Ziua în care ne-am hrănit doar sufletul

ALX_0035

Aș fi putut să denumesc testul asta altfel, poate mai obiectiv. Dar aș fi mințit. Aș fi mințit, fiindcă pentru noi, ideea aceasta a pornit din subiectivitate. Și pasiune. Și muncă multă și sacrificii și timp investit în ceea ce iubim, deși toată lumea ne-a spus că suntem nebuni.

Ceea ce o să citiți mai jos este o poveste. Povestea noastră, un nucleu de oameni formați în jurul mașinii. Oameni care au mirosit benzină de la vârste fragede și care s-au săturat să privească la posterele cu mașini de pe pereți, așa că nu s-au oprit până nu s-au urcat la volanul mașinilor favorite. Și vă asigur, nu se vor opri până nu și le vor permite.

Aveam aproape șapte ani când am dat ochii pentru prima dată cu “The Car”. Era o amiază destul de înnorată și tocmai ce plecam cu tata de la dentist, unde mă pricopsisem cu niște frumuseți de spoilere metalice, numai bune să crească încrederea în sine a unui copil firav (da, pe vremea aia eram firav) și timid. Țin minte și acum parcarea de vis-a-vis de Poliția Capitalei, pe strada Eforie, unde își trăgea sufletul un superb 911 Turbo (930). O bestie roșie, care ar fi putut readuce la viață și cel mai afectat daltonist. Iar acel “whaletail” era ceva sinonim cu furca Dracului. Nu înțelegeam de ce, dar știam că e de rău. Parcă citindu-mi gândurile, tata mi-a spus calm: Porsche 911.

Am așteptat câteva ore bune, cât a durat drumul spre casă cu bătrânescul autocar Setra, până am avut ocazia să intru direct în camera unde știam că tata depozitează imensa colecție de reviste auto. Am răsfoit cu atenție fiecare număr Autoturism, plus câteva reviste mai democratice, căutând cu privirea fiara care m-a mușcat puternic de suflet. Și-am găsit și-am citit.

Au trecut ani buni de atunci, am crescut, am făcut liceul, am luat permisul, am făcut o facultate și am muncit pentru un vis: acela de a conduce într-o bună zi un Porsche 911. Coincidență sau nu, în facultate am pus bazele site-ului pe care îl citiți acum (cu plăcere sper) cu un alt mușcat de automobil – Bogdan, fan declarat BMW, creștin-ortodox, dar pe ascuns fanatic al religiei M (nu știți de la mine, dar ocazional face pelerinaje la pupat de moaște bavareze cu șase cilindri în linie).

ALX_0090

Coincidență sau nu, am reușit să punem cei doi idoli ai noștri laolaltă: eu un superb 911 Targa, iar Bogdan un fioros M4. Poate nu vom reuși să transpunem întocmai în cuvinte ce-a fost, dar cred că unul singur va sugera suficient: poezie!
Din punct de vedere rațional și obiectiv, un comparativ M4 – 911 nu prea își are rostul: sunt mașini care țintesc oameni total diferiți. Din punct de vedere emoțional, însă, mașinile astea două respiră același aer: atrag doar oamenii care știu să aprecieze performanța și felul unic de a o pune la îndemâna șoferilor.

Puse una lângă cealaltă, cele două mașini te transformă într-o minge de ping-pong, iar mintea îți joacă feste. 911 Targa arată ca un husky cu blana perfectă, ochii de un albastru halucinant și pare pregătit să bată zece continente de gheață pentru a te face fericit. De cealaltă parte, M4 mârâie înfundat ca un ciobănesc mioritic gata să te alerge câțiva kilometri buni doar pentru că nu simpatizează gusturile tale vestimentare. Imaginea celor două mașini îți creează impresia că ai pe umeri un înger și un drac și-ți induce o stare depresivă din simplul motiv că nu te poți rupe în două să le conduci în același timp. Da, nu credeam c-o să fiu vreodată dezamăgit în momentul unui astfel de test!

