Test-drive SEAT LEON FR

Tindem sã credem cã fiecare îşi cumpãrã maşina în funcţie de necesitãţi: fie cã vei conduce în oraş şi nu prea te descurci cu parcatul şi consideri cã un MINI ar fi ideal, fie cã ai 3 câini ciobãneşti şi o cabanã la munte, caz în care un Nissan Navara devine brusc foarte interesant sau… poate faci parte dintre acei câţiva corporatişti tineri de succes iar un BMW seria 3se muleazã perfect cu personalitatea ta.
Pentru cei care se regãsesc în cele enumerate mai sus, aflaţi cã existã o anumitã clasã de maşini care vrea sã le facã pe toate bine: hatchback-ul, o maşinã pentru omul de rând, pentru omul care trebuie sã facã un credit şi sacrificii pentru acel automobil, care probabil nu va avea şansa sã procure un alt automobil în urmãtorii 5 ani dupã achiziţia acestuia, deci va trebui sã se descurce zi de zi cu acest hatch. Corespunzãtor, maşina va trebui sã facã totul bine zi de zi, fãrã sã se plângã, iar în capul tuturor se aflã cu sigurnţã VW Golf.
Nu voi bate câmpii, neamţul este excepţional în toate capitolele, cu excepţia unuia: reprezintã un momnument ridicat plictiselii. Când citeşti broşura totul este perfect, dar nu vei simţi niciodatã un fior la vederea unuia pe stradã (dacã se mai şi prezintã în culoarea gri-şobolan s-a terminat…). Am lungit-o destul, este cazul sã faceţi cunoştinţã cu fratele mai latin, mai bronzat, mai lucrat la salã şi mult, mult mai atrãgãtor: SEAT LEON FR. Am vrut sã vedem dacã se ridicã la nivelul mai-sus-lãudatului aşa cã am testat maşina pe 500 de kilometri de şosele autohtone, asta am dedus…
Design

Aşa cum aminteam mai sus, maşina testatã s-a prezentat cu hainele tinereşti FR în culoarea opţionalã “Montsant Red” încãlţatã cu jantele de 18 ţoli “Performance”. Traducere? Aratã furios, aratã gata de prostii, aratã pregãtit de o probã de vitezã în coastã. Pot sã vã descriu linii şi umbre ale caroseriei, dar cred cã mai uşor ar fi sã vã uitaţi la pozele adiacente şi sã aveţi în minte cã oriunde am oprit maşina asta, am atras priviri. Cât timp am parcat-o în Bucureşti (Grozãveşti), în Braşov, în Poiana Braşov, în Vãlenii de Munte a fost peste tot fotografiatã, a fost peste tot arãtatã cu degetul.
Sfatul pe care vi-l dãm cu toatã inima este sã optaţi pentru echiparea FR, chiar dacã acum nu mai este vorba de motoare de peste 200 de cai ci doar de o linie de dotãri, s-a pãstrat efervescenţa modelelor anterioare (în plus, dacã îţi cumperi modelul standard iar la semafor se va opri vreodatã lângã tine un FR, îţi vei blestema zilele… ţii minte? E o maşinã cu care trebuie sã trãieşti mult timp).
Alte elemente care sã bucure retina sunt farurile şi stopurile full-LED (da, da, inclusiv fazã lungã şi scurtã, Leon-ul este primul din clasa asta care oferã o asemenea dotare), grilele faţã de dimensiuni generoase sau evacuarea dublã de inox spate.
Pãrerea mea este cã Seat a reuşit sã deseneze cel mai frumos hatchback pe care îl poţi cumpãra acum la un preţ rezonabil (cam cât de mult seamãnã cu Audi A3, o maşinã de 2 ori mai scumpã?)

