Test Drive – Subaru XV

Japonezul bun la toate

Când cineva pronunță numele Subaru, mintea mea zboară în mod involuntar pe superspecialele din WRC, alături de o nălucă albastru-aurie, ce ridică în urma ei tone de praf. Pe margine fanii sunt în extaz. Cam așa mă visam eu când mi-am propus un test cu un automobil Subaru.

Este cât se poate de clar că îmi doream să testez o Impreza WRX STI. Din păcate, actualul model se află la sfârșitul carierei, iar următoarea generație mai are de așteptat. Dar vă promit că nu mă las până nu vă prezint un STI, fie el și automobil privat.

Trecând peste partea cu Impreza, probabil vă întrebați de ce am ales Subaru XV. De ce nu? În viziunea mea, mașina este perfectă pentru puștime. Arată ca viitoarea Impreza, are motor boxer, Symmetrical AWD și se laudă cu gardă la sol mărită pentru indiferenții față de borduri, sistem de navigație dacă te pierzi între KFC și McDonalds și suport IsoFix, în cazul în care nu te echipezi corespunzător cu ‘cauciucuri de iarnă’.

Motor/Transmisie

Nu există fan Subaru care să nu adoarmă cu gândul la celebrul boxer-benzină, biciuit fără milă de Chris Atkinson, Peter Solber sau regretatul Colin McRae. Cu toții ne dorim acel motor, fără îndoială. Și cu toții vrem câteva mici logo-uri gen ‘Cosworth‘ și ‘Prodrive‘ pe acesta. Din păcate, bugetul ne cam trage în jos. Așa că am ales alt trademark Subaru: motorul boxer diesel de 2 litri.

Ne-a plăcut? Așa și așa. Tind să cred că am fost influențați negativ de existența boxerului pe benzină. Din 2 litri de motorină, inginerii niponi au scos 147 CP și 350 Nm. Deși cuplul pare arhisuficient, problema este livrarea acestuia. Valoarea sa maximă este disponibilă între 1600 și 2400 de rotații și din această cauză ne-am trezit de câteva ori luați prin surprindere de un motor aflat între 1000 și 1500 Rpm, care accelerează cu viteza inimii unui melc bradicardic. Pentru a vă bucura din plin de puterea motorului, trebuie să vă adaptați plajei de turații la care propulsorul oferă ce are mai bun. Atunci veți descoperii niște reprize foarte bune, chiar utile în traficul zilnic.

În timp ce motorul s-a lăsat ușor-ușor cucerit, fortăreața Subaru care s-a comportat precum Troia în compania mea a fost cutia de viteze manuală. Neavând la îndemână niciun cal troian, am avut mult de furcă cu ambreiajul ambiguu și cu primele două trepte ale cutiei. Din fericire, spiritul Subaru revine începând cu cea de-a treia treaptă. Și e un spirit de treabă. Feelingul cutiei este bunicel, cutia este precisă, dar v-am spus: primele două trepte m-au băgat în depresie.

Sistemul ‘Symmetrical AWD’ disponibil pe modelul XV este deja clasicul sistem care face minuni pe câteva mașini care deși nu ies în evidență, se vând – polivalentul Outback, spartanul Forester sau eleganta Legacy.
Deși broșura mașinii este plină de termeni precum ‘aventura urbană’, nu ne-am putut abține să nu testăm XV-ul în câteva situații de teren accidentat. Și am descoperit, pe bună dreptate, că nu te va lăsa la greu, cât timp nu te hazardezi să-i ceri mai mult decât poate. Și poate destul de mult. Mult mai mult decât rivalele din clasă. Big points for that.

Design

Design? Se putea și mai bine. Din față arată foarte ‘Subarish’, cu elemente inspirate de la Legacy și cu o posibilă trimitere la design-ul viitoarei Impreza. Capota de dimensiuni considerabile, cu nervurile specifice, plonjează spre grila trapezoidală cu elemente cromate, lăsând impresia unui bolid recalcitrant.

