane Sport Tourer GT Line nu înceteaza din a ne uimi. Modelul testat pleacă de la 17 500 euro şi ajunge pe la 19 500 cu toate dotările.  Nu te aşteptai, asa-i?

Pentru mine maşina asta a fost o adevarată surpriză, am renunţat şi la ski pentru a merge mai mult cu ea pe drumuri virajate. Este tipul de automobil care te determinã sã-ţi priveşti maşina ca pe un prieten, nu ca pe un cuptor cu microunde (vezi VW Passat sau Hyundai i20), tipul de maşinã care îţi aduce zâmbetul pe faţã într-un mod bezmetic, dar familist. Ce mai, este ideală pentru un tânăr familist care are nevoie şi de ceva spaţiu pentru transportarea căruciorul copilului, dar vrea şi sportivitate, aşa… ca să nu ducă dorul vietii de tânăr burlac.

 

Galerie foto Renault Megane Sport Tourer GT Line