Test Drive – Skoda Rapid

Acum un an şi ceva am mers pentru prima datã cu noua Skoda Octavia şi am spus atunci cã nu înţelegem de ce şi-ar mai cumpãra cineva un VW Passat. Sãptãmâna asta am testat versiunea “85%” a acelei maşini, anume Skoda Rapid, iar de-a lungul drumului de 600 şi ceva de kilometri am încercat sã ne dãm seama dacã mai tânãrul model se ridicã la aceeaşi ştachetã a calitãţii construcţiei.

De obicei, prima datã vã povestesc despre design şi cât de tare ne-a impresionat vreo linie, vreo muchie, vreo încruntare de far. Problema aici e cã… nu prea existã diferenţe foarte mari între cele douã modele mai sus menţionate. Când am zis varianta 85% nu am glumit deloc, exact asta e impresia: cehii au luat un xerox, s-au jucat cu el, şi iata noul model. Spatele are nişte blocuri optice puţin mai nereuşite decât Octavia, însã botul maşinii este frumuşel şi agresiv din anumite unghiuri.

E foarte bine cã Rapid pãstreazã liniile familiei, dar dacã ne uitãm la preţurile modelului, observãm cã în banii pe care i-ai putea da pe maşina asta ai putea cumpãra de la Dacii Logan foarte bine dotate, la super-mini-uri colorate, la mini-crossovere competente în domeniul borduri, hatchback-uri disponibile în gama tuturor producãtorilor, pânã la modele din clasa imediat superioarã, dacã eşti dispus sã renunţi la ceva jucãrele în favoarea imaginii. Cu alte cuvinte, Rapid-ul nu are de bãtut doar un Passat. Iar aici apare adevãrata dilemã… nu mi se pare cã Skoda iese destul de mult în evidenţã cu acest model, iar conducãtorul de rând va trece pe lângã el fãrã sã-i arunce o a doua privire.

Pãcat, pentru cã sub acest fizic tern se aflã o maşinã bine închegatã, la care uşile se închid cu sunetul acela tipic de calitate nemţeascã, în care nu trebuie sã ridici tonul pentru a purta o conversaţie nici la viteze de autostradã. Mai mult, interiorul, chiar dacã este la fel de lipsit de imaginaţie precum exteriorul, lasã impresia cã ar putea rezista lejer unei bombe nucleare (spre deosebire de mãrcile franceze, de exemplu), iar toate comenzile şi instrumentele sunt plasate atât de intuitiv încât nu ai nevoie de mai mult de 3 minute pentru a învãţa poziţionarea butoanelor de pe peste tot. Sfatul nostru este sã nu alegeţi modelul de bazã, mergeţi cãtre modelul echipat complet Elegance, pentru cã la interiorul acestuia te poţi bucura de câteva detalii precum decorul de aluminiu sau tapiţeria ceva mai specialã.

Bineînţeles, existã şi argumentul dotãrilor, maşina chealã este cu adevãrat… chealã. Simţi cã ai cheltuit inteligent banii de la nivelul “Ambition” în sus. Maşina de test a fost însã un model complet echipat, iar noi ne-am bucurat de jante din aliaj de 16 ţoli, geamuri fumurii pe spate, instalaţie de climatizare automatã, sistem audio compatibil MP3 şi posibilitatatea conectãrii uni surse externe, cotierã centralã, scaun al şoferului reglabil pe înãlţime sau computer de bord cu afişaj Maxi-DOT. Nu are niciun sens sã vã enumãr aceste dotãri fãrã sã vã spun cã toate funcţioneazã perfect, de fiecare datã. Butoanele au fost gândite, vezi Doamne, în aşa fel încât oricare dintre ele sã necesite aceeaşi forţã de apãsare pentru operare (caracteristicã împrumutatã de la verişorii îndepãrtaţi Audi).