Privită din lateral, mașina lasă impresia unui hot-hatch, datorită liniilor simple care îi parcurg caroseria. Din păcate, sunt și zone în care designerii s-au străduit un pic prea mult. Spre exemplu, difuzorul integrat în bara spate este în plus.

Din spate, mie îmi cam aduce a Ford Focus. Nu știu de ce. În plus, parcă se termină prea brusc; hayonul vine imediat după canapele, sacrificând mare parte din portbagaj. Și design-ul asta cam dăunează și pseudo-funcției off-road : unghiul de atac este mic, iar cel de degajare este mare. Cum vine asta? Japonezii te ajută să ieși dintr-o situație off road în care nu te prea poți înscrie? Hmmm…

Ținuta de drum

La capitolul ținută de drum, XV plătește tribut funcționalității urbane. Chiar dacă logo-ul de pe grilă are steluțele alea pe care le-ai tot văzut tu pe Eurosport la emisiunile cu raliuri, nu-ți recomand să-ncerci senzații extreme. Garda la sol mărită și repartiția maselor își spun cuvântul atunci când intri in curbă cu ‘Doamne ajută!’ în minte. Până când sistemul 4×4 va corecta traiectoria, mașina subvirează dramatic. Și câteodată nici Symmetrical AWD nu te scote din belea.

Pentru a conduce la limită o astfel de mașină, ai nevoie de cunoștințe temeinice de control al automobilului, pe care nu le vei deprinde în trafic. Pentru asta există școlile de pilotaj. Și Impreza. Pe bune, nu te da extrem cu XV.

Lăsând la o parte latura sportivă a XV-ului, am descoperit ceva nou, neașteptat. Mașina se comportă extrem de bine la drumuri lungi sau în oraș, oferind un grad sporit de confort. Suspensiile amortizează bine șocurile, atât la viteze mici cât și la viteze mari, iar scaunele filtrează bruma de tremur rămas în caroserie.

Interior / Confort

La interior găsești exact ce te-ai aștepta să găsești într-o mașina din Țara Soarelui Răsare – tehnologie. În cel mai pur stil japonez, organizarea este aproape de perfecțiune. Pe lângă multitudinea de ecrane de pe consola centrală, găsim foarte multe spații de depozitare, în care poți pierde diverse.

Cel mai mare dezavantaj al interiorului este de departe plasticul. Este mult, este peste tot și diferă de la un obiect la altul. Oare nu va deveni prea zgomotos după ce parcurgi câteva zeci de mii de kilometri pe șoselele patriei?

Lăsând la o parte plasticul, găsim la bordul XV-ului și elemente care impresionează plăcut. Spre exemplu, volanul are un design și în același timp un feel plăcut. Gripul asigurat de pielea ce-l îmbracă este mai mult decât necesar pentru direcția mașinii, mai puțin precisă decât ne-am așteptat. Dar nah, XV-ul nu-i Impreza STI.

Scaunele față sunt confortabile, profilate, dar nu prea sport. Și la 28.000 euro plătiți, ne așteptam la reglare electrică. N-a fost să fie. În spate găsim o banchetă la fel de confortabilă, rabatabilă (1/3-2/3) la același nivel cu portbagajul. Spațiul pentru pasageri este suficient, atât în față cât și în spate. Eu (1.80m) am încăput lejer în spatele scaunului șoferului, reglat, culmea, tot pentru mine. Așadar, poți băga în mașină 5 persoane fără probleme, cât timp acestea n-au bagaje foarte multe. În caz contrar, o să ai ceva probleme, pentru ca portbagajul măsoară doar 380 de litri. Cam puțin, raportat la dimensiunile XV-ului.

