Test Drive – Toyota Auris

Sã presupunem de dragul acestui text cã, pentru urmãtoarele 10 minute, eşti un potenţial client de hatchback din clasa medie. Care e primul model care îţi vine în cap? Golf… ştiu. Urmãtorul? Megane? Astra? poate Leon sau 308. Câţi dintre voi rãspun la întrebarea “ce maşinã îţi doreşti?” cu Toyota Auris? Probabil sunteţi puţini spre deloc. Ok, sunt destule modele nipone cumpãrate de firme si agenţii în ideea folosirii lor în cadrul flotelor, dar ştim prea bine cã acele maşini sunt cumpãrate doar pentru cã bifeazã anumite cãsuţe. Noi am luat la test un model Auris vrând sã vedem dacã existã suflet sub tabla japonezã, sau acesta ne va trata cu la fel de multã rãcealã precum o electrocasnica.

Ca de fiecare datã, prima impresie conteazã, iar apariţia Auris-ului este mai de grabã neimpresionantã. Bine, am fost delicat. Din faţã, doar desenatorul şef şi echipa sa pot spune cã asta e o maşinã frumoasã. Noi, muritorii, vom spune cã este de-a dreptul urâtã. Din fericire, profilul aratã decent, in timp ce spatele maşinii rivalizeazã de la egal la egal cu restul concurenţei. Vrei sã strici aspectul maşinii ãsteia şi mai mult? Alege culoarea bej (nu ştiu denumirea fistichie din configurator, dar nu mã chinui s-o caut, nu care cumva sa prindeţi idei). De acord, frumuseţea se aflã în ochii privitorului, dar cel care susţine cã maşina asta e frumoasã, are nevoie urgentã de un consult oftalmologic. Nici LED-urile pe post de lumini de zi, nici roţile din aliaj nu au cum sã te facã sã uiţi faciesul incercãnat. Ciudat, mi se par mai reuşite modelele mai vechi. Cel mai bun lucru pe care pot sã-l spun despre formele Auris-ului este cã îl vei pierde cu uşurinţã intr-o parcare aglomeratã.

Stiţi care-i buba? Românul de felul sãu este superficial şi se opreşte la aspect. In cazul acestei maşini, asta ar fi o mare greşealã. De exemplu: motorul de 1,2 litri turbo pe benzina dezvoltã 116 cai putere respectiv 185Nm pe o plajã de turaţii întinsã (1500-4000/min). Ce înseamnã asta? Vei putea folosi acest propulsor pe benzinã similar unuia pe motorinã, putând circula chiar şi cu treapta a 5-a în oraş. Mai mult, în condiţiile în care eşti obişnuit sa mergi relaxat la drum întins, vei fi fericit sã afli cã nu ai nevoie sã schimbi trepte pentru a depãşi, cuplul motor îţi permite sã fii leneş. Dacã totuşi vrei sã pârleşti ceva combustibil, o vei putea face cu turaţii înalte şi reprize geniale ale cutiei. V-am spus de cutie? Este una dintre cele mai bune timonerii cu 6 rapoarte pe care am pus mâna pânã acum. Consumul mediu a fost extrem de mic având în vedere cum mergem noi cu maşinile de test (6l/100km), consumul urban apropiindu-se foarte mult de cel declarat (7.5 vs 7.2 /100km)

Dacã îmi spuneai înainte sã mã urc la volan cã voi descoperi în Auris una dintre cele mai amuzante maşini cu care voi merge anul acesta, ţi-aş fi spus cã nu eşti sãnãtos. Iatã cum preconcepţiile mi-au dat peste nas, iar Auris-ul a avut parte de tratamentul drumului pe care ducem doar cele mai bune maşini de test: Cheia-Babarunca. Un şasiu extrem de bine echilibrat, un sistem de control al tracţiunii foarte bine calculat, care intervine târziu şi nu intruziv, o punte spate independentã, o direcţie nu foarte grea, dar exactã şi o suspensie calibratã perfect pentru drumurile noastre, toate m-au fãcut sã mã dau jos sã verific încã o datã pe hayon cã nu m-am urcat din greşealã în vreun hothatch! De ce Toyota? De ce naiba nu i-ai oferit maşinii ãsteia ambalajul de care avea nevoie? E ca şi cum te-ai lua la trânte cu vreun pensionar ca în timpul luptei sã afli cã pensionarul e fost capion de judo. Toyota, ai respectul meu etern pentru acest şasiu. Pentru amuzaţi şi amuzanţi, frânele sunt excepţionale, au funcţionat perfect de fiecare datã.