Ne aşteptam cumva ca, la nivelul preţului unui Rapid, din când în când sã scârţâie ceva, sã troncãne vreun element al suspensiei, sã ne deranjeze vreun greieraş. Pânã la urmã e normal, doar nu-i vreo limuzinã de peste 50 de mii de euro. Si totuşi… Chiar şi pe cele mai româneşti drumuri, modelul rãmâne închegat, iar tu rãmâi cu impresia cã eşti la volanul unei maşini mult mai scumpe.

Dinamica pe care ţi-o inspirã Rapid-ul (şi între noi fie vorba, ţi-o şi impune) este una mai de grabã relaxatã. Maşina se aşeazã impecabil la drum, chiar şi pe şosele cu asfalt ondulat, iar de la interior nu vei auzi cine ştie ce zgomote de afarã pânã pe la 130km/h. Nu existã situaţie în care şasiul sã dezamãgeascã, dar de asemeni, nu existã situaţii în care sã te dai jos din aceastã Skoda zicând cã mai vrei o turã de Transfãgãrãşan (vezi BMW M235i). Nu, aici îţi faci treaba, foarte eficient şi foarte cumpãtat, iar maşina te rãsplãteşte prin confort şi consum mic. O s-o spun ca pe un compliment: am avut senzaţia cã mã aflu la volanul unui VW Passat de generaţie precedentã cu motorul 1,9tdi.

Dacã tot am menţionat subiectul motor, sã vã spun cã ne-am bucurat de un propulsor de 1,6 litri turbo diesel de 105 cai şi 250Nm cuplat la o cutie manualã cu 5 trepte, motor care se simţea puţin forţat pe Skoda Octavia, aici se potriveşte la fix. Cuplul te ajutã în depãşiri, iar etajarea lungã a treptelor îţi asigurã un consum aproape la fel de optimist pe cât susţin hârtiile oficiale (în jur de 5,5-6 l/100km in oraş, respectiv 4,3-4,5 în afara lui). Nu ştim exact de ce a decis Skoda ca la alegerea cutiei automate DSG sã îţi ofere acelaşi motor, dar cu 90 de cai, însã chiar şi aşa suntem de pãrere cã o cutie automatã completeazã aceastã maşinã. Câteva observaţii de gust personal: în cazul cutiei manuale ne-am fi dorit şi o treaptã a 6-a pentru autostradã; iar poziţia pedalelor este cumva descentratã cãtre dreapta (pe locul pe care te-ai aştepta sã gãseşti frâna, gãseşti de fapt ambreiajul), o problemã comunã pentru tot grupul VW.

In concluzii vã spunem preţul: acesta porneşte de la 11.187 euro cu tot cu TVA pentru modelul cel mai slab echipat cu motorizare benzinã 1,2 litri şi ajunge la 17.026 euro cu TVA pentru modelul testat. Dacã te lasã inima, poţi adãuga câteva opţionale precum pilotul automat, faruri de ceaţã, sau senzori de parcare, iar preţul va urca cu încã vreo 700 de euro de euro. Oricum, orice model Rapid ţi-ai lua, ai parte de un portbagaj imens de 550 de litri (1490l cu banchetele rabatate), precum şi de o maşinã capabilã sã reziste testul timpului şi din punctul de vedere al finisajelor (nu vor cãdea butoane ca pe alte modele), şi din punct de vedere financiar (preţul de revânzare se pãstreazã ridicat în timp).

Dacã vrei o maşinã care sã te incite, aşteaptã varianta VRS sau îndreaptã-te cãtre alt model. Dacã vrei confort, linişte şi disciplinã nemţeascã la preţ central-est european, treci pe la dealerul Skoda Metrotehnica (Soseaua Giurgiului 23A, km. 9,Bucuresti-Jilava) şi spune-le cã vii din partea noastrã.

 

Mulţumim Skoda Metrotehnica pentru colaborare!

Galerie foto Skoda Rapid.