_DSC0778

Privești în detaliu și rămâi surprins cât de bine maschează M4 rafinamentul și eleganța design-ului prezente pe Seria 4 Coupe sau chiar pseudoarmonia Seriei 4 Cabriolet. M-ul pur și simplu mototolește aceste calități, le aruncă pe jos, le strivește cu un burnout și le arde cu sunetul evacuării. Este un blond cu ochi albaștri conform ADN-ului, dar îți înfierează creierul suficient cât să ți-l imaginezi drept un cămătar britanic din filmele lui Guy Ritchie. Ba chiar mai mult, agresivitatea pură emanată de caroserie face ca primul lucru care-ți vine în cap când privești mașina, indiferent a câta oară o faci, să fie “The first rule of the M4 is: you do not talk about the M4. The second rule of the M4 is: you DO NOT talk about the M4! Third rule of the M4: when you yell “stop!”, go limp, tap out, the fight is over!”

De cealaltă parte, 911 descrie perfect evoluția naturală, de la primul microorganism la viața modernă și reușește s-o facă într-un interval de doar 50 de ani. În tot acest timp, forma a căpătat fond, iar privit din unghiurile potrivite, un 911 arată precum o nimfă întinsă pe nisip, sub clar de lună, acoperită doar cu un voal subțire de mătase aflat în bătaia vântului. Poate sunt prea subiectiv, dar sunt convins că mulți dintre voi îmi dați dreptate!

ALX_0099

911, în special sub forma Targa, emană în jur acel aer al incompletului perfect, al misterului nedeslușit. Gândiți-vă doar la Venus din Milo și încercați să vă imaginați cu ar arăta statuia completă. Refuzați s-o faceți, așa-i? Sau imaginați-vă c-ați ști care este secretul din spatele zâmbetului Monei Lisa. Cu siguranță n-ați mai privi-o la fel, ar fi un caz clasat. Exact așa se prezintă și 911 Targa, în toată splendoarea lui.

Deși nu sunt spectaculos de diferite față de restul gamei, interioarele celor două mașini exprimă perfect confortul. Nu vă așteptați să plutiți pe un norișor de puf, cele două sunt rigide, menite să te țină pe trasa ideală în viraj indiferent de gradul de dificultate al acestuia! Nu, vorbim aici de confortul psihic, de starea zen pe care o ai când găsești totul acolo unde te-ai aștepta.

Fiind similar unui cockpit de avion de vânătoare, habitaclul Porsche-ului descrie aproape ideal conceptul “driver-oriented”. Sunt multe butoane și am auzit multe persoane care s-au plâns de asta. Și eu am punctat acest lucru, privind obiectiv consola centrală. Dar, un foarte mare dar, când ai în minte numele Porsche automat ai în minte și conceptul de succes în motorsport. În mod automat, acest lucru înseamnă adaptarea la condiții, existența unui grad foarte mare de personalizare tehnică. Ceea ce înseamnă butoane. Butoane pentru suspensii, butoane pentru șasiu, butoane pentru motor, butoane pentru evacuare. Dacă rigorile moderne, dacă cerințele clienților care plătesc cu ușurință 100.000 de euro nu ar impune și dotări precum scaune ventilate și încălzite, sistem de climatizare automat sau sistem de navigație și infotainment, vă garantez că Porsche ar pune mult mai puține butoane în mașină.

ALX_0133

Am un sfat pentru voi: conduceți-vă Porsche-ul doar din butoanele de lângă schimbătorul de viteze! Vrei muzică? Ai butonul pentru evacuare! Vrei navigație? Conduci un superb 911 Targa! Asumă-ți faptul că orice călătorie din A în B trebuie să fie un joyride! Vrei climatizare sau scaune încălzite? Apasă pe Sport Plus, dezactivează ESP-ul și te transformi într-o termocentrală scăpată de sub control!

ALX_0135

De cealaltă parte a baricadei, habitaclul BMW-ului este doar “un pic mai înțepător”. În condițiile în care înțepatul vine de la un scorpion mic sau de la o mamba neagră. Sunt puține butoanele care fac diferența între Seria 4 Coupe și M4 Coupe. Dar vă asigur, sunt ale dracu’ de periculoase! Pe consolă găsiți opțiunile de configurare pentru suspensii, direcție sau setup-ul motorului, iar pe volan descoperiți o senzație identică celei de la tir cu arma. Pericol la o apăsare de buton distanță. Și credeți-mă pe cuvând, am cenzurat multe expresii înainte de a stabili termenul de “pericol”.