Revenind la lucrurile pe care le cautã lumea în segment, interiorul este deopotrivã modern si preistoric. Bordul se laudã cu un display mare central pe care sunt afişaţi toţi parametri automobilului, este frumos, clar şi foarte albastru… enervant de albastru la drum întins, noaptea. Bineînţeles cã nu existã un buton cu care sã poţi regla luminozitatea bordului, trebuie sã cauţi un submeniu al unui submeniu… Sistemul de navigaţie şi cel audio sunt, din nou, foarte bune pentru clasa în care se bate modelul, dar ce cautã ceasul de pe consola centralã din anii ’70?! Serios, nu putea fi integrat un ceas în sistemul de navigaţie? Apoi, ştiu cã îţi vor pãrea geniale butoanele senzitive de pe lângã ecran, dar aflã cã ele funcţioneazã doar cu cheia în contact, deci dacã nu ai cheie, nu ai radio. Perfect, imi spui, lasã cheia în contact. Sigur, dar îţi ofer urmãtorul scenariu: ai pus benzinã, vrei sã plãteşti, vrei sã laşi al tãu bãiat de 6 ani sã asculte radio în maşinã. Acum lasã-i cheia şi pleacã. Da… aşa credeam şi eu.

Portbagajul, deşi nu este cel mai încãpãtor din clasã, are o podea falsã care acoperã un compartiment suplimentar voluminos, sub el afându-se roata de rezervã. La drum lung pot merge fãrã probleme 4 persoane, locurile din spate fiind foarte comode şi încãpãtoare, dar nu insistaţi sã intre şi a 5-a persoanã, va fi mult prea intim. Aceleaşi suspensii gândite bine pentru şosea sunt gândite bine şi pentru pasageri, Auris fiind unul dintre cele mai confortabile modele (din toate clasele) cu care am mers pânã acum.

Preţul maşinii pleacã de la 15.579 euro cu TVA, modelul de test (echipare medie) pornind de la 19.382 euro cu TVA. Sfatul nostru este sã mergeţi pe varianta de echipare de top, fie hybrid, fie benzinã, pentru cã astfel vã alegeţi cu o maşinã extrem de bine echipata, la un preţ nu exagerat. Am crezut cã Toyota Auris este doar o altã maşinã, cã este doar un alt “cuptor cu microunde”, pe care il cumperi pentru cã face X si Y. Dacã reuşeşti sã treci peste faţa pe care o poate iubi doar o mamã, te vei alege cu un model extrem de carismatic, foarte bine închegat şi foarte bine dotat.

Cum rãmâne cu încrederea intr-o companie care a rechemat în trecut milioane de maşini în service? Preferi sã fii rechemat pentru prevenirea unei posibile probleme, sau ca problema respectivã sã te loveascã într-un momen inoportun? Mi se pare mai de grabã un gest onest. In medicinã este intotdeauna mai ieftinã şi mai eficace prevenţia decât tratamentul. Cu siguranţã principiul se aplicã şi la automobile. Habar nu am dacã Auris e ” ‘a mai trainicã dintre hatchbac-uri”, dar nu pot sã nu observ cã de fiecare datã când te uiţi la un material în care sunt prezentate zone extreme ale lumii, pe capota maşinii din fundal scrie Toyota, Hilux a cucerit Polul Nord, Organizaţia Naţiunilor Unite le foloseşte pe post de maşini de serviciu, iar facţiunile extremiste le folosesc pe post de care de rãzboi. Dacã sunt construite în aceleaşi fabrici, de cãtre aceeaşi oameni, bãnuiesc cã nici modelele Auris nu au cum sã fie foarte departe de nivelul acela de fiabilitate, nu?

Galerie Foto Toyota Auris