Motor şi transmisie

Modelul testat a fost echipat cu propulsorul de 1.4 litri turbo benzinã ce dezvoltã 122 de cai putere respectiv 200Nm cuplu motor. S-ar putea sã vi se parã nu foarte mult, dar inginerii (nemţi) au fost ingenioşi, turbina îşi face simţitã prezenţa încã de la 1500 de ture pe minut, moment în care dispui de cuplul maxim.
 Cu alte cuvinte, maşina trage foarte tare, cuplul motor este “indicele de mãsurã” care te propteşte în scaun, caii putere sunt cei care îţi dau viteza maximã, iar datoritã cutiei etajate scurt pentru prima treaptã, vei putea circula de la 20 la 100 de kilometri la orã în treapta a doua.  Chiar dacã va trbui sã retrogradezi pentru depãşiri pe distanţe scurte, am simţit rar nevoia unui propulsor mai mare. Un alt avantaj al unui motor de cilindree micã supraalimentat este faptul cã în treapta a 6-a la viteze de autostradã nu te foloseşti de turbinã, iar consumul de combustibil este unul decent (5.5-6 litri la sutã). Dacã tot am adus aminte de consum, cel combinat înregistrat de noi pe parcursul întregului test  a fost de 8 litri la sutã dar trebuie menţionat faptul cã nu am scos  turbina din culoarea “roşie”… şi nici frânele de altfel, voi reveni cu detalii mai jos, iar sistemul start-stop nu prea a contat, nu prea sunt semafoare în afara oraşului.
Dupã foarte mult timp am avut ocazia sã conducem o maşinã cu cutie manualã cu o cursã scurtã a levierului, cu pedalier plasat ideal pentru heel-and-toe, o adevãratã plãcere în exploatare. Am totuşi o pãrere de rãu: noi am dus maşina pe DN1A Cheia – Sãcele, unde în Leon 1.4 nu prea ai nvoie de mai mult de treapta a doua, de câteva ori treapta a treia. Poate un drum mai solicitant pentru cutie ar fi fost DN13 Braşov – Sighişoara, unde virajele sunt mai largi, iar vitezele de exploatare mai mari. Pentru oraş sunt suficiente primele 3 trepte din cutie, consumul va rãmâne scãzut fãrã a fi nvoie de treapta a 4-a.
Manevrabilitate şi comportament pe şosea

Leon dispune de un sistem ce permite modificarea parametrilor motorului şi a direcţiei în funcţie de dorinţele conducãtorului. Astfel, avem 5 moduri: eco, normal, confort, sport şi un al cincelea mod care poate fi configurat pentru a deveni o combinaţie a celorlalte.
Voi rezolva mai întâi tema oraşului: în modul confort maşina se comportã ca aparţinând unei clase inferioare ca mãrime; se va strecura uşor, va absorbi relativ bine dâmburile liniilor de tramvai iar garda la sol îţi va permite sã urci unele borduri. Totuşi, se simte rigiditatea şasiului, dupã câteva ore de trafic citadin,exploatarea devine obositoare, începi şi te enervezi şi cel mai probabil comuţi pe modul sport, opreşti controlul tracţiunii şi pleci la munte (noi asta am fãcut).
Dupã ce parcurgi câţiva kilometri de autostradã la viteza maximã constructivã a modelului, îţi dai seama cã şasiul poate ţine mult, mult mai mult de 122 de cai şi 200 de kilometri la ora. Odatã ajuns pe viraje, uiţi de toate gropile din asfaltul capitalei, te concentrezi pe sunetul motorului, pe sunetul evacuãrii, al turbinei şi rând pe rând abordezi fiecare apex cu precizie nemţeascã.
Dar pentru cã Seatul este mai mult Santana decât Rudolf Schenker, am descoperit cã pe lângã aderenţa foarte bunã a punţii faţã, spatele are un comportament surprinzãtor: ai impresia cã maşina se muleazã dupã tine, poţi lua viraje strânse mai rapid decât te-ai fi aşteptat, iar dacã ridici piciorul de pe acceleraţie în mijlocul curbei, puntea spate va aluneca frumos pânã la direcţia pe care o imprimi din volan. E un soi de exuberanţã mediteraneanã… pânã când începi şi foloseşti tehnici din Scandinavia, moment în care Leonul poate fi aruncat în derapaje controlate demn de o tracţiune integralã!
Problema pe care am observat-o la Audi A3 (lipsa unui diferenţial cu alunecare limitatã) nu este evidentã aici pentru simplu motiv cã roţile faţã nu au chiar atât de multã putere. Chiar dacã peste limitã automobilul subvireazã, este vina ta, a şoferului, nu a maşinii, pentru cã numai un inconştient ar intra intr-un viraj de 60 la ora cu 100, fãrã sisteme de control ale tracţiunii pornite, doar “ca sã vededm ce se întâmplã”. Sincer, poţi conduce Leonul fãrã ca vreodatã cei 225 milimetri de cauciuc de pe puntea faţã sã devieze lateral.
Mai poţi face un lucru în Seat, dacã tot veni vorba: te poţi baza pe frâne! Chiar dacã imi sare lumea în cap de fiecare datã când fac aceastã comparaţie, declar cã iberica are frâne mult mai bune decât BMW-urile cu care am mers noi pânã acum şi asta nu e doar o afirmaţie în vânt (vezi poza).
Per total, comportamentul la volan ne-a determinat sã parcurgem DN1A nu o datã, ci de 2 ori, doar de dragul dinamicii maşinii. Bravo Seat!