Preț

Mixed emotions. Așa pot descrie cel mai bine felul în care simțim că Subaru XV tratează buzunarul clientului. Am apreciat la strategia japonezilor faptul că-ți oferă posibilitatea de a comanda mașina în două versiuni de echipare: medie si full. Prețul de pornire pentru XV este 23.548 euro (XV 1.6 Activ), iar cea mai scumpă versiune costă 28.508 euro (XV 2.0D Confort). Pe lista de opționale puteți bifa un singur lucru : vopseaua metalizată, 350 euro.

Raportat la concurență, XV-ul se situează la jumătatea listei – în echipare similară, este mai ieftin decât crossoverele europene, dar mai scump decât cele de origine coreeană.

Concluzii

XV-ul nu ne-a șocat prin calitățile deosebite. Dar ne-a demonstrat că este o mașină polivalentă, capabilă să te scoată din haos-ul urban pentru a te duce confortabil spre cabana de la munte, parcurgând un traseu accidentat, unde îți va demonstra ca Symmetrical AWD nu este doar o inscripție pe hayon.

Mașina potrivită pentru tineri? Da. Ne-am lua una? Da, dar numai după ce studiem foarte bine concurența. XV are câțiva rivali demni de luat în seamă în clasa lui.

Spre deosebire de concurenții direcți, care sincer să fiu sunt cam fashion accesories (Countryman, Juke, Sportage), XV-ul s-ar putea să se dovedească în timp a fi ca o pereche de blugi. Mereu la modă și greu de distrus, indiferent de mediul în care îi folosești.

[Text : Andrei Irinel / Imagini : Alexandru Matei (Ny2Lond Photo)]

Comments

  1. David Bogdan says:

    In calitate de “copilot” si pilot la intoarcerea de pe munte, am cateva comentarii legate de masina:
    1. Subvireaza catastrofal! Singura situatie in care am putut sa o facem sa fuga asa cum ne-am fi asteptat a fost pe pietris prin multe ture si clutch-dumping plus frana de mana, nicio alta manevra nu te lasa sa te joci, nici macar pe asfalt ud (din punctul meu de vedere o mare dezamagire)
    2. La 28 de mii de euro ma asteptam la ceva mai mult rafinament; sunt convins ca plasticele nu se vor strica prea repede, tehnologia va rezista testului timpului, dar pur si simplu nu este un loc atat de placut in care sa stai (vizual/tactil vorbind)
    3. Acele multe ecrane (4?!?!?!) si perpetue beculete supara noaptea la drum in afara localitatii. Exista posibilitatea de a diminua luminozitatea, dar odata facut acest lucru, nu se mai vad informatiile de pe ecrane… si ce-am facut?!
    4. Sistemul audio are un touch-screen pe care degetele mele boante faceau ravagii (nu nimeream niciodata comanda dorita) iar comenzile vocale sunt deocamdata inutile.
    Acum ca m-am plans de ce m-a suparat mai tare, sa o si laud:
    1. E excelenta pentru drumuri lungi, confortabila si esential, nu vei simti nevoia sa mergi mai tare decat limita legala.
    2. Pilotul automat e intuitiv, isi face treaba foarte bine
    3. Sistemul AWD m-a surprins. Este extraordinar ce poate face masinuta asta! E drept ca vei chinui ambreiajul si se va simti mirosul, dar subaru nu plange, trece mai departe si tu iti vezi de drum
    4. Comenzile pe volan salveaza radioul.

    Luand in considerare toate aceste aspecte, personal, nu stiu daca m-as grabi sa-mi cumpar aceasta masina. Nu isi justifica pretul atat de mare petru felul in care este vanduta (“urban adventure”). Daca esti tipul de persoana care merge des pe munte, cu cortul, cu bicicleta… in esenta iese cu masina asta de pe asfalt, atunci da! Ca o masina de oras, la care tot ce face AWD este sa urce cateva borduri…pas.

    1. Anonymous says:

      Bogdan, cati dintre noi au nevoie de clutch-dumping? Asta nu e decat un moft tineresc care duce la chestii nasoale in trafic …