ALX_0114

Nu o să vă povestesc despre senzația de calitate de la interior sau despre armonia și perfecțiunea care te învăluie în aceste mașini din două motive: 1. Vă doresc tuturor să mergeți cel puțin o dată cu ambele mașini, pentru că nu pot descrie în cuvinte suficient de bine trăirile din habitaclu. 2. Mașinile costă 103.000, respectiv 150.000 de euro. Completați voi spațiile goale.

Revenind la pericol, simt o săgeată în suflet și un vulcan ce erupe amintiri încinse în creier: trebuie să vă spun cum se conduc mașinile astea două!

ALX_0050

Pe volanul BMW-ului găsești două mici butonașe: M1 – împușcă-mă în cap, M2 – împușcă-mă în cap cu un tanc! Dacă M1 este de obicei setup-ul mai permisiv, M2 este iadul pe pământ. Este genul de buton pe care îl apeși zilnic doar dacă la plecare îți încarci butoaiele cu testosteronul în portbagaj cu ajutorului unui stivuitor. M4 mimează perfect un pseudoconfort și o stare de liniște până când ai strănutat, cu piciorul pe accelerație fiind. Mașina are un caracter posedat, parcă ruptă din “Deliver us from evil” și pândește orice moment pentru a erupe într-o serie de sunete și mișcări ce-ți cresc activitatea cerebrală cu 200% și pe cea cardiacă folosind puterile lui 10. Partea cea mai bună a mașinii, partea care te inspiră să te contopești cu ea într-un zgomot asurzitor consecutiv unei furtuni cataclismice este faptul că nu are nevoie decât de 60 de secunde ca să te transformi într-un animal. Gone în 60 seconds. E ca și cum te-ai teleporta din corul celor mai pioși îngeri, direct pe tronul Iadului.

Și de-acolo, de pe tron, mânuind cu determinare o putere colosală, folosind impulsuri nervoase transmise cu viteza luminii și mișcări ale globilor oculari mai rapide decât ale turometrului digital de pe Lexus LFA, ieși cu mașina dintr-un mediu liniștit și cauți primul traseu adevărat. Cauți geneza.

Iar în momentul în care găsești locul potrivit … Doamne, Dumnezeule mare! Felul murdar și lasciv în care dansează mașina pe viraje, agresivitatea pe care o emană atunci când își aruncă posteriorul în lateral, urletul draconic și mirosul de cauciuc ars, oglinzile albe de fum și senzația de căldură care te cuprinde instantaneu parcă sunt ultimele trepte pe scara mântuirii.Și e tocmai invers! Pentru că atunci când te dai jos din ea, te uiti la urmele de pe asfalt, te gândești la ce a fost și știi că trebuie să te întorci în altă mașină … simți că ți-ai pierdut calitatea de bărbat. Mașina îți răpește sufletul, îl amestecă bine cu aer turbosuflat și benzină proaspătă și-l transformă în plăcere. Îl transformă în amintiri, senzații de euforie și trăiri intense, ca să nu mai vorbesc de faptul că te lasă fără pic de endorfine! Rămâi o masă inertă de carne, ce respiră din reflex…

Mașina asta e Django Unchained, cu portofel de “Bad Motherfucker”, luptând alături de Inglorious Basterds! Iar tot sângele care explodează de la combinația asta nu e în jur! E în tine, sub influența torenților de endorfine!

ALX_0045

Dar te aduni! Te aduni, pentru că în parcare, zâmbind șiret în timp ce-și ascute mustățile, stă Doctor King Schultz! Dacă în M4 erai nerăbdător să te arunci, acum ai devenit circumspect. În 911 nu vezi doar o uzină de plăceri! Vezi 14.000 de victorii în motorsport. Și ți-e frică să încerci. Ți-e frică să descoperi ce știe să facă. Fiindcă a privit tot spectacolul realizat de M4 cu 431 CP și zâmbește, asta deși are doar 350 CP. Știi că ți-a monitorizat îndeaproape parametrii vitali și realizezi că mașina asta are să-ți ofere lucruri pe care tu nu ești în stare să le obții de la ea.