Confort şi Tehnologie

Cu privire la dotãri, nu existã multe revoluţionare şi pe care sã nu le regãsim în cutia maaaare cu piese a grupului VW (cu excepţia farurilor LED). Dar asta nu poate sã însemne decât cã absolut toate funcţioneazã foarte bine: de la ecranul sistemului multimedia, care simte cã vrei sã îl atingi şi te pre-întâmpinã afişând comenzile disponibile, la sistemul audio extraordinar cu subwoofer în portbagaj, la clima pe 2 zone sau computerul de bord ce îţi va afişa toate detaliile disponibile prin intermediul zecilor de senzori rãspândiţi în vehicul.
Ne-a plãcut foarte mult calitatea materialelor folosite la nivelul bordului, claritatea indicatoarelor, ergonomia comenzilor şi uşurinţa în utilizare cu care ne-a obijnuit grupul VW şi implicit Seat. Ne-au plãcut foarte mult şi scaunele faţã sport respectiv bancheta spate profilatã precum şi inserţiile de crom, cusãturile roşii sau pielea prezentã pe alocuri. Totuşi, din cauza acestei banchete mai aparte şi a tunelului de transmisie, 5 persoane se vor înghesui, dar 4 vor merge cu placere la drum lung. Portbagajul este suficient de încãpãtor pentru ca rolul de hatchback sã fie dus cu succes pânã la final, dar din cauza formei plafonului şi a stâlpului C al maşinii, existã un unghi mort destul de mare pe partea dreapta spate pentru maşina cu volan pe stânga. Sincer, poţi compensa prin atenţie, nu e nici pe departe un defect major. Nu în ultimul rând, ne-a binedispus lumina ambientalã, albã în mod normal, roşie în momentul în care comutam pe modul sport, iar senzorii de parcare ne-au ţinut departe de borduri şi garduri.
Premierã pe acest segment sunt farurile full-LED, care fac ca în faţa ta sã fie zi, indiferent ce spune ceasul de bord. Faza lungã adaptivã a fãcut ca în afara oraşului sã nu mai ducem grija curbelor apãrute “de nicãieri”. Totuşi, chiar şi cu aceste faruri revoluţionare, pe serpentine ai nevoie de farurile de ceaţã pentru a vedea ce se întâmplã la colţul maşinii.
Concluzie şi preţ

Seat-ul vine ca un produs pentru oamenii care au nevoie de tot ceea ce reprezintã Golf-ul, dar încã nu s-au hotãrât sã renunţe la distracţie, la amuzament, la culoare. Sincer, ca şi tânãr în cãutarea unei maşini care sã te treacã de primele griji în viaţa de familie, dar care sã îţi ofere şi entuziasmul de când aveai coşuri pe faţã, nu cred cã existã acum pe piaţã vreo variantã similarã Leonu-ului. De ce insist atât de mult pe tinereţe? Pentru cã la început de drum, fiecare euro în plus sau în minus conteazã, iar maşina testatã de noi nu costã 35000 sau 30000 de euro. Nu, nu costã nici mãcar 25000 de euro, ci chiar sub 23000 de euro. Trebuie sã înţelegi cã la acest preţ primeşti o maşinã aproape full-option, dar la care nu mai ai nevoie sã adaugi nimic. Te rog sã configurezi un VW cu echipamente similare şi sa imi spui cum nu este SEAT LEON alegerea mai bunã (dacã faci un efort şi cumperi motorul 1.8 benzinã turbo, obţii un hot-hatch în blanã de oaie, cu o diferenţã de 10000 de euro faţã de Audi-ul A3 echipat similar) ?!