Rrefuzi să te lași condus de ea, te urci la volan și apeși butoanele din spatele schimbătorului de viteze de parcă viața ta ar depinde de ele. În spatele tău se aude orchestra simfonică a celor mai pur-sânge 350 cai din Zuffenhausen și ai flash-uri auditive cu zgomotul flăcărilor iadului…

Accelerezi și te lași purtat de val pe succesiunea de viraje din față … Neurochirurgie! Mașina asta este neurochirurgie! Rămâi șocat de precizia de care dă dovadă, rămâi șocat de hotărârea și controlul pe care ți le oferă! Dacă M4-ul era dispus să facă tumbe și giumbușlucuri pentru a te ține fericit, realizezi că pentru 911, împlinirea înseamnă să te transforme în cea mai bună versiune a ta. Nu zâmbește, nu privește înapoi. Un 911 aflat în misiune face tot ce-i stă în putință pentru a transforma copilul din tine într-un bărbat aflat la apogeul maturității.

Mașina asta accelerează, frânează și urmărește fidel trasa ideală pe care tu o desenezi în mintea ta. Exact ca-n Inception, vă jur! Simțeam că pilotez cu mintea, iar tot ce era între mașină și creierul meu era doar o interfață inertă. Nimic nu conta!

Am parcurs traseul de câteva ori, uimit de felul în care se comporta mașina. Mă simțeam rușinat de faptul că mi-am permis să mă tem că nu s-ar putea ridica la așteptările mele! Pentru că, spre deosebire de M4, 911 nu a provocat senzații intense. Nu, a definit fantezii și le-a făcut posibile! Mașina asta a reușit să înmagazineze talentul și controlul celor mai buni piloți din istorie și mi l-a plantat mie în mâini, pentru câteva momente. Brusc, mintea mea nu mai dorea trăirile din timpul unui derapaj controlat! Nu! Eram într-un spațiu atemporal, unde firea umană tocmai descoperise că imposibilul este posibil …

_DSC0812

Probabil citind până aici ați realizat că lipsesc foarte multe date tehnice. Asta am și intenționat. Pentru noi (eu și Bogdan), momentul în care am condus mașinile de mai sus a fost unul în care cifrele nu au mai contat. A fost momentul în care am lăsat subiectivitatea să pună stăpânire pe noi și am judecat fix senzațiile oferite. Nu valori, nu parametri, nu opționale. Vom face și asta, pentru că ambele automobile satisfac mult mai multe nevoi decât am cerut noi de la ele. Sunt automobile complete, care justifică prețul achiziției și justifică prezența în oricare garaj din lumea asta, cât timp proprietarul și le permite. Sunt automobile care au în spate zeci de ani de istorie, zeci de povești uluitoare și zeci de oameni care au pus ultima picătură de suflet în perfecționarea și transformarea lor în monumentele care sunt azi.

ALX_0035

Pentru noi a fost ziua în care ne-am întâlnit idolii. A fost ziua în care am aflat că ne-am imaginat prea puțin, prea modest. Ziua în care ne-am dat seama că muncim prea puțin și că excepționalul nu cade din cer. Excepționalul costă, costă mult, dar merită dublu. Iar satisfacția de a-ți permite să conduci zilnic idolul din copilărie poate fi bătută doar de satisfacția de a-ți vedea pacienții sănătoși din nou, ieșind pe ușa cabinetului tău.

Și ca să termin așa cum am început, trebuie să vă spun că până n-am parcat mașinile seara, n-am simțit nici sete, nici foame, niciuna din nevoile fiziologice de bază. A fost ziua în care ne-am hrănit doar sufletul …

 

Galerie foto – BMW M4 vs Porsche 911

Comments

  1. […] legile alea banale şi învechite dupã care ne ghidãm noi, muritorii. Nu, maşina nu e vreun M4, dar îţi garantez cã nu vei duce lipsa […]

  2. […] ca mai apoi să zboare dincolo de al nouălea cer mulțumită unor modele senzaționale precum 911, Cayman sau 918 […]